Dacă mergeți să vă schimbați plăcuțele de frână și observați o uzură neuniformă, ar trebui să vă alarmați ușor. Uzura neuniformă a plăcuțelor de frână înseamnă că ceva mai mare este în neregulă și nu trebuie ignorat niciodată. Este important să ajungi la fondul problemei înainte de apariția unor probleme majore.

În acest ghid, acoperim principalele motive pentru uzura neuniformă a plăcuțelor de frână. De asemenea, vă vom arăta cum să o remediați și vă vom răspunde la principalele întrebări.

Motive pentru uzura neuniformă a plăcuțelor de frână

Plăcuțele de frână se pot uza neuniform din cauza unui știft de alunecare blocat sau a plăcuțelor de frână blocate în suportul de montare. De asemenea, se poate datora unei calități proaste a plăcuțelor de frână sau unui piston de etrier de frână prost, precum și variației grosimii rotorului.

Iată o privire mai atentă la aceste opțiuni în profunzime.

Pinul glisant blocat

Pinii de alunecare permit etrierului să se deplaseze înainte și înapoi. Umiditatea și resturile se pot acumula pe știfturi, provocând coroziune. Dacă știfturile se corodează, etrierul nu se va putea mișca așa cum ar trebui.

Puterea de oprire va scădea atunci când acestea sunt corodate. Dacă nu sunt reparate, plăcuțele vor începe să se uzeze, dar în mod neuniform.

Plăcuțe de frână blocate în suportul de montare

Deși nu este obișnuit ca plăcuțele de frână să fie blocate în suportul de montare, se poate întâmpla și poate duce la o uzură neuniformă. Plăcuțele de frână stau în suportul de montare al etrierului în timpul funcționării normale. Acest lucru este mai frecvent dacă locuiți într-un climat cu zăpadă și sare de drum.

Dacă acestea nu sunt instalate corect sau dacă nu au fost curățate corespunzător la ultima înlocuire a plăcuțelor de frână, plăcuțele pot rămâne blocate în suport. Plăcuțele de frână s-ar încălzi și ar începe să se tragă într-o parte, pe lângă uzura excesivă.

Calitatea proastă a plăcuțelor de frână

Există diferite tipuri de plăcuțe de frână. Ca și în cazul oricărui lucru, puteți alege să alegeți un set de plăcuțe ieftin, dar în general obțineți ceea ce plătiți. Dacă calitatea plăcuțelor nu este bună, ați putea observa o uzură neuniformă, similar cu ceea ce se întâmplă cu anvelopele. Se poate întâmpla, de asemenea, dacă plăcuțele de frână nu au fost schimbate împreună în același timp, una fiind mai uzată decât cealaltă.

Din acest motiv, vă recomandăm întotdeauna să alegeți o opțiune de calitate superioară. Da, s-ar putea să plătiți un pic mai mult la început, dar plăcuțele mai bune vă vor oferi mult mai mulți kilometri de utilizare. În plus, nu ar trebui să auziți la fel de mult zgomot la frânare și veți avea mai multă încredere în puterea de frânare.

CITEȘTE ȘI:
De ce pedala de frână ajunge la podea?

Piston de etrier de frână prost sau lipit

Pistoanele etrierului de frână trebuie să alunece fără probleme. Dacă există rugină sau resturi pe pistoane, veți obține etriere lipicioase. În această situație, plăcuțele de frână se târăsc pe rotor și acesta începe să se uzeze ciudat.

Ar putea exista, de asemenea, o defecțiune mecanică la nivelul pistonului etrierului. Atunci când pistonul este înghețat, etrierul nu se va angaja.

Variația grosimii rotorului

Rotoarele de frână joacă, de asemenea, un rol în modul în care se uzează plăcuțele. În funcție de cât de gros este rotorul, ați putea observa o uzură neuniformă a plăcuțelor.

Dacă grosimea rotorului este neuniformă, plăcuțele nu se pot uza uniform. S-ar putea să trebuiască să înlocuiți plăcuțele de frână mai frecvent, când ar fi trebuit să faceți în schimb să fie reasfaltate sau înlocuite rotoarele.

