Lumina ESP poate fi derutantă atunci când clipește pe tabloul de bord. Dar ce înseamnă și care sunt cauzele aprinderii ei? Să aflăm

Este greu să găsești o mașină modernă care să nu aibă un control electronic al stabilității sau vreo variantă. ESP-ului i s-a atribuit reducerea multor accidente rutiere de pe șosele.

Dacă se aprinde beculețul ESP al mașinii dumneavoastră, ce trebuie să faceți? Continuați să citiți pentru a afla semnificația becului ESP, funcția acestuia și câteva cauze posibile. În plus, îți vom spune ce trebuie să faci dacă mașina ta are această problemă.

Ce înseamnă lumina ESP?

Lumina ESP indică faptul că există o problemă cu sistemul electronic de program de stabilitate sau că circulați pe o suprafață alunecoasă. Când conduceți pe suprafețe alunecoase, lumina ESP se va aprinde și va clipi pe tabloul de bord atunci când funcționează.

Dacă lumina este constantă, aveți o problemă asociată cu programul electronic de stabilitate.

Cum funcționează sistemul ESP?

Sistemul ESP nu funcționează de unul singur. Acesta funcționează împreună cu sistemul de control al tracțiunii și cu frânele antiblocare (ABS). Mașinile moderne au un computer de bord care monitorizează majoritatea funcțiilor mașinii.

Dacă o roată alunecă, ESP-ul va controla celelalte roți prin reducerea puterii și aplicarea frânelor pentru a corecta stabilitatea mașinii dumneavoastră.

ESP poate, de asemenea, să informeze motorul mașinii pentru a reduce puterea dacă mașina dumneavoastră virează periculos. Acest lucru va influența apoi puterea care este furnizată roților individuale. Acest lucru este util atunci când, de exemplu, continuați să turați mașina pe un teren înghețat, dar nu există tracțiune pe roți. Puterea va fi redusă, permițându-vă astfel să aveți mai multă aderență pe roți.

6 Cauze ale unei lumini de avertizare ESP

Cel mai frecvent motiv pentru care se aprinde lumina ESP este din cauza unui senzor ABS defect sau a unui inel ABS defect. De asemenea, poate fi cauzată de probleme cum ar fi un corp de accelerație, un comutator al pedalei de frână sau un senzor de direcție defect. Dacă clipește în timp ce conduceți pe o suprafață alunecoasă, înseamnă că funcționează corect.

CITEȘTE ȘI:
Cum să remediați problemele frânei de mână electrică

ESP-ul funcționează împreună cu ABS-ul. Acest lucru face dificilă identificarea imediată a cauzei principale a problemei.

Pentru a determina problema care cauzează lumina ESP, se recomandă întotdeauna să verificați codurile de defecțiune cu un scaner de diagnosticare.

Iată o listă mai detaliată a celor mai frecvente cauze ale luminii ESP.

Senzor de viteză ABS defect

Senzorii roților trimit informații despre viteza fiecărei roți către unitatea de control ABS. Unitatea de control ABS măsoară apoi aceste informații și aplică soluțiile necesare atunci când una sau mai multe roți alunecă.

Dacă un senzor ABS se defectează, este posibil ca aceasta să creadă că o roată alunecă, dar nu este așa, ceea ce va determina aprinderea luminii.

Inele ABS defecte

Același lucru este valabil și pentru inelele ABS. Senzorul ABS măsoară viteza roții de la inelele ABS și se întâmplă ca aceste inele să se rupă, ceea ce va face ca acesta să măsoare o viteză greșită.

Corpul de accelerație defect

Corpul de accelerație este folosit pentru a controla puterea de ieșire pentru sistemul ESP atunci când mașina dumneavoastră alunecă. Dacă există ceva în neregulă cu corpul de accelerație, aceasta va determina aprinderea becului ESP.

Întrerupător defectuos al pedalei de frână

Sistemul ESP trebuie să știe când apăsați pedala de frână. Pentru ca această funcție să funcționeze corect, există un comutator de pedală de frână instalat pe pedala de frână.

Dacă acest comutator este defect și trimite informații greșite, poate provoca aprinderea becului ESP.

Senzor de unghi de viraj defect

Sistemul ESP utilizează, de asemenea, unghiul de virare pentru a calcula ce trebuie să facă într-o situație de derapaj. Dacă senzorul unghiului de direcție se înrăutățește sau nu este programat corect, poate provoca aprinderea becului ESP.

