Care sunt avantajele lichidului de frână DOT4 față de DOT3 și dacă le puteți amesteca? Haideți să aflăm!

Sistemul de frânare este unul dintre aceste lucruri de care este foarte important să ai grijă, deoarece îți dorești cu adevărat ca acesta să funcționeze corect într-o situație de urgență.

Lichidul de frână este unul dintre aceste lucruri pe care trebuie să le înlocuiești la fiecare unul sau doi ani, altfel, poate provoca rugină în interiorul sistemului de frânare și poate deteriora alte piese.

Există două tipuri generale de lichide de frână sunt produse: pe bază de silicon sau pe bază de glicol. Dot3 și Dot4 sunt opțiuni populare de lichid de frână pe bază de glicol disponibile pentru multe vehicule. În timp ce Dot3 este popular printre șoferii obișnuiți, Dot4 este mai frecvent la modelele de mașini mai noi.

Dar care este diferența dintre ele și le puteți amesteca între ele?

Diferențele dintre lichidul de frână Dot 3 și Dot 4

Principalele diferențe dintre lichidul de frână Dot 3 și Dot 4 sunt punctul de fierbere. Lichidul de frână Dot 4 are într-adevăr un punct de fierbere umed și uscat mai ridicat și este mai potrivit pentru performanțe mai mari.

Atât lichidul de frână Dot 3, cât și Dot 4 sunt produse pe bază de glicol utilizate în sistemul de frânare. Acestea sunt higroscopice și absorb apa din atmosferă, ceea ce înseamnă că trebuie să aveți grijă la depozitarea și înlocuirea regulată a lichidelor potențial contaminate.

Tip Punct de fierbere umedPunct de fierbere uscatCompoziție
DOT 3400°F/205°C285°F/140°CEter de glicol
DOT 4445°F/230°C310°F/155°CEter de glicol/Eter de borat
DOT 5500°F/260°C355°F/180°CSilicon
DOT 5.1500°F/260°C355°F/180°CEter de glicol/Eter de borat

Se poate amesteca lichidul de frână Dot 3 și Dot 4?

Da, lichidul de frână Dot 3 și Dot 4 poate fi amestecat. Aceasta deoarece ambele sunt lichide de frână pe bază de glicol, ceea ce înseamnă că sunt compatibile între ele. Totuși, dacă mașina dumneavoastră are Dot 4 din fabrică, nu este recomandat să o umpleți cu Dot 3; dar și invers este în regulă.

CITEȘTE ȘI:
Eroare ESP - Semnificație, funcție, cauze și cum se repară

Dacă aveți Dot 3 în mașină din fabrică și știți că circulați des cu o remorcă sau pe dealuri abrupte, vă recomandăm cu tărie să o reumpleți cu Dot 4 în schimb.

Puteți amesteca Dot 5 cu Dot 3 și Dot 4?

Dot5 este un lichid de frână pe bază de silicon. Acesta nu absoarbe apa din aer și nu este compatibil cu sistemele ABS. Își păstrează integritatea și funcționează bine. De asemenea, are un punct de fierbere mai ridicat decât lichidele de frână Dot3 și Dot4, ceea ce îl face mai compatibil cu condusul excesiv de agresiv.

Cu toate acestea, nu este compatibil cu lichidele Dot3 sau Dot4 și nu trebuie amestecat niciodată cu acestea. De asemenea, trebuie să urmați recomandările producătorului pentru a ști dacă sistemul dumneavoastră de frânare este compatibil cu lichidul de frână Dot5.

Ce înseamnă punctul de fierbere?

Așa cum am mai spus, lichidele de frână Dot 3 și Dot 4 sunt higroscopice, ceea ce înseamnă că absorb apă în timp. Acesta este motivul pentru care ar trebui să îl înlocuiți la fiecare an sau al 2-lea an.

Atunci când conduceți mașina în mod intens la dealuri sau cu o remorcă și frânați mult, lichidul de frână se va încălzi rapid. Dacă se încălzește prea mult și începe să fiarbă – veți pierde capacitatea de a vă frâna mașina, ceea ce este cel mai puțin dorit să se întâmple la deal cu o remorcă. Prin urmare, este important să aveți un punct de fierbere cât mai ridicat posibil.

Punctul de fierbere umed este măsurat atunci când lichidul de frână conține apă, iar punctul de fierbere uscat este fără apă.