Cum să remediați uzura neuniformă a plăcuțelor de frână

Puteți remedia uzura neuniformă a plăcuțelor de frână prin repararea defecțiunii care o provoacă. În calitate de mecanici profesioniști, am lucrat la partea noastră de sisteme de frânare. Prin urmare, vă putem da câteva sfaturi dacă doriți să o reparați singur.

Îndepărtați plăcuțele de frână

Dacă intenționați să lucrați la sistemul de frânare, este important să vă adunați materialele din timp. Veți avea nevoie de un cric de podea solid și suporturi de cric, plus câteva unelte de mecanică de bază. Puteți urma instrucțiunile noastre sau puteți obține mai multe îndrumări din informațiile din manualul de service al mașinii dumneavoastră.

Fixați autovehiculul pe cricuri.

Găsiți locația corespunzătoare pentru cric în manualul de utilizare. Îndepărtați piulițele de pe roți și puneți-le într-un loc sigur. Scoateți roata. Localizați cele două știfturi glisante, cunoscute și sub numele de șuruburi de etrier, care țin etrierul. Îndepărtați știfturile. La unele vehicule, trebuie să scoateți doar șurubul inferior. Ar trebui să puteți pivota etrierul de frână în sus. Conducta hidraulică se va îndoi, dar nu ar trebui să se deconecteze. De aici, ar trebui să puteți inspecta plăcuțele de frână și să confirmați uzura neuniformă. Glisați plăcuțele de frână în afara suportului. Există cleme de reținere care le țin în poziție.

Cu plăcuțele de frână scoase, sunteți gata să treceți la următorul pas.

Curățați suprafața de alunecare a suportului de montare a plăcuțelor de frână

Dacă observați rugină sau resturi pe suportul de montare, acum este momentul să îl curățați. Există mai multe metode de curățare, așa că folosiți-o pe cea pe care o preferați.

CITEȘTE ȘI:
5 semne ale unui cilindru principal de frână defect (și costul de înlocuire)

Unii oameni folosesc o perie de sârmă, în timp ce alții cred că detergentul de frână și o cârpă funcționează mai bine. De asemenea, puteți folosi șmirghel pentru a îndepărta ușor orice impuritate. Asigură-te doar că porți un echipament de protecție adecvat, astfel încât să nu respiri praf de frână sau substanțe chimice.

Verificați și lubrifiați știfturile de glisare

Când vine vorba de curățarea știfturilor de glisare, considerăm că peria de sârmă funcționează foarte bine cu detergent de frână. Doriți să îndepărtați orice resturi înainte de a lubrifia.

Odată ce sunteți gata pentru lubrifiere, alegeți o unsoare de înaltă calitate. Asigurați-vă că nu aplicați prea mult pe niciuna dintre zone, ci puneți în schimb un strat uniform.

Înlocuiți plăcuțele de frână dacă sunt uzate

Deoarece plăcuțele de frână s-au uzat în mod neuniform, ar trebui să le înlocuiți. Chiar dacă a mai rămas grosime, cel mai bine este să o luați de la capăt, mai ales după ce v-ați dat seama care este cauza uzurii.

Plăcuțele de frână trebuie înlocuite întotdeauna în perechi. Prin urmare, dacă înlocuiți plăcuțele de frână din dreapta față, ar trebui să le înlocuiți și pe cele din stânga față. Același lucru este valabil și pentru frânele spate. Cu toate acestea, nu este necesar să înlocuiți frânele spate cu cele față și invers, decât dacă toate sunt uzate.

Verificați funcționarea etrierului de frână

Din moment ce ați schimbat plăcuțele de frână, doriți să vă asigurați că etrierii funcționează așa cum trebuie. În caz contrar, veți avea aceeași problemă cu care ați început. În timpul înlocuirii frânelor, nu ați fi putut mișca pistonul dacă etrierul ar fi fost gripat.

