Un etrier de frână defect poate cauza multe simptome diferite. Iată cum vă puteți da seama că mașina dvs. are un etrier de frână defect

Știi că plăcuțele de frână trebuie înlocuite periodic pentru a te asigura că te oprești atunci când apeși pedala, dar rareori te gândești prea mult la etrierul de frână.

În timp ce etrierii de frână ar trebui să dureze pe toată durata de viață a vehiculului, există momente în care această piesă critică poate ceda.

Așadar, cum știți când aveți un etrier de frână defect? Să ne uităm la simptomele revelatoare.

Cel mai frecvent simptom al unui etrier de frână defect este o pedală de frână spongioasă, împreună cu o putere de frânare redusă. De asemenea, este posibil să observați că mașina dumneavoastră trage într-o parte atunci când frânați. În unele cazuri, puteți vedea și scurgeri externe de lichid de frână pe sol.

Acestea sunt cele mai frecvente simptome care indică faptul că etrierul de frână este defect, dar nu toate. Iată o listă mai detaliată a celor mai frecvente simptome ale unui etrier de frână defect:

Simptomele unui etrier de frână defect

1. Trage într-o parte

Etrierul de frână gripat nu se retrage automat. Această problemă duce la o plăcuță de frână care trage mereu pe disc.

Pe măsură ce acest lucru se întâmplă, vehiculul începe să tragă în partea în care sunt acționate frânele. Etrierul deteriorat face ca acea roată să se deplaseze mai încet decât cealaltă.

2. Trăgând de frână

Atunci când etrierul de frână se blochează, plăcuțele de frână sunt presate de rotor chiar și atunci când piciorul dumneavoastră nu este pe pedală. Această fricțiune duce la o senzație de târâre. Se simte asemănător cu momentul în care frânați, doar că încercați să conduceți, ceea ce poate fi incomod.

CITEȘTE ȘI:
5 semne ale unui cilindru principal de frână defect (și costul de înlocuire)

S-ar putea simți ca și cum te lupți cu vehiculul doar pentru a merge înainte.

3. Putere de oprire redusă

Atunci când orice parte a sistemului de frânare este defectă, inclusiv etrierul de frână, ați putea observa o putere de frânare redusă. Ori de câte ori puterea de frânare este redusă, cresc șansele de a avea un accident.

Prin urmare, este super crucial să remediați toate problemele legate de frâne cât mai repede posibil.

4. Uzura neuniformă a plăcuțelor de frână

Atunci când știfturile glisante ale etrierului încep să se lipească, s-ar putea să observați o uzură inegală a plăcuțelor. Ocazional, un piston blocat poate crea, de asemenea, această problemă.

În ambele cazuri, plăcuța este aplicată parțial și se târăște de-a lungul rotorului, motiv pentru care uzura se produce mai repede și neuniform. Dacă aveți etriere de frână proaste, veți arde plăcuțele mai frecvent.

5. Scurgeri de lichid

Lichidul de frână este menit să rămână neatins în rezervor. Rareori ar trebui să fie nevoie să adăugați mai mult, dacă este cazul.

Cu toate acestea, atunci când etrierele de frână sunt defecte, ați putea observa unele scurgeri de lichid. Etrierii sunt activați de lichidul hidraulic. În condițiile în care acestea sunt blocate, puteți depista unele scurgeri care provin de la șurubul de purjare sau de la garnitura pistonului.

Căutați o pată umedă, cu ulei, localizată pe sol, în interiorul anvelopei. Puteți așterne o bucată de carton dacă nu sunteți sigur că ceea ce vedeți este o scurgere.

6. Pedală de frână moale sau spongioasă

Un etrier blocat poate crea o pedală spongioasă sau moale. Această situație ar putea fi cauzată de scurgeri de lichid de frână, plăcuțe supraîncălzite sau aer în conducte.

CITEȘTE ȘI:
Plăcuțe de frână organice sau ceramice?

În afară de aceasta, un etrier gripat poate crea mai mult spațiu liber între rotor și plăcuță, ceea ce poate cauza, în consecință, o senzație ciudată a pedalei.

7. Zgomote ciudate

Există mai multe sunete pe care le-ai putea detecta în timp ce etrierul de frână se blochează.

Dacă se rupe suportul care ține etrierul, s-ar putea să auziți zgomote de pocnituri excesive. În plus, frânele de pe roata respectivă s-ar putea bloca.

De asemenea, ați putea observa niște sunete similare cu cele pe care le au când plăcuțele de frână sunt stricate. Cea mai mare diferență este că acest zgomot se aude chiar și atunci când frânele nu sunt folosite. Dacă etrierul continuă să se blocheze, ar putea uza plăcuțele de frână și rotoarele, ducând la un sunet metalic de măcinare.

8. Mirosuri anormale

Atunci când un etrier se blochează, acesta aplică o presiune constantă asupra plăcuței de frână. Pe măsură ce plăcuțele de frână sunt utilizate în mod continuu, acestea încep să se încălzească.

La urma urmei, plăcuțele de frână nu sunt făcute pentru a fi angajate continuu.

Dacă ieșiți din mașină și observați un miros chimic de arsură, s-ar putea să se datoreze etrierului spart. Pe măsură ce plăcuțele de frână s-au încins, materialul a început să se descompună, ceea ce a dus la apariția unor mirosuri nocive.

Funcția unui etrier de frână

Mașinile din ziua de azi vin cu frâne cu discuri pe față sau pe patru roți. În cazul sistemului de frânare tipic, discul metalic, cunoscut și sub numele de rotor, se atașează la roată. Când apăsați pe pedala de frână, cele două plăcuțe de frână prind rotorul pentru a încetini roata până când aceasta se oprește.

Etrierul de frână se înșurubează pe suport, care ține plăcuțele de frână în poziție cu ajutorul sistemului hidraulic. Atunci când nu este utilizat, etrierul se asigură că plăcuțele nu ating rotorul.

CITEȘTE ȘI:
Plăcuțe de frână organice sau ceramice?

Cu toate acestea, atunci când apăsați pedala, presiunea hidraulică este forțată prin conductele de frână conectate la etrier. Pistoanele etrierului presează plăcuțele pe rotor. Când eliberați pedala de frână, etrierul revine în poziția inițială, astfel încât roata este liberă să se miște.

Amplasarea etrierului de frână

Etrierul de frână este amplasat pe suportul etrierului. Puteți găsi etrierul de frână față pe suportul care este atașat la articulația de direcție.

În partea din spate, nu există o articulație de direcție de care să se atașeze, dar veți găsi frânele în spatele roților, instalate pe suportul etrierului și acolo.

Costul înlocuirii etrierilor de frână

Costul mediu de înlocuire a etrierului de frână este cuprins între 500 și 800 de euro, în funcție de modelul mașinii și de costurile forței de muncă. Manopera costă între 135 și 200 de euro, rămânând între 300 și 665 de europentru etrierul de frână în sine.

De asemenea, ați putea alege să reconstruiți etrierul cu un kit special. Acest kit reduce drastic costul, dar necesită ceva muncă.

Va trebui să înlocuiți garniturile, pistoanele, știfturile de ghidare și manșoanele știfturilor. Există, de asemenea, șansa ca ceva să nu fie făcut corect, necesitând oricum înlocuirea pe parcurs.

Dacă nu sunteți familiarizat cu lucrul la propriile frâne, nu este înțelept să înlocuiți singur etrierii.