Probabil că ați văzut o mulțime de informații contradictorii cu privire la faptul că uleiul de motor expiră sau nu. Iată cum să vă dați seama dacă uleiul s-a stricat și ce puteți face în acest sens.

Știm cu toții cât de important este să schimbăm uleiul din mașină pentru ca motorul să funcționeze cât mai bine. Cu toate acestea, nu toată lumea știe dacă uleiul de motor expiră și cum să ne dăm seama că nu mai este bun. Mai mult decât atât, cât timp va dura uleiul de motor?

În acest ghid, acoperim elementele de bază ale uleiului de motor și datele de expirare. De asemenea, vă arătăm cum să vă dați seama dacă uleiul de motor nu mai este bun și vă arătăm cum să îl păstrați mai proaspăt pe viitor.

Uleiul de motor expiră?

Da, uleiul de motor expiră în timp. Cu toate acestea, nu este ușor să vă dați seama când este stricat. Deși vă puteți uita la datele de expirare de pe sticlă, uleiul de motor se poate strica și dacă stă prea mult timp în motorul unei mașini sau dacă este depozitat necorespunzător.

În condiții optime, uleiul de motor ar trebui să rămână destul de stabil. Cu toate acestea, temperaturile extreme, aditivii sintetici și oxidarea joacă un rol în deteriorarea acestuia. Modul în care îl depozitați trebuie, de asemenea, să fie luat în considerare.

Cum să știți dacă uleiul de motor este expirat

1. Data expirării

Data de expirare imprimată pe sticla de ulei de motor este un indicator excelent pentru a ști cât timp va dura acesta. Majoritatea mărcilor convenționale stabilesc că termenul de valabilitate este de aproximativ cinci ani, în timp ce uleiurile sintetice ar putea dura șapte-opt ani sau mai mult.

Cu toate acestea, această dată de expirare se aplică doar sticlelor nedeschise care sunt depozitate corect. Dacă aveți o sticlă deschisă, durata de valabilitate va fi mult mai mică.

Unii producători recomandă să scăpați de uleiul vechi imediat ce atinge data de expirare. În aceste cazuri, ar trebui să aruncați uleiul, indiferent de felul în care arată.

CITEȘTE ȘI:
Ați pus prea mult ulei în motorul mașinii dvs. Iată ce trebuie să faceți

2. Culoare

Atunci când uleiul de motor este proaspăt, are o culoare chihlimbarie. După un schimb de ulei, ar trebui să puteți scoate jojă și să vedeți această culoare naturală.

De aceea, atunci când verificați uleiul și îl vedeți întunecat sau negru, știți că probabil este timpul să-l schimbați. (cu excepția motoarelor diesel) Oxidarea este cea care face ca uleiul să își piardă culoarea proaspătă. În plus, acesta se contaminează cu umiditate și murdărie în interiorul motorului, ceea ce face ca acesta să se strice în timp.

Chiar și sticla de ulei deschisă poate căpăta această culoare în timp ce stă pe raft. Dacă în sticlă se infiltrează praf, acesta poate deveni mai închis la culoare decât în mod normal, ceea ce indică faptul că uleiul este stricat și trebuie aruncat.

În afară de culoare, uleiul proaspăt ar trebui să fie translucid și limpede. Nu ar trebui să aibă un aspect cețos sau lăptos.

3. Consistența

Atunci când turnați ulei proaspăt, acesta ar trebui să curgă curat și cu ușurință. Dacă observați vreo separare, este posibil ca uleiul să fi fost contaminat.

În plus, uleiul care devine gros și solid nu este bun. Nu vreți ca uleiul de motor să aibă o consistență vâscoasă, deoarece nu va proteja motorul mașinii.

Cât durează uleiul de motor?

O sticlă de ulei de motor nedeschisă are o durată de viață de aproximativ 5 ani, sau până la data de expirare de pe sticlă. Dacă uleiul se află deja în motor, trebuie să respectați programul producătorului privind frecvența cu care trebuie schimbat. De obicei, acesta este la fiecare an sau la fiecare doi ani.

1. Nedeschisă pe raft

Uleiul de motor va dura mult mai mult timp când stă nedeschis. De aceea este atât de important să îl lăsați închis până când sunteți gata să îl folosiți. Majoritatea mărcilor pun o sugestie pe sticlă, ajutându-vă să determinați care este data de expirare corespunzătoare.

În multe cazuri, uleiul convențional ar putea dura cinci ani. Pe de altă parte, ați putea obține șapte până la opt ani de la uleiul sintetic nedeschis, dacă este depozitat corespunzător.

