Mașina dumneavoastră nu mai funcționează la fel de bine ca înainte? S-ar putea să se datoreze unor bujii defecte. Aflați despre simptome și costul de înlocuire în postarea noastră.

Bujiile sunt o parte esențială a sistemului de aprindere al unei mașini cu motor pe benzină. Înlocuirea lor face parte din programul de întreținere recomandat pentru mașina dumneavoastră, dar este totuși util să cunoașteți cele mai frecvente simptome ale bujiilor stricate.

În acest ghid, acoperim principalele simptome ale bujiilor stricate. De asemenea, vă explicăm funcția bujiilor, vă arătăm locația acestora și vă oferim sfaturi pentru a le testa. În cele din urmă, încheiem articolul nostru cu costul înlocuirii bujiilor și cu câteva răspunsuri la întrebările dumneavoastră.

Simptomele bujiilor de aprindere defecte

Dacă lumina Check Engine Light clipește, este posibil ca bujiile să fie defecte. Bujiile defecte pot duce, de asemenea, la un motor cu rateuri de aprindere, un ralanti dur, probleme de accelerare, un motor care pornește greu, o economie de combustibil redusă și gaze de eșapament care miros a combustibil.

Iată care sunt simptomele care contează cel mai mult.

Lumina intermitentă de verificare a motorului

Atunci când bujiile sunt defecte, este posibil ca amestecul aer-combustibil să nu ardă așa cum ar trebui. Prin urmare, Lumina de verificare a motorului se aprinde atunci când în sistem sunt setate codurile relevante. Lumina se poate aprinde, de asemenea, dacă bujia se contaminează cu ulei sau începe să se încingă prea tare.

Dacă Lumina de verificare a motorului începe să clipească, aceasta poate indica faptul că o bujie a cedat, lăsând unul sau mai mulți cilindri nefuncționali. Trebuie să opriți imediat conducerea și să remediați problema.

Rețineți că Check Engine Light se aprinde pentru o multitudine de probleme. Nu puteți presupune că bujiile sunt defecte doar pe baza acestei lumini de avertizare. În schimb, trebuie să verificați codurile de diagnosticare a defecțiunilor cu scanerul dvs. și să le consultați în biblioteca noastră de coduri online pentru a vedea ce se întâmplă.

Motorul nu funcționează corect

Un motor cu rateu de aprindere apare deoarece sistemul de aprindere suportă prea mult stres. Poate apărea oricând se defectează un senzor sau dacă o bujie este defectă.

Starea de misfiring creează o spițerie și se simte ca și cum motorul se chinuie să performeze. Dacă permiteți ca motorul să continue să aibă rateuri de aprindere, aceasta va duce la deteriorări suplimentare.

Rough Idle

Regimul normal de ralanti al mașinii are loc între 600 și 1.000 de rotații pe minut. Atunci când totul funcționează așa cum trebuie, veți observa o turație la ralanti consistentă a mașinii dumneavoastră.

Cu toate acestea, atunci când bujiile încep să cedeze, ralantiul devine dur. Este posibil să simțiți vibrații pe măsură ce ralantiul devine mai aspru.

Accelerație dură

Pe măsură ce bujiile cedează, veți observa mai multe probleme cu accelerația. Mașina poate părea lentă atunci când apăsați pe pedala de accelerație. De asemenea, s-ar putea să o simțiți dură pe măsură ce motorul încearcă să scoată mai multă putere.

CITEȘTE ȘI:
Zgomot la condusul peste denivelări - Cauze și remedieri

Totuși, aceasta este o altă problemă care se poate datora oricărei piese a sistemului de aprindere. Ar putea fi din cauza unui senzor defect, a unei bobine de aprindere defecte sau a ceva din sistemul de alimentare. Din acest motiv, este nevoie de un diagnostic complet înainte de a presupune că bujiile sunt de vină.

Motorul pornește greu

Când vă gândiți la rotirea cheii în vehicul și la pornirea motorului, este posibil să vă gândiți mai întâi la sistemul de pornire. Deși acest sistem este vital, aveți nevoie și de bujii bune pentru a porni motorul.

Dacă bujiile nu pot aprinde amestecul aer-combustibil din cilindri, motorul nu va funcționa. Dacă doar o singură bujie este defectă, este posibil să puteți pune motorul în funcțiune, dar acesta nu va funcționa fără probleme.

