Motoarele moderne ale mașinilor au între 15 și 30 de senzori pentru a menține totul în stare de funcționare corectă. Acești senzori controlează totul în motor pentru o performanță optimă. În total, există peste 70 de senzori într-un autovehicul modern, în toată mașina.

Dar, deși există o mulțime de senzori diferiți în vehiculul dumneavoastră – și nu fiecare vehicul are aceleași tipuri de senzori – există o mulțime pe care îi puteți găsi la fel de des.

Mai jos am evidențiat 15 dintre cele mai comune tipuri de senzori auto pe care îi puteți găsi în aproape orice vehicul nou. Nu numai că am evidențiat ce sunt, dar am oferit fiecăruia o scurtă descriere și am evidențiat modul în care funcționează.

Top 15 senzori auto

Senzorul de nivel al uleiului de motor

Unul dintre cei mai comuni senzori din autovehiculul dumneavoastră este senzorul de nivel al uleiului de motor. Acest senzor măsoară nivelul de ulei din rezervorul de ulei al motorului pentru a se asigura că acesta se află la o capacitate de funcționare sigură. Dacă nu aveți suficient ulei, acest senzor va provoca o lumină de avertizare a nivelului de ulei pe tabloul de bord.

Acest senzor este adesea instalat pe fundul carterului de ulei, astfel încât trebuie să scoateți uleiul de motor pentru a-l înlocui. Totuși, acest lucru depinde de modelul de motor.

Senzorul de presiune a uleiului de motor

Senzorul de presiune a uleiului de motor este adesea destul de asemănător cu senzorul de nivel de ulei, cu excepția faptului că acesta măsoară presiunea uleiului după pompa de ulei. Veți găsi adesea acest senzor amplasat în blocul motor, adesea lângă filtrul de combustibil.

Senzorul de presiune a uleiului de motor are adesea unele părți din plastic care se pot crăpa cu vârsta, ceea ce poate face ca acesta să înceapă să curgă înainte de a se defecta. Veți observa de cele mai multe ori un senzor de presiune a uleiului defect prin apariția unei lumini roșii de presiune a uleiului pe tabloul de bord.

Senzorii de temperatură a lichidului de răcire

Un alt senzor critic din motorul dumneavoastră este senzorul de temperatură a lichidului de răcire. Acest senzor monitorizează temperatura lichidului de răcire, ceea ce reprezintă o modalitate excelentă de a determina temperatura generală a motorului dumneavoastră. Dacă se încălzește prea tare, se pot produce deteriorări ale motorului.

La unele modele de mașini mai noi, temperatura lichidului de răcire ar trebui să vă oprească motorul odată ce atinge o temperatură suficient de ridicată.

CITEȘTE ȘI:
Mașina tremură la ralanti, dar se liniștește în timpul condusului - Cauze și remedieri

Senzorul de debit de aer

Motorul autovehiculului dvs. trebuie să știe cât de mult aer intră, astfel încât să poată optimiza raportul de combustibil pentru o performanță maximă. Senzorul de debit masic de aer (MAF) măsoară cantitatea de aer care trece prin admisie, astfel încât să știe cât de mult aer este adus înăuntru.

Senzorul MAF este adesea amplasat pe furtunul de admisie, între colectorul de admisie și cutia filtrului de aer.

Senzorul de temperatură a aerului de admisie

Vă vine să credeți sau nu, temperatura aerului care intră în motor este o parte critică a maximizării performanței motorului. Acesta este motivul pentru care senzorul de temperatură a aerului de admisie (IAT) îi spune ECM-ului temperatura aerului, astfel încât acesta să facă ajustări și să maximizeze performanța.

Senzorul IAT poate fi fie separat, fie integrat în senzorul MAF. Faptul că este integrat în senzorul MAF este mult mai frecvent la modelele de mașini mai noi.

Senzorii de oxigen

Senzorii de oxigen, cunoscuți și sub denumirea de senzori O2, măsoară amestecul aer-combustibil din sistemul de evacuare și eficiența convertizorului catalitic (CAT). Un senzor de oxigen măsoară compoziția aerului înainte de CAT, iar altul măsoară compoziția aerului după CAT.

Dacă nu există o scădere suficientă a emisiilor, acesta anunță ECM-ul că trebuie să faceți reparații, afișând o lumină de verificare a motorului pe tabloul de bord.

Senzori de zgomot de ciocnire

Senzorii de zgomot de ciocnire au rolul de a se asigura că motorul dvs. nu va suferi de detonare sau de așa-numitele bătăi. Detonația sau ciocănitul într-un motor de mașină este fatală pentru piesele interne, ducând la o reparație foarte costisitoare.

Acest lucru ar putea fi, de asemenea, din cauza unor rateuri de aprindere sau a unor componente rupte, dar dacă senzorul de ciocnire al motorului dumneavoastră aude ceva, aveți o problemă.

Senzorii de poziție a arborelui cotit/arborelui cu came

Sincronizarea motorului se bazează pe o simfonie perfectă între arborele cotit și arborele cu came – iar senzorii lor de poziție respectivi permit ECM-ului să știe cu precizie unde se află fiecare dintre ei. Dacă aceste poziții nu se aliniază la ceea ce ar trebui să fie, trebuie să știți cât mai curând posibil.

De multe ori aveți un senzor pe arborele cu came și unul pe arborele cotit. Totuși, unele modele de mașini au doar un senzor de poziție al arborelui cotit.

