Senzorii ABS măsoară viteza roților, iar dacă unul dintre ei se defectează, va duce la probleme. Iată câteva semne obișnuite pentru a vă da seama dacă senzorul dumneavoastră este defect.
Senzorul ABS de viteză a roților are mai multe funcții, ceea ce îl face o parte vitală a automobilului dumneavoastră. Atunci când unul începe să se defecteze, puteți observa mai multe simptome.
Acest articol trece în revistă simptomele, locația, funcția și costul de înlocuire a unui senzor de viteză a roții ABS defect. Să aruncăm o privire rapidă asupra semnelor la care vă puteți aștepta.
Simptomele unui senzor de viteză al roții ABS defect
Cele mai frecvente simptome ale unui senzor ABS defect sunt o lumină de avertizare ABS pe tabloul de bord, pulsarea pedalei de frână, pierderea frânelor antiblocare sau pierderea controlului tracțiunii. Este posibil să observați și alte lumini de avertizare pe tabloul de bord, cum ar fi lumina de verificare a motorului sau lumina de control al tracțiunii.
După cum puteți vedea, nu există de fapt prea multe modalități de a vă da seama dacă un senzor ABS s-a defectat. Acest lucru se datorează în principal faptului că modulul de control ABS va aprinde lumina de avertizare ABS și va dezactiva sistemul pentru a preveni accidentele.
Iată o listă mai detaliată a semnelor pe care trebuie să le căutați pentru un senzor de viteză a roților ABS defect sau în stare proastă:
1. Lumini de avertizare aprinse
Tabloul de bord conține o varietate de lumini importante care vă avertizează în caz de pericol. Atunci când senzorul de viteză al roții ABS se defectează, lumina ABS este probabil unul dintre primele semne pe care le veți observa dintre toate simptomele senzorului de viteză al roții ABS rău.
La început, s-ar putea să provoace pur și simplu aprinderea luminii de avertizare ABS. Cu toate acestea, atunci când celelalte sisteme nu mai funcționează corect, s-ar putea să apară și luminile de avertizare a controlului tracțiunii și al stabilității.
În cazuri rare, senzorii de viteză ai roților ABS defecți pot face ca vitezometrul să nu mai înregistreze.
2. Pulsarea pedalei de frână în timpul frânării
Senzorii ABS măsoară vitezele fiecărei roți, iar dacă unul dintre senzorii ABS s-a defectat, acesta va citi viteza greșită pe una sau mai multe roți. Acest lucru va face ca modulul de control ABS să fie păcălit și să creadă că mașina alunecă pe o suprafață alunecoasă.
Acest lucru va face ca ABS și controlul tracțiunii să intre în funcțiune, iar dvs. veți simți acest lucru prin senzația de pulsație sau de pompare a pedalei de frână în timpul frânării.
3. Pierderea frânelor antiblocare
Atunci când un senzor de roată ABS cedează, acest lucru face ca frânele antiblocare să fie inoperabile. Ori de câte ori se observă o defecțiune, sistemul declanșează o alertă, iar lumina de avertizare ABS se aprinde.
De aici, modulul de control electronic al vehiculului încetează să mai primească date valoroase de la senzor. Calculatorul se bazează pe aceste informații pentru a determina dacă roțile se blochează și au nevoie de sprijin.
Deoarece sistemul nu știe ce se întâmplă, ABS-ul se oprește până când se face reparația.
4. Pierderea controlului tracțiunii sau al stabilității
Nu numai că puteți pierde frânele antiblocare, ci și alte funcții, cum ar fi controlul stabilității, controlul tracțiunii, stabilitatea la ruliu și asistența la pornirea în pantă. Atunci când senzorul nu mai trimite informații, calculatorul oprește și aceste sisteme.
Cu toate acestea, puteți întâmpina probleme chiar și atunci când lumina ABS nu este aprinsă. Dacă vă luptați să mențineți tracțiunea în condiții meteo nefavorabile sau observați probleme de manevrabilitate atunci când frânați rapid, senzorul de viteză al roților ABS ar putea fi de vină.
De asemenea, ar putea fi cauzată de conexiunile deteriorate ale cablajului care merge de la senzor la ECM.
Locația senzorului de viteză a roților ABS
Senzorul de viteză al roții ABS este amplasat la roată, în spatele rotorului de frână, dar unele sunt amplasate direct pe axă. Fiecare vehicul conține o cantitate variabilă de senzori de viteză a roții ABS.
Dacă sistemul conține patru senzori ABS de viteză a roții, va exista câte unul la fiecare roată, în spatele rotorului. Sistemele cu trei senzori au câte doi la fiecare roată din față și un altul pe puntea spate în loc de roată.
Tipul de ABS determină numărul de senzori pe care îl conține vehiculul. Iată patru configurații ABS.
- ABS cu două canale și patru senzori: Un senzor este amplasat pe fiecare roată, dar există un canal în față și unul pentru spate. Atunci când oricare dintre senzorii de viteză detectează o blocare a unei roți, ABS-ul se activează la acea parte a vehiculului.
- ABS cu trei canale și trei senzori: Există un senzor amplasat la fiecare roată din față și unul amplasat pe puntea spate. În timp ce roțile din spate sunt monitorizate în același timp, roțile din față sunt evaluate separat.
- ABS cu trei canale și patru senzori: În timp ce există senzori localizați la fiecare roată, roțile din spate funcționează pe un singur controler.
- ABS cu patru senzori: Un senzor este amplasat la fiecare roată și este monitorizat separat. Aceasta este cea mai comună configurație la vehiculele moderne.