Puteți reconstrui etrierul, dar puțini oameni fac acest lucru. Este mai ușor și mai puțin costisitor să înlocuiți etrierul defect.

Înlocuiți discul de frână deformat

Aveți două opțiuni atunci când aveți de-a face cu un disc de frână deformat. În primul rând, ați putea să le rectificati. Pentru a rectifica discul, acesta este pus într-o mașină, cunoscută sub numele de strung de frână, pentru netezirea suprafeței. Acest lucru se poate face numai dacă a mai rămas suficientă grosime pe disc. În plus, nu repară întotdeauna problema, deoarece discul s-ar putea deforma din nou după acest proces.

Cealaltă opțiune este înlocuirea discurilor de frână. În medie, acest lucru costă între 35 și 100 de euro pentru un disc, plus manopera pentru instalarea acestuia. Din nou, ar trebui să înlocuiți discurile în perechi pentru a păstra totul uniform.

Contactați un profesionist

Frânele mașinii dumneavoastră sunt de o importanță vitală pentru siguranța dumneavoastră. Prin urmare, ar trebui să încercați orice reparație a frânelor dacă nu aveți experiența sau echipamentul necesar pentru a face treaba cum trebuie.

CITEȘTE ȘI:
Simptomele unui inel ABS defect

Vă recomandăm să găsiți un mecanic calificat dacă aveți nevoie să lucrați la frâne. Obțineți o ofertă de preț în avans care să arate costul pieselor și al manoperei. Este în regulă să obțineți mai multe oferte de preț dacă doriți o altă opinie, dar nu alegeți un mecanic bazându-vă doar pe preț. În schimb, luați în considerare și reputația atelierului de reparații auto.

Uzura neuniformă a plăcuțelor de frână este un lucru rău?

Da, înseamnă că există ceva defect în sistemul de frânare sau că plăcuțele sunt de calitate inferioară. Este posibil să aveți un știft de alunecare blocat, plăcuțe de frână blocate în suportul de montare, un piston de etrier defect sau o variație în grosimea rotorului care trebuie reparată.

Ce cauzează uzura neuniformă a plăcuțelor de frână pe o parte?

Uzura plăcuțelor de frână ar trebui să se producă în mod uniform. Dacă este neuniformă, este posibil să fi instalat plăcuțe de calitate inferioară. În caz contrar, este posibil să aveți de-a face cu o variație a grosimii rotorului, cu un piston de etrier defect, cu plăcuțe de frână blocate în suportul de montare sau cu un știft de alunecare blocat, toate acestea trebuind să fie reparate.

Cum opriți uzura neuniformă a frânelor?

Singura modalitate de a opri uzura neuniformă să mai apară este să vă dați seama ce o cauzează și să o reparați. Ar putea fi un piston de etrier defect, un știft de alunecare blocat, o variație a grosimii rotorului sau plăcuțe de frână blocate în suportul de montare. Odată ce sistemul de frânare funcționează așa cum a fost conceput, uzura neuniformă ar trebui să înceteze.

Plăcuțele de frână interioare și exterioare ar trebui să se uzeze uniform?

Atunci când sistemul de frânare funcționează așa cum a fost prevăzut, variația dintre plăcuțele de frână interioare și exterioare ar trebui să fie minimă. Atunci când mașina are un sistem de frânare cu etrier flotant, plăcuța interioară se va uza mai repede decât cea exterioară, dar niciodată cu mai mult de doi-trei milimetri.

Sistemul de frânare este de o importanță vitală pentru siguranța dumneavoastră pe șosea. Fără frâne funcționale, vă puneți pe dumneavoastră și pe ceilalți în pericol. Dacă plăcuțele de frână se uzează neuniform, trebuie să vă dați seama rapid ce se întâmplă și să le reparați. Nu este timp de pierdut.

Dacă nu sunteți sigur cum să diagnosticați sau să reparați sistemul de frânare, cereți ajutorul unui profesionist. Nu este ceva cu care doriți să experimentați, deoarece atât de multe depind de integritatea frânelor.