Dacă întâmpinați probleme cu frâna de parcare electrică, este important să cunoașteți cauzele și soluțiile comune. Iată ce trebuie să știți.

Vehiculele mai noi din ziua de azi sunt adesea echipate cu o frână de parcare electrică, ceea ce face ca designul să fie fără cusur și fără dezordine. În timp ce acest upgrade pare a fi un mare progres, au existat o mulțime de probleme cu frâna de parcare electrică cu care oamenii trebuie să se confrunte.

Dacă nu sunteți obișnuit să lucrați cu acest sistem, citiți mai departe pentru a afla mai multe despre cele mai frecvente probleme cu frâna de parcare electrică. De asemenea, vă oferim câteva soluții simple care ar putea rezolva problemele. În plus, la final există o secțiune care răspunde la cele mai multe întrebări pe care le-ai pus.

Ce este o frână de parcare electrică?

Frâna de parcare electrică (EPB) a fost instalată pentru prima dată pe modelele BMW Seria 7 din 2001. Deși nu a căpătat o popularitate imediată, a devenit în cele din urmă noul standard în unele vehicule moderne.

EPB se activează atunci când șoferul ține apăsat un buton în interiorul mașinii. Plăcuțele de frână se aplică electric pe roțile din spate cu ajutorul motoarelor de acționare și al unității de control electronic (ECU).

Există câteva părți pozitive și negative ale acestui sistem modern.

Avantajele frânei de mână electronice

  • Nu este nevoie să activați fizic frâna
  • Ocupă mai puțin spațiu în mașină
  • Aspect mai atrăgător
  • Multe dintre ele se dezactivează automat în timpul conducerii
  • Multe se aplică automat la parcarea mașinii.

Dezavantajele frânei de mână electronice

  • Mai scumpe la reparații
  • Nu se poate folosi pentru drifturi
  • Mai puțină siguranță mentală că mașina este sigură

Probleme frecvente ale frânei de parcare electrice

Cel mai adesea, motoarele pistonului etrierului electric sunt blocate sau deteriorate. De asemenea, ar putea exista o defecțiune a butonului electric al frânei de parcare sau probleme de cablare. Tensiunea scăzută a bateriei poate cauza, de asemenea, probleme, precum și atunci când sistemul nu este resetat sau programat corespunzător.

Citiți aceste posibilități pentru a vedea cu ce vă confruntați.

Motoare cu piston de etrier electric blocate sau deteriorate

Când frâna de parcare electrică a fost lansată pentru prima dată, un singur motor electric era folosit pentru a trage de cablurile frânei de parcare standard, care cuplau frânele spate. Cu toate acestea, exista încă o problemă cu cablurile gripate, astfel încât tehnologia mai nouă a trecut la motoare de acționare a frânei în locul acestora.

Aceste actuatoare conțin un motor reversibil cu o singură viteză care este montat direct pe etrierii frânei spate. Aceste motoare necesită o întreținere regulată, dar chiar și cu o îngrijire corespunzătoare, ele se pot bloca sau deteriora. Dacă se întâmplă acest lucru, este posibil ca frâna să nu se cupleze sau să nu se decupleze.

Funcționarea defectuoasă a butonului frânei de parcare electrice

Pentru a activa frâna de parcare electrică, trebuie doar să apăsați un buton de pe consolă. Dacă în buton intră murdărie sau resturi, acesta se poate bloca și funcționa defectuos. Același lucru este valabil și dacă vărsați băuturi pe consolă și lichidul ajunge în buton.

CITEȘTE ȘI:
De ce se uzează plăcuțele mele de frână doar pe o parte?

Uneori, puteți curăța butonul pentru a-l face să funcționeze din nou. Dacă situația este gravă, este posibil să vă gândiți la o înlocuire.

Probleme de cablare

Butonul frânei de parcare este conectat la sistemul de frânare printr-o serie de fire și conectori. Ca în cazul oricărei conexiuni electrice, firele se pot deteriora și conectorii se pot rupe. Murdăria și resturile pot cauza, de asemenea, probleme cu conexiunile.

Cea mai mare parte a cablajului se găsește în consola centrală, ceea ce face ca acesta să fie ușor de inspectat. Cu toate acestea, ar trebui să fiți întotdeauna atenți atunci când aveți de-a face cu sistemele electrice dacă nu sunteți sigur cu ce lucrați.