Economie proastă de combustibil

Pentru ca mașina ta să atingă economia de combustibil estimată de EPA, motorul trebuie să funcționeze la niveluri optime. Ori de câte ori o bujie este defectă, vă puteți aștepta ca motorul să lucreze mai mult decât este necesar.

Această muncă suplimentară va necesita mai mult combustibil. Ca urmare, veți observa o scădere a economiei de combustibil până când veți efectua o punere la punct și veți înlocui bujiile.

Țeava de eșapament miroase a benzină

Atunci când bujia nu aprinde tot amestecul aer-combustibil, din sistem vor ieși gaze nearse. Acesta se va împinge pe țeava de eșapament, provocând un miros ciudat de gaz.

Acest miros indică faptul că există fie prea mult combustibil, fie prea puțin aer care trece. Această problemă poate fi cauzată, de asemenea, de un injector de combustibil defect, de un senzor de debit masic de aer defect sau de un filtru de aer înfundat.

Funcția bujiilor de aprindere

Bujiile de aprindere au un singur scop principal. Ele sunt concepute pentru a aprinde amestecul aer-combustibil. Pe măsură ce energia electrică este transmisă prin bujie, aceasta sare peste distanța de la capăt pentru a aprinde acest amestec în cilindri.

Temperatura bujiilor este reglată deoarece, dacă se încălzește prea tare, are loc preaprinderea. Pe de altă parte, dacă bujiile sunt prea joase, apare murdărirea. Bujiile au intervale termice, ceea ce arată cât de bine dispersează căldura.

Unde sunt amplasate bujiile de aprindere?

Bujiile sunt dispozitive electrice care se montează în capul cilindrilor motorului cu ardere internă. Bujia se conectează la bobina de aprindere, care generează tensiunea necesară pentru a produce o scânteie.

Numărul de bujii pe care le au majoritatea motoarelor este direct legat de numărul de cilindri ai mașinii. De obicei, există câte o bujie pentru fiecare cilindru. Prin urmare, motorul cu patru cilindri poate avea patru bujii, în timp ce un V8 ar putea avea opt bujii.

Cea mai mare excepție de la această regulă se observă la motoarele HEMI. Acești cilindri adăpostesc câte două bujii fiecare. Astfel, un HEMI cu opt cilindri ar avea în total 16 bujii.

CITEȘTE ȘI:
Uleiul care iese din eșapament - Cauze și remedieri

Puteți testa bujiile?

Există mai multe moduri de a verifica bujiile pentru a vedea dacă funcționează. Vă recomandăm să începeți cu o inspecție vizuală. Atunci când o bujie funcționează normal, va arăta la fel ca atunci când a fost montată. Dacă are un aspect normal, cu un ușor strat roșu, înseamnă pur și simplu că s-a folosit combustibil de calitate inferioară. Acest lucru nu ar trebui să fie un indiciu al unei probleme la motor.

Iată câteva indicații vizuale ale problemelor:

  • Combustibil pătat: strat strălucitor pe vârf și pe electrodul lateral din cauza unui amestec bogat de combustibil, a unor probleme de aprindere sau a unui indice termic scăzut al bujiei.
  • Detonare deteriorată: arată că sincronizarea motorului este greșită
  • Bujie uzată: trebuie înlocuită
  • Carbon murdar: vârf și electrod lateral înnegriți din cauza unui amestec bogat de combustibil
  • Preaprindere: electrod lateral ars din cauza funcționării la temperaturi prea ridicate
  • Vârf de bujie alb: amestec aer-combustibil sărac
  • Cenușă de ulei îmbâcsită: cauzată de inele și garnituri de piston uzate
  • Deteriorări mecanice: din cauza extinderii prea mult în camera de ardere

Există modalități mai avansate de verificare a bujiilor, deși majoritatea mecanicilor casnici nu vor merge pe această cale.

Etapele testului de împământare

Scoateți siguranța pentru pompa de combustibil a mașinii pentru a întrerupe alimentarea. Porniți motorul până când combustibilul este ars din sistem. Scoateți bujia de la capul de cilindru. Conectați bujia la pachetul de bobine. Puneți bujia pe o suprafață împământată. Porniți manivela de aprindere în timp ce urmăriți o scânteie.

Dacă scânteia este albastră și puternică, este în regulă. Dacă este portocalie mată și slabă, înseamnă că nu este suficient de puternică. Dacă nu există nicio scânteie, bujia trebuie înlocuită.

