Atunci când sunteți gata pentru un schimb regulat de ulei, este important ca treaba să fie făcută corect. Nu numai că trebuie să cunoașteți procedura corectă, dar trebuie să știți și ce ulei să folosiți.

Alegerea uleiului potrivit pentru mașina dvs. este importantă pentru a-i asigura longevitatea și performanța optimă. Cu toate acestea, poate fi confuz să încerci să determini de ce tip de ulei are nevoie mașina ta.

Această postare pe blog va ajuta la clarificarea confuziei și va oferi sfaturi ușor de urmat, astfel încât să puteți găsi uleiul potrivit pentru autovehiculul dumneavoastră. De asemenea, vă explicăm când să utilizați fiecare tip de ulei.

Ce tip de ulei are nevoie mașina mea?

Înainte de a alege uleiul pentru mașina dumneavoastră, trebuie să determinați ce vâscozitate este necesară. De asemenea, doriți să știți ce tip de ulei este cel mai bun pentru motorul mașinii dvs. și să analizați aditivii care ar putea fi incluși. Asigurați-vă că uleiul pe care îl utilizați corespunde cu cel recomandat de producător.

Cel mai simplu mod de a găsi tipul potrivit de ulei pentru mașina dvs. este să verificați specificațiile uleiului din manualul de utilizare. De asemenea, puteți merge la un magazin online de piese auto sau pe site-ul web al unui producător de ulei și să trimiteți numărul de înmatriculare sau numărul VIN, iar aceștia vă vor sugera adesea tipul potrivit de ulei de motor pentru vehiculul dumneavoastră.

Cu toate acestea, cea mai fiabilă și mai sigură modalitate este să verificați fie în manualul de utilizare, fie să întrebați direct dealerul local.

Alegerea tipului corect de ulei de motor

Vâscozitatea uleiului

Vâscozitatea uleiului se referă la greutatea lichidului. Este cel mai important factor atunci când alegeți tipul potrivit. Indicele de vâscozitate arată modul în care uleiul poate curge la diferite temperaturi. Pe măsură ce uleiul de motor se încălzește, acesta devine mai subțire. Dacă este rece, uleiul va fi mai gros. Uleiurile mai groase asigură mai multă lubrifiere, dar poate deveni mai greu să treacă uleiul prin piesele motorului. Uleiul mai subțire curge mai bine, dar nu oferă la fel de multă protecție.

CITEȘTE ȘI:
Ar trebui să verific uleiul când motorul este cald sau rece?

Vâscozitatea uleiului de motor este scrisă în următorul format – #W-##. Numerele arată vâscozitatea uleiului, în timp ce W vine de la WINTER. Ca exemplu, 5W-30 arată că uleiul este mai subțire la temperaturi scăzute decât uleiul 10W-30. Numărul situat după W descrie cât de gros este uleiul la temperaturi normale de funcționare a motorului.

În majoritatea cazurilor, 5W-30 și 10W-40 tind să fie cele mai utilizate. Acestea funcționează bine în majoritatea condițiilor. Cu toate acestea, ați putea utiliza 0W-30 dacă locuiți la temperaturi sub zero grade sau 15W40 dacă locuiți în condiții calde și umede. Veți găsi, de asemenea, caracterele SAE (society of automotive engineers), despre care puteți citi mai multe aici.

Tipul de ulei

Uleiul de motor convențional este cel mai tradițional tip disponibil. A fost tipul de ulei obișnuit timp de multe decenii. Îl puteți utiliza cu orice mașină ușoară sau de model recent dacă doriți să păstrați prețul scăzut în timpul unui schimb de ulei.

La celălalt capăt al spectrului, puteți alege uleiul complet sintetic. Aceste uleiuri sunt fabricate pentru a îmbunătăți lubrifierea și protecția împotriva oxidării. De asemenea, ar putea lupta împotriva acumulării noroiului. Cu toate acestea, este cea mai scumpă opțiune în timpul unui schimb de ulei. Acest cost suplimentar vă oferă adesea mai mult timp între schimburile de ulei.

Dacă nu doriți să cheltuiți atât de mulți bani, ați putea prefera un ulei cu amestec sintetic. Uleiul de motor cu amestec sintetic conține unele dintre caracteristicile uleiului complet sintetic, dar amestecul de uleiuri de bază convenționale permite ca prețul să fie ușor mai mic. Este o opțiune bună de mijloc dacă doriți să faceți tranziția de la convențional la sintetic. Cu toate acestea, trebuie să alegeți întotdeauna uleiul sugerat de producător!

Uleiul pentru kilometraj ridicat este, de asemenea, disponibil pentru a fi utilizat la vehiculele cu mai mult de 150.000 de km pe odometru. Acest ulei este special conceput pentru a reduce scurgerile sau infiltrațiile de ulei la motoarele cu un kilometraj mai mare. De asemenea, reduce consumul de ulei și poate crea mai puțin fum.

