Anvelopele sunt o componentă de siguranță esențială a mașinii dumneavoastră. Aflați ce trebuie să faceți dacă vedeți fisuri în peretele lateral al anvelopei și cum să vă păstrați anvelopele în stare bună.

Nu este o surpriză faptul că anvelopele trebuie înlocuite ocazional, mai ales după mulți ani de utilizare. Cu toate acestea, poate fi alarmant să vezi fisuri în peretele lateral al anvelopei, mai ales dacă abia conduci mașina. Dar ce înseamnă aceste crăpături în anvelope și ce ar trebui să faci în privința lor?

În acest ghid, analizăm principalele motive pentru fisurarea pereților laterali. De asemenea, explicăm de ce sunt periculoase și vă spunem ce trebuie să faceți în continuare. La finalul articolului, veți primi în sfârșit răspunsurile la întrebările care v-au frământat.

Ce cauzează fisurarea pereților laterali ai anvelopelor?

Crăpăturile din peretele lateral al anvelopei indică faptul că cauciucul se deteriorează. Este cunoscută și sub numele de intemperii ale peretelui lateral sau putregai uscat. Aceste fisuri apar deoarece există o reducere a flexibilității cauciucului. Odată ce flexibilitatea a dispărut, fisurile încep să se dezvolte și continuă să crească.

Ce determină reducerea flexibilității cauciucului? În mod normal, se datorează la ce este expus cauciucul. De exemplu, substanțele chimice, uleiurile și lumina UV pot distruge flexibilitatea naturală a cauciucului. Peretele lateral al anvelopei este construit din compuși de cauciuc care acoperă părțile laterale ale anvelopei. Deși materialul este rezistent, nu este indestructibil.

Iată care sunt cele mai frecvente cauze:

  • Expunerea la razele ultraviolete provenite de la soare.
  • Temperaturi extrem de ridicate, în special în timpul depozitării
  • Lăsarea anvelopelor să stea prea mult timp, cum ar fi în depozit
  • Presiunea scăzută a anvelopelor pentru perioade îndelungate
  • Plasarea cauciucului în apropierea unor surse generatoare de ozon sau a unor echipamente grele, cum ar fi motoare electrice, generatoare, echipamente de sudură, generatoare sau încărcătoare de baterii
  • Expunerea la substanțe chimice care nu ar trebui să fie folosite pe anvelope
  • Conducerea pe drumuri acoperite cu zăpadă sau sare
  • Nu curățați în timp util murdăria și resturile de pe anvelope

Anvelopele care sunt folosite în condiții normale și sunt îngrijite suferă rareori de crăpături ale pereților laterali, cu excepția cazului în care există un defect al cauciucului. În mod normal, dacă a apărut un defect, acesta va fi în primele zile de proprietate și ar trebui să fie acoperit de o garanție.

CITEȘTE ȘI:
Anvelopele pierd aer dacă lipsește capacul de supapă pentru anvelope?

Sunt periculoase fisurile de pe pereții laterali ai anvelopelor?

S-ar putea să credeți că este sigur să continuați să conduceți cu o anvelopă cu fisuri superficiale și minore în peretele lateral. În timp ce mulți oameni își vor asuma acest risc, noi nu putem recomanda această practică. Chiar dacă fisurile sunt abia vizibile, ar putea exista o problemă serioasă de siguranță care necesită atenția dumneavoastră.

Dacă fisurile continuă să crească în profunzime, număr sau lungime, situația ar putea deveni drastică foarte repede. Fiecare fisură uzează rezistența anvelopei, punându-vă în pericol. În orice moment, peretele lateral ar putea să explodeze, provocând un accident masiv.

Pe de altă parte, fisurile din benzile de rulare ar putea să nu fie la fel de grave, în funcție de ceea ce le provoacă. Din acest motiv, ar trebui să faceți ca anvelopele să fie inspectate de un profesionist ori de câte ori nu sunteți sigur la ce vă uitați. De asemenea, este înțelept să faceți reparațiile sau să înlocuiți anvelopele la primul semn de probleme. La urma urmei, viața dumneavoastră este mai valoroasă decât un set de anvelope.

Pot și ar trebui să fie reparate anvelopele crăpate?

Nu vă sfătuim să reparați fisurile de pe peretele lateral și nici cele mai multe magazine de anvelope de renume nu vor încerca acest lucru. Dacă găsiți o locație de reparații dubioasă, este posibil ca aceștia să fie dispuși să peticească cumva fisura, dar aceasta nu este o opțiune sigură. Chiar dacă v-ar putea oferi o reparație rapidă pentru un moment, ar putea duce la un dezastru pe parcurs.

Plasturii nu pot opri fisurile să se mărească. Crăpăturile sunt încă sub petic și vor continua să crească. În acest proces, anvelopa continuă să devină mai slabă în timp.

În plus, dacă anvelopa are crăpături în peretele lateral, ce altceva se mai întâmplă cu ea? La urma urmei, vedeți rezultatul îmbătrânirii sau al maltratării anvelopelor. Ar putea fi mai multe lucruri în neregulă cu anvelopa pe care nu le puteți vedea, având în vedere starea cauciucului. Aceste anvelope nu vor putea rezista abuzurilor de pe șosea.

Este recomandarea noastră să înlocuiți orice anvelope cu pereții laterali crăpați. Aceasta este singura modalitate de a vă asigura că rămâneți în siguranță.