CITEȘTE ȘI:
Top 15 cele mai frecvente probleme auto pe care noi, ca mecanici, le vedem

Senzorul de poziție a clapetei de accelerație

În zilele noastre, conexiunea dintre pedala de accelerație și corpul de accelerație se realizează prin intermediul electronicii în loc de un cablu. Prin urmare, pe corpul de accelerație există un senzor de poziție a accelerației pentru a măsura unghiul clapetei de accelerație.

Senzorul de poziție a clapetei de accelerație îi spune ECM-ului exact cât de deschisă este clapeta de accelerație. În acest fel, dacă există o problemă între pedală și accelerație, nu va arunca o tonă de combustibil și nu va deteriora motorul din cauza unei accelerații lipicioase.

Senzorul de presiune absolută a colectorului

Senzorul de presiune absolută a colectorului (MAP) face exact ceea ce pare că ar trebui să facă – măsoară presiunea din colector. Acesta duce senzorul de debit masic de aer cu un pas mai departe, măsurând cât de mult aer ajunge efectiv la motorul dumneavoastră. Aceasta este o componentă critică în cazul motoarelor cu injecție de combustibil, deoarece optimizează rapoartele de combustibil pentru cea mai bună performanță posibilă.

De asemenea, ia locul de muncă de la senzorul de presiune de supraalimentare și măsoară presiunea turbo, dacă mașina dvs. este echipată cu unul.

Senzorul de presiune a combustibilului

Senzorul de presiune a combustibilului măsoară presiunea combustibilului pe conducta de presiune a combustibilului sau la șina de presiune a combustibilului. Cel mai probabil, acesta este montat pe șina de presiune a combustibilului, dar, uneori, poate fi montat și pe conducta de presiune a combustibilului. Este esențial pentru modulul de control al motorului să măsoare presiunea combustibilului. O creștere a presiunii ar duce la un amestec de combustibil mai bogat, iar o presiune mai mică ar duce la un amestec de combustibil mai sărac.

Senzorul în sine este adesea destul de ieftin, dar poate fi dificil de înlocuit dacă nu sunteți un mecanic experimentat. (Se poate scurge mult combustibil).

Senzorul de nivel al lichidului de răcire

Dacă vehiculul dvs. nu are suficient lichid de răcire, se va supraîncălzi. Acesta este motivul pentru care majoritatea vehiculelor sunt prevăzute cu un senzor de nivel al lichidului de răcire. Astfel, puteți evita problemele înainte de a porni la drum. Dacă vehiculul dvs. nu are suficient lichid de răcire, atunci senzorul de nivel al lichidului de răcire va aprinde lumina de verificare a motorului. Uneori, vă va împiedica să vă porniți vehiculul.

Senzorul de nivel al lichidului de răcire este amplasat pe rezervorul de lichid de răcire.

CITEȘTE ȘI:
De ce mașina mea nu iese din P (parcare)?

Senzorul de noxe

Senzorul Nox măsoară volumul de Nox din gazele de eșapament. Acest senzor nu este instalat pe multe modele de autoturisme. În mod obișnuit, îl puteți găsi la Volkswagen, Audi, Seat și Skoda. Senzorul Nox este instalat pe țeava de eșapament și pe unitatea de control sub un capac de plastic.

Din nefericire, înlocuirea senzorului NOX necesită, de obicei, înlocuirea și a unității de control pentru senzor. Unitatea de control și senzorul sunt deseori costisitoare, iar înlocuirea poate fi un pic mai dificilă deoarece senzorul tinde să ruginească și să se blocheze.

Senzorul de temperatură a gazelor de eșapament

Senzorul de temperatură a gazelor de eșapament este adesea instalat la motoarele diesel. Scopul său este de a măsura temperatura gazelor de evacuare înainte și după filtrul de particule pentru a optimiza regenerarea filtrului de particule. În funcție de modelul de motor al vehiculului, aveți adesea între 1 și 4 senzori de temperatură a gazelor de evacuare.

Senzorii sunt instalați pe țeava de eșapament și pe colectorul de eșapament și, uneori, și pe turbocompresor. Senzorii sunt adesea destul de costisitori și pot fi dificil de accesat și înlocuit; adesea ruginesc și se blochează.

Senzor de presiune de supraalimentare

Senzorul de presiune de supraalimentare măsoară presiunea de supraalimentare în conductele de supraalimentare de admisie. Veți avea acest senzor doar dacă mașina dumneavoastră este echipată cu un turbo sau un compresor.

Senzorii de presiune de supraalimentare sunt adesea ieftini și pot fi înlocuiți cu ușurință la majoritatea modelelor de mașini. Aceștia pot fi dificil de accesat la unele modele de mașini dacă sunt montați pe colectorul de admisie.

Câți senzori sunt într-un motor de mașină?

Există în jur de 15-30 de senzori într-un motor auto modern, dacă nu includeți solenoizii. Puteți găsi peste 70 de senzori într-o mașină modernă dacă numărați fiecare senzor din întreaga mașină.

Rezumat

În timp ce această listă nu este nici pe departe exhaustivă a tuturor diferiților senzori pe care îi puteți găsi într-un vehicul, aceștia sunt unii dintre cei mai comuni și cei mai susceptibili de a vă confrunta cu probleme.

Dar nu uitați că, deși acești senzori vă pot da câteva bătăi de cap din când în când, ei previn apariția unor probleme și mai semnificative care să vă distrugă motorul! Iată un video cu majoritatea senzorilor auto.