Aditivi

Există mulți aditivi diferiți care pot fi incluși în uleiul pe care îl alegeți, așa că doriți să știți ce utilizați. Unele uleiuri conțin antioxidanți pentru a încetini procesul de oxidare. Agenții anti-uzură sunt incluși pentru a proteja componentele interne de temperaturile ridicate.

CITEȘTE ȘI:
Ce ar putea cauza ca uleiul să se împrăștie peste tot pe motor?

Detergenții mențin depunerile la un nivel minim, în timp ce dispersanții permit uleiului să absoarbă contaminanții solizi înainte ca aceștia să poată provoca daune. Cu inhibitori de spumă, uleiul de motor nu va forma atât de multe bule.

Modificatorii de frecare reduc frecarea atunci când motorul funcționează la temperaturi ridicate sau în timp ce trage o sarcină grea. În plus, inhibitorii de rugină și coroziune sunt esențiali pentru reducerea uzurii cauzate de umiditate. Uleiul poate conține și amelioratori ai indicelui de vâscozitate. Cu acești aditivi, uleiul de motor funcționează bine, chiar și atunci când temperaturile fluctuează.

Factori de luat în considerare la alegerea uleiului

Clima

Deși trebuie să urmați tot ceea ce recomandă producătorul, trebuie să țineți cont și de climă. Majoritatea uleiurilor de motor vor acoperi o varietate de intervale de temperatură.

Dacă locuiți într-un climat mai cald, ați putea prefera să utilizați o vâscozitate de grad superior care rezistă la subțiere, cum ar fi 10W-40. Pe de altă parte, climatele mai reci necesită ceva care se subțiază mai repede, cum ar fi 5W-30.

Obiceiuri de conducere

Dacă vă împingeți mașina la extreme cu vehicule de înaltă performanță, doriți să luați în considerare utilizarea unui tip diferit de ulei. Condusul în afara drumului sau remorcarea regulată va face ca motorul dvs. să lucreze mai mult decât în mod normal. Nu numai că ar trebui să luați în considerare utilizarea uleiului cu aditivi speciali, dar s-ar putea să fie nevoie și să faceți schimburi de ulei mai frecvent.

În plus, dacă conduceți pe distanțe scurte, este posibil să nu permiteți motorului mașinii să ajungă la temperaturi normale de funcționare. Atunci când se întâmplă acest lucru, în motor se acumulează mai mult condens, ceea ce duce la acumularea de nămol și la creșterea emisiilor. Cu aceste condiții, doriți să alegeți cu atenție ce aditivi pentru uleiul de motor sunt utilizați, luați serios în considerare er ceva care va descompune nămolul sau va preveni coroziunea.

CITEȘTE ȘI:
Ați pus prea mult ulei în motorul mașinii dvs. Iată ce trebuie să faceți

Vârsta motorului

Dacă conduceți un vehicul modern, motorul dvs. este fabricat la standarde diferite față de vehiculele mai vechi. Aceste motoare cu turație mare și mai multe valve utilizează un ulei mai subțire. În caz contrar, ar putea exista daune atunci când motorul pornește. În cazul motoarelor mai vechi, aveți nevoie de un ulei mai gros pentru a crea cantitatea potrivită de presiune a uleiului pentru componentele interne.

În plus, ați putea alege să utilizați un ulei de motor cu kilometraj ridicat dacă motorul este mai vechi. Aceste tipuri pot oferi mai multă protecție, ajutându-vă să mențineți motorul în funcțiune mai mult timp.

Pot amesteca diferite tipuri de ulei?

Deși puteți amesteca tipuri de ulei, aceasta nu înseamnă că ar trebui să o faceți. În general, amestecarea tipurilor de ulei duce doar la irosirea banilor. Atunci când adăugați ulei de motor complet sintetic la uleiul dvs. convențional, nu prelungiți durata de viață a uleiului. Acesta va trebui în continuare schimbat ca și cum ar fi fost tot ulei convențional, ceea ce înseamnă că ați irosit calitatea uleiului sintetic.

Amestecul sintetic nu este doar convențional amestecat cu sintetic. Acesta este special formulat pentru a oferi o mai bună protecție a motorului împotriva condițiilor meteorologice și de condus.

Cât de des trebuie schimbat uleiul?

Este posibil să fie necesar să schimbați uleiul convențional la fiecare 5.000 km sau la fiecare trei luni, oricare dintre acestea intervine mai întâi. Unele modele mai noi pot rezista puțin mai mult între schimburile de ulei, așa că consultați manualul de service pentru a stabili care este cea mai bună soluție.

Cu toate acestea, motorul mediu care funcționează cu ulei sintetic nu necesită schimbarea uleiului timp de 6.000 de kilometri sau mai mult. Puteți trece până la șase luni fără un schimb de ulei, economisind mult timp. Deși s-ar putea să plătiți mai mult pentru uleiul sintetic la început, schimbarea mai puțin frecventă ajută la echilibrarea condițiilor de concurență.

Nu uitați să vă schimbați filtrul de ulei atunci când schimbați uleiul. Dacă lăsați în funcțiune un filtru de ulei contaminat, veți permite resturilor și murdăriei să pătrundă în uleiul proaspăt, reducându-i astfel eficiența.