CITEȘTE ȘI:
Probleme cu frâna de parcare electrică

Dot3 vs. Dot4: Care este cel mai bun lichid de frână?

Dot3 este cel mai popular dintre cele două lichide de frână, dar Dot4 câștigă rapid popularitate, deoarece este compatibil cu sistemul standard de control al tracțiunii și cu sistemul de frânare antiblocare.

Dot 4 are puncte de fierbere mai ridicate, ceea ce îl face mai bun pentru toate tipurile de aplicații; chiar dacă este adesea puțin mai scump, merită să-l obțineți în schimb.

Întrebări frecvente

Ce se întâmplă dacă folosiți lichid de frână DOT 3 în loc de DOT 4?

Deși puteți utiliza DOT3 în loc de lichid de frână DOT4, acest lucru nu este recomandat. Ambele aceste lichide sunt pe bază de glicol, ceea ce înseamnă că nu se va produce nicio deteriorare a componentelor sistemului de frânare prin trecerea de la unul la altul. Cu toate acestea, însă, lichidul de frână DOT3 are un punct de fierbere mai mic decât omologul său DOT4, ceea ce poate reprezenta o problemă în cazul aplicațiilor grele, cum ar fi tractarea sau conducerea pe dealuri abrupte. Ca regulă generală, ar trebui să folosiți întotdeauna lichid de frână cu specificația care se potrivește cu cea cu care a venit mașina dumneavoastră din fabrică.

Ce se întâmplă dacă folosiți un lichid de frână DOT greșit?

Acest lucru depinde de tipul de lichid de frână pe care l-ați amestecat. În cazul DOT3 și DOT4, nu se va întâmpla nimic dramatic, cu excepția schimbărilor în punctul de fierbere. DOT3 are un punct de fierbere mai mic, iar dacă ați turnat acesta într-un sistem de frânare pe bază de DOT4, frânele acestuia ar putea să se estompeze mai repede în condiții de sarcină mare. Și asta nu este ceva ce vă doriți atunci când mergeți la vale. În plus, ambele aceste lichide de frână sunt pe bază de glicol și nu se amestecă cu versiunea mai nouă, DOT5, care este pe bază de silicon.

CITEȘTE ȘI:
Plăcuțe de frână organice sau ceramice?
Cât de des ar trebui să schimbați lichidul de frână DOT 4?

Lichidul de frână DOT4 trebuie înlocuit cel puțin o dată la doi ani. Sau chiar mai frecvent dacă vă folosiți vehiculul pentru aplicații grele, cum ar fi tragerea unei remorci sau dacă urcați și coborâți des pe drumuri abrupte de munte. Acest lucru se datorează faptului că lichidul de frână DOT4 este higroscopic, ceea ce înseamnă că absoarbe umezeala din aer. Sub sarcini mari, această umiditate se poate evapora și se poate transforma în abur, provocând blocaje de aer care afectează eficiența frânelor.

Cum știu ce lichid de frână să folosesc?

Puteți găsi întotdeauna informații despre lichidul de frână recomandat pentru vehiculul dvs. specific în manualul de utilizare. Sau, în unele cazuri, acest lucru poate fi afișat și pe capacul rezervorului de lichid de frână, pe care îl veți găsi undeva în apropierea servofrânei. Oricum, nu puteți da greș dacă treceți de la lichidul DOT3 la DOT4, deoarece acest lucru va crește punctul de fierbere al acestuia și va face sistemul de frânare mai rezistent la sarcini mari. A face invers, însă, nu este recomandat.

Concluzie: Dot 3 Vs. Dot 4

Majoritatea mașinilor moderne folosesc fie un lichid de frână DOT3, fie DOT4. În esență, acestea sunt lichide similare, deoarece ambele sunt pe bază de glicol. Singura diferență este punctul lor de fierbere, care este mai mare pentru DOT4.

Ca atare, lichidul de frână DOT4 este mai potrivit pentru aplicații solicitante cu multe frânări grele, cum ar fi atunci când trageți o remorcă. Niciunul dintre ele, însă, nu ar trebui amestecat cu lichidul de frână DOT5, deoarece acesta este pe bază de silicon.

Datorită unei structuri chimice diferite, acestea nu se vor amesteca bine. În cele din urmă, lichidele de frână DOT3 și DOT4 absorb umezeala din aer, ceea ce le afectează proprietățile hidraulice. Acesta este motivul pentru care acestea trebuie înlocuite la fiecare doi ani.