Tensiunea scăzută a bateriei

Frâna de parcare electrică are nevoie de energie pentru a funcționa. Dacă bateria mașinii moare sau produce doar o cantitate minimă de tensiune, este posibil să nu puteți dezactiva frâna.

Aceasta a fost o problemă comună pentru persoanele care trebuie să mute mașina pentru a o porni. Frâna se blochează, ceea ce face imposibilă împingerea mașinii. La unele vehicule, a fost adăugat un sistem de deblocare manuală pentru a anula această problemă.

Sistemul nu este resetat sau programat corespunzător

După ce efectuați o înlocuire electrică a plăcuțelor de frână, trebuie să resetați sistemul. Pentru resetarea etrierilor trebuie utilizat un scaner compatibil.

Dacă nu reușiți să faceți acest lucru, este posibil să aveți probleme la activarea sau dezactivarea frânei de parcare. De asemenea, ar putea apărea lumini de avertizare pe tabloul de bord.

Cum să remediați problemele cu frâna de parcare electrică

Dacă ați întâmpinat probleme cu frâna de parcare electrică, există mai multe modalități de a o repara singur. Vom prezenta câteva dintre reparațiile de bază, dar vă recomandăm întotdeauna să duceți mașina la un profesionist dacă nu sunteți mecanic.

Citiți codurile cu un scaner compatibil

Toate mașinile moderne sunt echipate cu un port OBD-II, de obicei situat sub volan, lângă portiera din partea șoferului. Cu o unealtă de scanare compatibilă, puteți citi orice cod de defecțiune setat în computer.

Dacă a fost setat un cod legat de frâne, este posibil să îl puteți descifra și să remediați problema. Biblioteca noastră cuprinzătoare de coduri de defecțiune are multe dintre cele mai populare DTC-uri explicate, dacă aveți nevoie de mai multă asistență.

Curățați/înlocuiți comutatorul frânei de parcare

Dacă credeți că întrerupătorul este de vină, doriți să îl curățați temeinic. Încercați să introduceți o cârpă curată în crăpăturile comutatorului și îndepărtați orice resturi. De asemenea, puteți folosi o cutie de aer comprimat pentru a încerca să dislocați orice ar putea fi blocat.

Dacă întrerupătorul continuă să nu funcționeze după ce l-ați curățat, ar putea exista o problemă cu cablajul, conectorii sau siguranțele. Scoateți capacul de pe consolă și inspectați vizual toate componentele electronice. Dacă observați ceva rupt sau deteriorat, ar trebui să îl înlocuiți acum.

CITEȘTE ȘI:
8 simptome ale unui etrier de frână defect (și costul înlocuirii)

Inspectați motoarele etrierilor de frână

Următorul pas este să inspectați motoarele de acționare a etrierilor de frână. Aceasta nu este o treabă care se adresează oricărui mecanic, deoarece mulți tehnicieni mai vechi nu sunt obișnuiți cu noile sisteme electronice.

Dacă alegeți să faceți acest lucru singur, vă recomandăm să citiți manualul de service al mașinii dumneavoastră. De asemenea, ar trebui să puteți găsi niște diagrame și scheme detaliate pentru sistem care să vă ușureze munca.

Măsurați tensiunea la motoarele electrice ale etrierului

Înainte de a vă oferi pașii care arată cum să faceți acest lucru, trebuie să vă spunem, de asemenea, că îndrumările noastre nu ar trebui să o înlocuiască niciodată pe cea a recomandărilor producătorului. Dacă manualul de service vă spune să faceți ceva diferit, urmați în schimb acele instrucțiuni.

Dacă nu aveți instrucțiuni, iată câteva orientări care să vă ajute.

Setați multimetrul pe DC (curent continuu). Așezați cablurile la ambele capete ale cablajului principal. Citirea ar trebui să fie minimă, în mod ideal zero. Rugați un prieten să pornească motorul și să pună frâna de parcare. Dacă tensiunea indică 10 până la 12 volți, există suficientă energie pentru actuator. Dacă nu există tensiune sau dacă aceasta este mai mică de zece, trebuie să verificați siguranța sau cablajul. De asemenea, puteți testa înfășurarea solenoidului dispozitivului de acționare pentru continuitate. Începeți cu un autotest prin conectarea cablurilor împreună. Ar trebui să rezulte 0 ohmi. Dacă autotestul funcționează, plasați cablurile la ambele capete ale conectorului. Dacă emite un semnal sonor, înfășurarea actuatorului este bună, problema poate fi în schimb comutatorul. Dacă nu bipăie, înlocuiți solenoidul actuatorului.