Funcția senzorului de viteză a roții ABS
Senzorul de viteză al roții ABS poate fi numit și senzor de frână ABS sau, mai simplu, senzor ABS. Oricum ar fi numit, acesta este o parte esențială a ABS-ului.
Sistemul de frânare antiblocare (ABS) se găsește pe majoritatea vehiculelor noi. Senzorii de roți ABS sunt fixați pe roți sau pe axă pentru a măsura viteza de rotație a roților. Majoritatea senzorilor ABS conțin un inel dințat și un magnet care este închis cu o bobină. Contactul dintre magnet și inel creează un câmp electric, care se transformă în semnalul care este trimis către controlerul ABS.
De aici, controlerul determină viteza fiecărei roți sau punți. Această informație este apoi transmisă către modulul de control al motorului (ECM).
Atunci când ECM vede că o roată se blochează, se activează ABS-ul. Acesta funcționează la o viteză atât de mare încât creează adesea un zgomot de măcinare cu o senzație de pulsație.
Dacă autovehiculul este echipat și cu controlul tracțiunii, senzorul ABS ajută la controlul mișcării autovehiculului în situații precare. Atunci când se pierde tracțiunea, viteza unei roți va fi diferită față de celelalte, ceea ce determină activarea sistemului.
Calculatorul reduce cantitatea de forță de frânare aplicată roții, provocând probleme. Atunci când această forță scade, permite roții să recupereze aderența și să se rotească din nou în mod normal. Aceiași senzori gestionează și sistemele de control al stabilității din mașinile moderne.
Costul înlocuirii senzorului de viteză a roților ABS
Costul mediu de înlocuire a senzorului de viteză a roții ABS este între 200 și 400 de euro per senzor, în funcție de modelul de mașină și de costurile forței de muncă. Vă puteți aștepta să plătiți între 100 și 150 de euro pentru senzorul de viteză a roții și încă 100 și 300 de euro pentru manoperă.
Senzorii ABS de viteză a roților de pe vehiculele de lux pot costa adesea mai mult, în plus, unele modele pot fi mai greu de reparat, ceea ce crește costul manoperei.
Cu toate acestea, nu este dificil să înlocuiți singur senzorul de viteză al roții ABS cu câteva unelte. Dacă aveți cunoștințe de bază de mecanică, acesta ar putea fi un proiect care merită abordat în garajul de acasă. Totuși, acestea se pot bloca după un timp, așa că este posibil să aveți nevoie de o sursă de căldură pentru a le îndepărta.
Întrebări frecvente
Puteți conduce cu un senzor ABS defect?
Dacă senzorul ABS este defect, înseamnă că sistemul de frânare antiblocare (ABS) al mașinii dumneavoastră nu va funcționa corect. Acestea fiind spuse, tehnic, puteți conduce cu un senzor ABS defect, dar nu este recomandat. Siguranța ar trebui să fie întotdeauna prioritatea ta numărul unu atunci când conduci, așa că, dacă ai un senzor ABS defect, cel mai bine este să îl repari cât mai curând posibil.
Pot fi curățați senzorii ABS?
Puteți încerca să curățați senzorul ABS, dar este destul de puțin probabil ca aceasta să rezolve problema. Problemele electrice și circuitele deschise sunt cele mai frecvente motive pentru care senzorii ABS se defectează. Cu toate acestea, dacă inelul relutorului ABS este foarte ruginit, poate cauza citiri incorecte pentru senzor.
Care sunt cauzele defecțiunii senzorilor ABS?
Există câteva lucruri care pot cauza defectarea senzorilor ABS. Unul dintre ele este acumularea de murdărie și resturi pe senzor sau în conector. Acest lucru se poate întâmpla în timp, deoarece senzorul este montat într-o zonă foarte expusă, mai ales dacă locuiți într-o zonă cu mult praf sau murdărie. O altă posibilitate este coroziunea, care poate apărea dacă apa pătrunde în sistem. În cele din urmă, deteriorarea fizică a senzorului în sine poate provoca, de asemenea, defectarea acestuia.
Senzorul ABS afectează accelerația?
Deși este destul de puțin probabil, dar nu imposibil. Senzorii ABS sunt, de asemenea, utilizați pentru sistemul de control al tracțiunii, iar dacă o roată dă o viteză greșită, acesta poate reduce puterea motorului ca măsură de siguranță.
Concluzie: Simptomele unui senzor ABS defect
Principalele simptome ale unui senzor de viteză a roții ABS defect includ:
- Lumini de avertizare aprinse
- Pulsarea pedalei de frână în timpul frânării
- Pierderea frânelor antiblocare
- Pierderea controlului tracțiunii sau al stabilității
Dacă mașina dvs. se confruntă cu oricare dintre simptomele senzorului ABS de mai sus, dar simțiți că nu aveți cunoștințele necesare pentru a o diagnostica corect, este timpul să o duceți la un mecanic.
Datorită faptului că senzorii ABS sunt instalați într-o zonă expusă la apă și praf, îndepărtarea vechiului senzor poate fi dificilă, iar dacă nu aveți cunoștințele necesare, este posibil să aveți nevoie de ajutorul unui mecanic cu experiență.
Cu toate acestea, dacă aveți o experiență bună în lucrul la mașini, este posibil să puteți înlocui singur senzorul. Înlocuirea unui senzor ABS nu este, de obicei, prea costisitoare, dar costul exact depinde de marca și modelul mașinii dumneavoastră.