CITEȘTE ȘI:
5 semne ale unui filtru de ulei defect sau înfundat (și costul de înlocuire)

În general, doriți să folosiți uleiul cât mai curând posibil. Cu cât îmbătrânește mai mult, cu atât este mai probabil să se degradeze și să își piardă abilitățile de lubrifiere.

2. Pe jumătate folosit pe raft

Data de expirare înscrisă pe sticla de ulei de motor este menită pentru momentul în care aceasta rămâne nedeschisă. Odată ce spargeți sticla, data de expirare se reduce drastic. Nu vă mai puteți aștepta să obțineți între cinci și opt ani de la o sticlă de ulei dacă aceasta este desigilată.

În schimb, ar trebui să planificați să folosiți uleiul în termen de un an de la deschiderea acestuia. Această indicație este valabilă indiferent dacă folosiți ulei de motor convențional sau sintetic. Pe măsură ce aerul lovește uleiul, eficiența și lubrifierea se degradează toate. În plus, oxidarea devine principala preocupare în cazul unei sticle deschise. În cazul în care are loc oxidarea, uleiul poate acumula nămol și sedimente, făcându-l ineficient în motorul mașinii.

3. În motor

Dacă conduceți mașina în mod regulat, nu trebuie să vă faceți griji decât pentru schimbarea uleiului la intervale regulate. Împingerea acestuia dincolo de programul de întreținere recomandat ar putea duce la contaminarea care dăunează motorului.

Cu toate acestea, dacă depozitați autovehiculul sau dacă nu ați mai condus de ceva timp, trebuie să vă preocupați de cât timp este bun uleiul. Uleiul care rămâne stagnant în motor se confruntă cu aceleași probleme ca și sticla deschisă de pe raft. Acesta se va oxida și va permite acumularea de sedimente. Dacă folosiți acest ulei vechi în motor, poate provoca daune permanente.

Este sigur să folosiți ulei de motor expirat?

Fie că uleiul de pe raft a ajuns la data de expirare, fie că l-ați lăsat să stea prea mult timp în motorul mașinii, ar trebui să îl aruncați și să folosiți în schimb ulei proaspăt. Nu merită niciodată să folosiți ulei vechi în motor, mai ales dacă luați în considerare costurile.

CITEȘTE ȘI:
5 semne ale unui filtru de ulei defect sau înfundat (și costul de înlocuire)

Uleiul care conține o cantitate excesivă de acid sau case contaminate nu va face decât să deterioreze piesele metalice interne. Repararea acestor daune ar putea însemna facturi costisitoare la garaj, cu care nu doriți să vă confruntați. În caz de îndoială, aruncați uleiul în mod corespunzător și procurați o sticlă nouă.

Cum să depozitați uleiul de motor

1. Folosiți recipientul original

Cel mai bun mod de a depozita uleiul de motor este în recipientul în care a fost livrat. Păstrați sticla nedeschisă până când nu aveți altă opțiune.

Chiar și după ce o deschideți, cel mai bine este să o lăsați în recipientul în care ați cumpărat-o. Producătorul știe cum să depoziteze cel mai bine uleiul de motor, așa că puteți avea încredere în ambalaj. Transferându-l într-un alt recipient, deschideți ușa pentru contaminarea cu murdărie și praf.

2. Păstrați-l într-un loc uscat

Ar trebui să păstrați întotdeauna sticlele de ulei într-o locație uscată. Umiditatea este unul dintre cei mai mari dușmani ai uleiului de motor. Atunci când deschideți sticla, aceasta este mai susceptibilă la umiditate și la vapori de apă.

Când aerul atinge uleiul, începe oxidarea. În plus, umiditatea se poate condensa în interiorul sticlei dacă condițiile sunt umede. Cu cât nivelurile de ulei sunt mai scăzute în recipient, cu atât riscul devine mai mare, deoarece există mai mult spațiu de suprafață pentru ca condensul să înceapă.

3. Urmăriți temperatura

Tot uleiul de motor trebuie depozitat la o temperatură cuprinsă între 32 și 85 de grade Fahrenheit. Nu contează dacă aveți o sticlă deschisă sau nedeschisă; îl doriți la aceste temperaturi.

De asemenea, este util dacă temperaturile rămân constante în timpul depozitării. Cu cât sunt mai puține fluctuații, cu atât mai mult va dura uleiul. Dacă uleiul de motor este supus unor temperaturi extreme, acesta va începe să se descompună, provocând o modificare a vâscozității. Pe măsură ce se descompune, acesta nu mai este capabil să lubrifieze motorul așa cum ar trebui.