Bara stabilizatoare îmbunătățește masiv ținuta de drum a mașinii dvs. în viraje. Dar ce se întâmplă dacă se defectează și cum vă puteți da seama dacă aveți o bară stabilizatoare defectă? Citiți mai departe!
Conducerea pe orice drum te lasă vulnerabil la multe obstacole. La urma urmei, nu toate drumurile sunt netede și plate. Atunci când conduci pe o suprafață accidentată, aspră sau neuniformă, bara stabilizatoare menține vehiculul stabilizat.
Fără o bară de oscilație sau așa-numita bară antiruliu, mașina ar deveni ușor incontrolabilă. Această componentă vitală a suspensiei este fabricată din tije de oțel sau de fier, astfel încât nu se rupe des. Cu toate acestea, bara stabilizatoare conține bucșe și legături care se pot deteriora în timp.
De aceea, este important să înțelegeți semnele unei bare stabilizatoare defecte, astfel încât să puteți înlocui aceste componente esențiale pentru mai multă siguranță pe șosea.
În acest articol, analizăm cele mai frecvente simptome ale unei bare stabilizatoare defecte, funcția, locația și costul de înlocuire. Să începem cu o scurtă prezentare generală a semnelor pe care trebuie să le căutați.
Simptomele unei bare stabilizatoare sau bare antiruliu defecte
Cele mai frecvente simptome ale unei bare stabilizatoare proaste sau defecte sunt un zgomot de zăngănit atunci când conduceți pe un drum accidentat și pierderea manevrabilității în viraje. De asemenea, este posibil să observați un ruliu excesiv al caroseriei în viraje.
Atunci când observați oricare dintre aceste simptome, ar putea fi vorba fie de legăturile barei stabilizatoare, fie de bucșele barei stabilizatoare, fie de o bară stabilizatoare defectă. Cu toate acestea, este mai frecvent ca bucșele sau legăturile să se rupă și nu bara stabilizatoare în sine, deoarece este o piesă solidă.
Mai jos găsiți o listă mai detaliată a semnelor pe care trebuie să le căutați pentru o bară stabilizatoare stricată sau defectă:
Zgomote ciudate
Una dintre principalele cauze ale defectării barei stabilizatoare este deteriorarea bucșelor. Când aceste piese încep să se strice, veți auzi un zgomot de zăngănit. Acest sunet este pronunțat atunci când treceți peste o denivelare.
Cu toate acestea, există și alte sunete pe care le puteți auzi atunci când legăturile sau bucșele barei stabilizatoare se defectează. Ascultați un sunet de scârțâit atunci când treceți peste denivelări. Pe măsură ce afecțiunea se înrăutățește, este posibil să auziți zgomotele chiar și atunci când călătoriți pe porțiuni plane de autostradă.
Probleme la efectuarea virajelor
Pe măsură ce verigile barei stabilizatoare se slăbesc, anvelopele nu mai pot menține o aderență solidă pe șosea. Această lipsă de manevrabilitate face mai dificilă luarea unui viraj în mod normal.
Veți simți această stare în volan în momentul în care încercați să virați. Va fi nevoie de mai mult efort pentru a vă duce vehiculul acolo unde trebuie să meargă. Puteți da vina pentru această condiție pe legături, dar se întâmplă și atunci când bucșele se deteriorează.
Ruliul excesiv al caroseriei
Bara stabilizatoare care cedează reduce tracțiunea și stabilitatea. Chiar și atunci când nu vă îndreptați spre un viraj, veți observa probleme de manevrabilitate. Un semn puternic este faptul că mașina dvs. se va rostogoli mult mai mult decât de obicei în viraje.
Mașina ar putea părea complet scăpată de sub control sau ca și cum ar cădea bucăți. Pe măsură ce țineți volanul, veți observa o scădere semnificativă a controlului asupra direcției mașinii.
Vizibil uzată
Cea mai bună parte a barei stabilizatoare, a articulațiilor și a bucșelor este că totul poate fi ușor de inspectat. O modalitate de a vă da seama dacă există o problemă este de a efectua o inspecție vizuală.
Verigile barei stabilizatoare vor părea complet uzate. De asemenea, s-ar putea să observați că bucșele sau piulițele de cauciuc situate la ambele capete ale acestor verigi își pierd forma solidă și rotundă sau devin tari și rupte.
Dacă verigile barei stabilizatoare devin libere și le puteți mișca ușor cu mâna, înseamnă că sunt uzate. În cazuri extreme, acestea se pot desprinde și de bara stabilizatoare sau de brațele de control. Mașina dvs. nu ar trebui să fie niciodată condusă atunci când piesele sunt atât de deteriorate, altfel ați putea pierde controlul.