CITEȘTE ȘI:
Frânele noi scârțâie? - Cauze comune și cum să le reparați

Probleme la cablarea ABS

Aveți, de asemenea, cablaje de la unitatea de control ABS la fiecare senzor de roată de la fiecare roată. Aceste cabluri se mișcă mult din cauza suspensiei, iar acest lucru poate cauza adesea înrăutățirea cablajelor atunci când vehiculul dumneavoastră îmbătrânește.

Cea mai simplă metodă de a vedea acest lucru este să măsurați senzorii ABS de la fișa de conectare de la unitatea de control. Pentru a face acest lucru, trebuie să verificați un manual de reparații pentru a afla pinout-ul corect.

Ce trebuie să faceți dacă se aprinde lumina ESP?

Dacă lumina ESP se aprinde, trebuie să verificați codurile de defecțiune cu un scaner OBD2 pentru a vedea care este cauza aprinderii luminii ESP. Doar ghicitul și înlocuirea pieselor, despre care credeți că sunt defecte, vă va face doar să vă risipiți toți banii, dacă aveți noroc.

Puteți fie să verificați codurile de defecțiune la un atelier, fie să o faceți singur acasă cu un scanner OBD2.

Întrebări frecvente

Este sigur să conduc cu lumina ESP aprinsă?

Dacă nu sunteți obișnuit să conduceți fără ESP, probabil că nu este sigur să conduceți cu lumina ESP aprinsă. Sistemul ESP este conceput pentru a menține tracțiunea roților dumneavoastră pe suprafețe alunecoase și este important ca acesta să funcționeze corect. Dacă lumina este aprinsă, înseamnă că există o problemă cu sistemul, iar sistemul ESP va fi dezactivat.

ESP este același lucru cu controlul tracțiunii?

Nu, sistemul ESP nu este același lucru cu sistemul de control al tracțiunii. Sistemul de control al tracțiunii este conceput pentru a preveni alunecarea și deraparea în viraje, în timp ce sistemul ESP este conceput pentru a împiedica roțile să se rotească pe suprafețe alunecoase.

Ce se întâmplă dacă conduceți cu ESP dezactivat?

Dacă conduceți cu ESP dezactivat, singura diferență este că sistemul ESP va fi dezactivat. Dacă sistemul ESP este dezactivat, anvelopele mașinii dumneavoastră se vor roti liber pe suprafețe alunecoase, iar dacă nu sunteți obișnuit cu acest lucru, poate fi dificil să controlați autovehiculul și poate duce la un accident. ESP poate ajuta la prevenirea accidentelor, așa că este important să îl mențineți activat în timpul conducerii.

CITEȘTE ȘI:
8 simptome ale unui etrier de frână defect (și costul înlocuirii)
Cum se resetează lumina de avertizare ESP?

Pentru a reseta o lumină de avertizare ESP, trebuie să utilizați un scaner OBD2. Cu toate acestea, simpla ștergere a memoriei codurilor de defecțiune probabil că nu va rezolva permanent problema. Pentru a scăpa de becul de avertizare ESP, trebuie să remediați problema care cauzează apariția becului în primul rând.

Concluzie: Eroare ESP

Lumina ESP indică faptul că există o problemă cu programul electronic de stabilitate (ESP) al mașinii dumneavoastră care trebuie reparată. De asemenea, poate clipi dacă conduceți pe o suprafață alunecoasă. Sistemul ESP cooperează cu sistemul de control al tracțiunii, cu sistemul ABS și cu sistemul de control al motorului.

Cele mai frecvente cauze ale unei luminițe ESP includ:

  • Senzor de viteză ABS defect
  • Inele releuctor ABS defecte
  • Corp de accelerație defect
  • Întrerupător de pedală de frână defect
  • Senzor de unghi de direcție defect

Probleme de cablare ABS Primul lucru pe care trebuie să-l faceți dacă vedeți o lumină ESP pe tabloul de bord este să citiți codurile de defecțiune de la sistemele ABS, de control al tracțiunii și de control al motorului. Pentru aceasta, aveți nevoie de un scanner OBD2 bun, compatibil cu vehiculul dumneavoastră.

Dacă vedeți că această lumină se aprinde și simțiți că nu aveți suficiente cunoștințe, este important să vă faceți verificați vehiculul cât mai curând posibil de către un mecanic profesionist. Deși problema poate fi ceva minor, cum ar fi un senzor murdar, poate indica și o problemă mai gravă.