Etapele testului cu multimetrul

Parcurgeți pașii de la unu la trei din secțiunea anterioară. Setați multimetrul pe ohmi. Testați rezistența dintre sonde pentru a asigura o citire precisă. Testați fișele atingând un conductor la capătul terminal al fișei și un altul la electrod.

Verificați citirea în raport cu specificațiile producătorului din manualul de service. De cele mai multe ori, o citire între 4.000 și 8.000 ohmi este normală.

Cât costă înlocuirea bujiilor de aprindere?

În medie, vă puteți aștepta să cheltuiți între 100 și 500 de euro pentru o înlocuire a bujiilor. Bujiile costă de obicei între 5 și 20 de euro fiecare, în funcție de tipul de mașină pe care o conduceți și de calitatea bujiilor pe care le alegeți. Având în vedere că mașina dvs. ar putea avea nevoie de patru până la 16 bujii în total, ați putea cheltui între 20 și 320 de euro doar pe piese.

Dacă înlocuiți singur bujiile, nu veți datora nimic pentru manoperă. La unele mașini, nu este o treabă greu de realizat, dar există unele mașini care au bujii la care este greu de ajuns.

Dacă preferați ca un profesionist să efectueze înlocuirea bujiilor, este posibil să cheltuiți între 50 și 250 de dolari pe manoperă, în funcție de câte ore sunt necesare. În plus, tariful forței de muncă face diferența.

CITEȘTE ȘI:
Jeep Check Engine Light: Semnificație, cauze și cum să o reparați

Dacă nu vă simțiți confortabil să vă schimbați singuri bujiile, vă recomandăm să apelați la un profesionist. În calitate de mecanici care au efectuat nenumărate înlocuiri de bujii, nu putem sublinia îndeajuns cât de costisitor devine dacă o bujie se rupe în cilindru pentru că lucrarea nu este efectuată corect.

Întrebări frecvente

Cât de des trebuie schimbate bujiile?

Mulți producători auto recomandă schimbarea bujiilor după primele 30.000 de mile. Cu toate acestea, programul optim de înlocuire depinde foarte mult de tipul de bujii pe care le folosiți. Unele tipuri au o durată de viață de până la 100.000 de km sau mai mult, pentru care de multe ori merită să plătiți în plus.

Pot să conduc cu bujii stricate?

Vehiculul poate circula în continuare cu bujii stricate, dar nu ar trebui să continuați să îl folosiți. Cu o bujie murdară, motorul nu funcționează corect și amestecul aer-combustibil nu arde corect. S-ar putea să se strice oriunde și permiteți să se producă mai multe daune, în special la convertorul catalitic.

Cum sună bujiile stricate?

Bujiile nu vor face niciun zgomot ciudat, dar motorul care funcționează prost poate crea zgomot. Acesta poate duce la o vibrație ciudată care se simte în tot habitaclul. În plus, dacă motorul nu se aprinde bine, veți auzi un sunet puternic din partea motorului.

Cum se simte o defecțiune de aprindere?

O aprindere incorectă se simte ca și cum motorul a pierdut temporar puterea. Este posibil să observați ezitarea cel mai des atunci când încercați să accelerați. De asemenea, poate crea un zgomot mai puternic atunci când motorul încearcă să funcționeze normal. În plus, un motor cu aprindere greșită reduce economia de combustibil, făcându-vă să consumați mai multă benzină.

Bujiile sunt ușor de schimbat?

Treaba nu este la fel de simplă ca înlocuirea unei baterii de mașină, dar este posibil să o puteți face acasă. Dacă bujiile sunt ușor de accesat și dacă aveți uneltele potrivite, le puteți schimba singur. Cu toate acestea, dacă bujiile sunt greu accesibile sau aveți probleme în a le scoate, ar fi mai bine să vizitați un mecanic.

Concluzie

Schimbarea bujiilor este o sarcină care ar trebui făcută în mod regulat pentru ca motorul să funcționeze cât mai bine. Ar trebui să urmați programul de întreținere oferit de producător pentru a determina cât de des trebuie schimbate bujiile.

De asemenea, puteți schimba bujiile dacă observați orice problemă de performanță. Dacă alte piese nu funcționează așa cum ar trebui, bujiile ar putea ceda prematur. În plus, rularea mașinii cu bujii defecte poate cauza alte probleme mai costisitoare, cum ar fi un convertizor catalitic defect. Din acest motiv, nu ar trebui să amânați înlocuirea bujiilor atunci când este necesară.