CITEȘTE ȘI:
6 simptome ale anvelopelor dezechilibrate

Cum să preveniți fisurile în anvelope

Puteți preveni apariția fisurilor de pe peretele lateral. În mod ideal, doriți să vă protejați anvelopele de intemperii pe cât de mult puteți. Orice expunere la drumurile de iarnă, apă, lumina soarelui și substanțe chimice va afecta modul în care rezistă cauciucul.

Iată câteva dintre sugestiile noastre de top pentru a vă ajuta să începeți.

  • Parchează-ți vehiculul într-un garaj
  • Evitați parcarea în lumina directă a soarelui
  • Nu parcați mașina în apă stătătoare
  • Îndepărtați noroiul, murdăria, resturile sau zăpada de pe anvelope după ce conduceți mașina
  • Curățați anvelopele în mod regulat cu produse specializate
  • Verificați umflarea anvelopelor și mențineți-le umflate la presiunea recomandată de PSI

În plus, evitați să lăsați mașina să stea pe loc pentru o perioadă lungă de timp. Atunci când o mașină stă pe loc, cauciucul se deteriorează pe anvelopă. Dacă trebuie să vă parcați autovehiculul, scoateți-l la plimbare cel puțin o dată pe săptămână. Acest lucru nu numai că va menține anvelopele în stare bună, dar va menține bateria încărcată și ajută la prevenirea rozătoarelor de a-și construi o casă în vehicul.

Chiar dacă aveți o grijă excepțională de anvelopele dumneavoastră, acestea nu sunt menite să dureze la nesfârșit. Unele anvelope pot dura doar cinci-șase ani, cele mai bune mărci ajungând până la zece ani. Cauciucul începe să se degradeze în mod natural în timp și nu puteți face nimic pentru a opri acest lucru.

Ce să faci în legătură cu anvelopele crăpate?

Mai presus de toate, ar trebui să vă inspectați frecvent anvelopele auto. Doar așa veți descoperi fisurile în primul rând. Vă recomandăm să inspectați anvelopele cel puțin o dată pe lună sau de fiecare dată când vremea începe să se schimbe. În același timp, puteți verifica presiunea din anvelope și umpleți aerul atunci când este necesar.

Dacă observați fisuri în timpul acestei inspecții, ar trebui să înlocuiți imediat anvelopele. Flancurile crăpate indică sfârșitul duratei de viață a anvelopei, chiar dacă a mai rămas destulă bandă de rulare. Nu trebuie să încercați niciodată să reparați peretele lateral. Nu este același lucru cu a lucra la un defect al benzii de rulare.

Repararea pereților laterali poate duce de fapt la mai multe daune, slăbind și mai mult cauciucul și punându-vă în pericol. În plus, atunci când peretele lateral se fisurează, nu se știe când ar putea avea loc o explozie. Nu merită niciodată să riscați.

CITEȘTE ȘI:
Anvelope cu talon mic - semnificație, avantaje și dezavantaje

Întrebări frecvente

Este în regulă o mică crăpătură pe anvelope?

Dacă crăpăturile se produc în peretele lateral, anvelopa trebuie înlocuită imediat. Putregaiul uscat nu poate fi reparat și slăbește rezistența anvelopei. Dacă există un defect minor în banda de rulare, acesta ar putea fi reparabil, dar ar trebui să discutați cu un atelier de anvelope calificat pentru ajutor.

Când ar trebui înlocuită o anvelopă crăpată?

Dacă fisurile sunt în peretele lateral, anvelopa trebuie întotdeauna înlocuită, indiferent cât de mici sunt imperfecțiunile. Flancurile crăpate indică faptul că cauciucul se degradează și ar putea ceda în orice moment. Nu vreți să aveți de-a face cu o explozie a anvelopei în timp ce vă îndreptați pe autostradă.

Puteți conduce cu anvelope uscate și crăpate?

Cel mai bine este să înlocuiți anvelopele uscate și putrezite. Nu există nicio modalitate de a spune cât de gravă este deteriorarea în cazul anvelopelor îmbătrânite. Crăpăturile s-ar putea despărți foarte repede, lăsându-vă fără niciun avertisment cu privire la o explozie. Din acest motiv, nu este niciodată recomandat să reparați un perete lateral crăpat.

Este acoperită de garanție crăparea anvelopelor?

Dacă anvelopa este încă acoperită de garanție și dacă fisurarea se datorează unui defect de fabricație, este posibil să puteți obține despăgubiri. Pe de altă parte, dacă fisurarea s-a produs din cauza neglijenței sau a abuzului, producătorul nu va plăti pentru a vă înlocui anvelopele.

Concluzie

Atunci când observați pentru prima dată fisuri în peretele lateral al anvelopei, vă veți alarma. Este în regulă, deoarece această situație este critică. Anvelopele cu putregai uscat sunt cunoscute ca fiind cauza unor accidente și nu ar trebui să fie niciodată conduse. De aceea, în calitate de mecanici profesioniști, recomandăm întotdeauna înlocuirea anvelopelor îmbătrânite.

Dacă aveți îndoieli, consultați un atelier de reparații de anvelope de renume. Asigurați-vă că mergeți la o locație care are recenzii bune din partea clienților. Puteți chiar să vorbiți cu prietenii și familia dvs. pentru a vedea în cine au încredere. În caz contrar, puteți înlocui singuri anvelopele dacă aveți anumite abilități mecanice și uneltele necesare pentru a efectua lucrarea.