Funcția unei bare stabilizatoare
Bara stabilizatoare este cunoscută și sub numele de bară stabilizatoare. Este folosită pentru a împiedica vehiculul să piardă controlul și să se rostogolească.
Vehiculul dumneavoastră se rostogolește în mod natural într-o parte atunci când mergeți într-o curbă. Această condiție este cunoscută sub numele de ruliu sau balansare a caroseriei. Cu toate acestea, bara de balansare controlează suspensia pentru a uniformiza ruliul caroseriei. În schimb, autovehiculul dumneavoastră rămâne nivelat și sub control.
Practic, în momentul în care luați un viraj, ruliul caroseriei se produce spre exteriorul virajului, punând greutatea mașinii pe roțile exterioare. Această acțiune face ca suspensia de pe roțile exterioare să se comprime. Pe roțile situate pe partea interioară a virajului, veți observa o mișcare ascendentă, ceea ce face ca suspensia să se extindă.
Mașina dumneavoastră experimentează aceeași senzație pe care o are corpul dumneavoastră în timpul unui viraj. La fel cum dumneavoastră vă deplasați într-o parte și oscilați în timpul unui viraj, așa va face și vehiculul dumneavoastră. Cu toate acestea, bara stabilizatoare împiedică mașina să scape de sub control. Aceasta împinge roțile interioare în jos pentru a comprima suspensia, menținând anvelopele în contact cu drumul în orice moment.
Dacă bara stabilizatoare nu ar distribui greutatea vehiculului pe toate cele patru anvelope, unele ar pierde contactul cu drumul și v-ar face să pierdeți controlul asupra mașinii.
Amplasarea barei de oscilație
Bara stabilizatoare este în formă de U și se conectează la cadru. De cele mai multe ori, bara stabilizatoare se găsește în partea din față a autovehiculului, fixată cu șuruburi la suspensie.
Cu toate acestea, unele mașini au legături ale barei stabilizatoare față, în timp ce altele conțin atât legături ale barei stabilizatoare față, cât și spate. Dacă nu sunteți sigur ce are vehiculul dumneavoastră, consultați manualul de service.
Costul înlocuirii barei de balansare
Costul mediu de înlocuire a barei de balansare este între 125 și 160 de euro, manopera reprezentând între 50 și 70 de euro, iar piesa costă între 55 și 110 euro. Nu este obișnuit să aveți nevoie de o nouă bară stabilizatoare. De obicei, o mașină necesită noi legături terminale ale barei stabilizatoare sau bucșe stabilizatoare.
Costul de înlocuire a bucșei stabilizatorului este între 125 și 160 de euro, cu o manoperă care reprezintă între 95 și 120 de euro, iar piesa costă între 30 și 65 de euro.
În cele mai multe situații, nu este recomandabil să efectuați singuri înlocuirea pieselor de suspensie, deoarece acest sistem este esențial pentru manevrabilitatea și controlul pe șosea. Cu toate acestea, cu câteva cunoștințe de mecanică și uneltele potrivite, nu este dificil să vă schimbați legăturile sau bucșele barei de suspensie.
Întrebări frecvente despre bara stabilizatoare
Da, puteți conduce fără o bară stabilizatoare, dar nu este recomandat. O bară stabilizatoare ajută la menținerea stabilității mașinii și previne răsturnarea acesteia în viraje. Fără o bară stabilizatoare, este mai probabil ca mașina dvs. să se răstoarne dacă luați un viraj brusc. Dacă decideți să conduceți fără o bară stabilizatoare, asigurați-vă că mergeți încet și cu atenție.
Dacă o bară stabilizatoare se rupe, aceasta nu va mai putea controla ruliul caroseriei mașinii. Acest lucru poate face ca mașina să se balanseze mai mult atunci când virează, ceea ce o poate face dificil de controlat și poate crește riscul unui accident.
Nu, o bară stabilizatoare nu afectează alinierea roților. Aceasta afectează manevrabilitatea sau senzația mașinii prin reducerea ruliului caroseriei. Nu trebuie să faceți o aliniere a roților doar pentru că ați înlocuit bara stabilizatoare.
De obicei, există două bare stabilizatoare pe o mașină: o bară stabilizatoare față și una spate pentru fiecare axă. La unele modele de mașini mai vechi, veți găsi doar o bară stabilizatoare pe puntea din față.
Concluzie: Simptomele unei bare stabilizatoare defecte
Principalele simptome ale unei bare stabilizatoare proaste includ:
- Zgomote ciudate
- Probleme la efectuarea virajelor
- Ruliu excesiv al caroseriei
- Bară stabilizatoare vizibil uzată
Dacă bănuiți că bara stabilizatoare nu funcționează corect, verificați-o dumneavoastră sau trimiteți-o la un tehnician calificat cât mai curând posibil pentru a evita deteriorarea suplimentară a suspensiei.