Resetarea codurilor și reînvățarea cu ajutorul scanerului

Fie că ați schimbat recent frânele spate, fie că ați făcut modificări la sistem, va trebui să actualizați sistemul cu un scaner compatibil. Dacă există lumini de avertizare a frânelor aprinse, utilizați scanerul de coduri pentru a le dezactiva.

Scanerul dvs. avansat ar trebui, de asemenea, să fie capabil să înceapă procesul de reînvățare. Dacă nu o face, este posibil să doriți să treceți la ceva mai profesionist sau să treceți la următorul pas.

Nimeni nu se poate aștepta să înțelegeți toate detaliile sistemului de frână de parcare electrică. Acesta este un design mai nou și este ceva ce chiar și mecanicii profesioniști de școală veche se străduiesc să învețe. Dacă vă simțiți copleșit în orice moment sau dacă nu aveți instrumentele necesare pentru a finaliza lucrarea, apelați la un mecanic local pentru mai mult sprijin.

Pentru a găsi un mecanic de încredere, vă recomandăm să citiți recenziile online. De asemenea, este util să verificați cu colegii de muncă, familia și prietenii pentru a vedea pe cine folosesc. Înainte de a efectua orice lucrare, asigurați-vă că solicitați un deviz detaliat care să arate costul pieselor și al manoperei.

CITEȘTE ȘI:
Eroare ESP - Semnificație, funcție, cauze și cum se repară

Întrebări frecvente

Se poate conduce cu o problemă la frâna de parcare electrică?

Dacă frâna de parcare electrică este cuplată, nu doriți să conduceți nicăieri. Puteți deteriora frânele din spate și puteți cauza o uzură semnificativă a vehiculului. Cu toate acestea, dacă frâna de parcare nu se cuplează, nu veți avea nicio problemă la condus. Pur și simplu nu veți putea să acționați frâna după ce ați parcat.

Cât costă remedierea unei probleme la frâna de parcare electrică?

Depinde de ceea ce este în neregulă și de reparația care o însoțește. De exemplu, dacă trebuie doar să curățați comutatorul pentru a-l face mai puțin lipicios, puteți face asta acasă pentru o sumă minimă de bani. Pe de altă parte, dacă motoarele de acționare au cedat, s-ar putea să vă confruntați cu o sumă cuprinsă între 35 și 500 de euro numai pentru piese, plus costul forței de muncă.

De ce nu-mi ține frâna de parcare electronică?

Este posibil ca sistemul să fi suferit o defecțiune mecanică ce trebuie rezolvată. De asemenea, ar putea exista o problemă cu frânele spate care împiedică vehiculul să fie fixat. Este necesară o inspecție completă pentru a determina care este problema, astfel încât aceasta să poată fi rezolvată.

Ce se întâmplă atunci când frâna de parcare electronică cedează?

Dacă frâna de parcare electronică cedează, este posibil să nu asigure vehiculul, în special atunci când este parcat pe o pantă abruptă. Există, de asemenea, posibilitatea ca frâna de parcare electronică să nu se dezactiveze, ceea ce face dificilă deplasarea vehiculului. Oricum ar fi, este important să solicitați unui profesionist să diagnosticheze sistemul.

Puteți elibera manual o frână de parcare electronică?

Unele vehicule au o configurație pentru a elibera manual frâna de parcare electronică. Dacă nu există niciun buton, puteți, de asemenea, să eliberați frâna de parcare de la etrierele din spate, intrând sub vehicul. Acest lucru este o bătaie de cap și un lucru care nu este recomandat decât dacă știți cu ce lucrați.

Concluzie

Dacă mașina ta are o frână de parcare electrică, știi că aceasta poate fi un lucru bun sau rău, în funcție de zi. Atunci când totul funcționează așa cum trebuie, frâna este ușor de folosit și îți oferă un habitaclu frumos de care te poți bucura. Cu toate acestea, în momentul în care apar probleme, te confrunți cu ore de diagnosticare și, uneori, cu o factură costisitoare pentru reparații.

Dacă frâna dvs. nu funcționează bine, cel mai bine este să o reparați imediat. Cu câteva abilități de bază în domeniul mecanicii, ar trebui să puteți să vă dați seama de sistemul pe cont propriu. În caz contrar, ar trebui să cereți unui profesionist să arunce o privire pentru o reparație rapidă.