În timp, sistemul de asistență a servodirecției poate ceda. Acest articol explică ce înseamnă o defecțiune a sistemului de asistență la servodirecție și câteva soluții pentru a vă pune din nou pe drum.
Direcția asistată este o minune modernă pe care mulți dintre noi o luăm ca atare. Cu toate acestea, acest sistem avansat nu este lipsit de defecte, mai ales pe măsură ce îmbătrânește. Dacă observați o lumină de avertizare pe tabloul de bord sau aveți probleme în a controla vehiculul, trebuie să știți cum să remediați o defecțiune a servodirecției, deoarece nu doriți să conduceți cu aceste probleme.
În acest ghid, explicăm sistemul de asistență a servodirecției și analizăm ce ar putea cauza problema. De asemenea, vă arătăm cum să o reparați după ce vă dați seama ce este în neregulă. La finalul ghidului nostru, acoperim costurile aproximative de reparare a sistemului în funcție de ceea ce trebuie rezolvat.
Ce înseamnă mesajul de defecțiune a servodirecției?
Mesajul de defecțiune a sistemului de asistență la servodirecție înseamnă că există o problemă cu sistemul electric sau mecanic de servodirecție. Soluția ar putea include simpla adăugare de lichid de servodirecție sau repararea unei defecțiuni electrice, dar ar putea fi, de asemenea, cauzată de o problemă mai gravă.
În zilele noastre, majoritatea mașinilor folosesc servodirecție electrică și, în majoritatea cazurilor, atunci când vedeți acest mesaj de avertizare, este ceva în neregulă cu această unitate sau cu senzorii săi. Haideți să analizăm mai îndeaproape sistemul.
Ce este servodirecția?
La mijlocul secolului al XX-lea, trebuia să forțezi volanul unei mașini pentru a o face să meargă unde doreai. Abia în 1951 a apărut pentru prima dată servodirecția pe automobilele naționale. Primul model care a primit-o a fost Chrysler Imperial.
De la prima sa introducere, sistemul de servodirecție a devenit mai avansat. Astăzi, avem sisteme de direcție asistată electric. Deși are în continuare o pompă hidraulică pentru a împinge fluidul, aceasta nu absoarbe energia creată de motor, așa cum făceau tipurile mai vechi. În schimb, o pompă electrică este folosită pentru a presuriza fluidul, astfel încât direcția este facilitată.
Lichidul hidraulic se găsește în rezervor. Pe măsură ce mișcați volanul, fluidul se transferă și creează o forță care acționează pentru a roti roțile. Sistemele mai vechi au o curea care se conectează la motor pentru a extrage energie. Vehiculele de astăzi, în special cele hibride, au în schimb o pompă electrică care funcționează cu ajutorul bateriei.
Caracteristicile avansate de siguranță din zilele noastre funcționează pe baza servodirecției, motiv pentru care sistemul este atât de important. Dacă autovehiculul dumneavoastră folosește asistență la parcarea paralelă, asistență la menținerea benzii de rulare sau alte tehnologii avansate, sistemul EPAS ar putea juca un rol în funcționare.
Cauzele defecțiunii sistemului de servodirecție
Lichid scăzut
Atât sistemul de servodirecție hidraulică, cât și cel electric conțin lichid pentru a funcționa corect. Dacă lichidul de direcție nu este completat complet, ați putea începe să aveți probleme. În mod obișnuit, atunci când lichidul este scăzut, va trebui să depuneți mai mult efort pentru a vă întoarce vehiculul.
Este important să știți de ce lichidul este scăzut pentru a nu exista alte probleme pe parcurs. Dacă există o scurgere, trebuie să reparați această problemă înainte de a umple din nou sistemul. În caz contrar, se va întâmpla același lucru sau ați putea pierde complet servodirecția.
De asemenea, ar trebui să schimbați lichidul de servodirecție la intervale regulate. Verificați manualul proprietarului pentru a afla cât de des ar trebui să fie acest lucru.
Senzor de unghi de direcție defect
Pentru ca sistemul de servodirecție să funcționeze corect, acesta trebuie să știe cât de mult este rotit volanul sau dacă este drept. Pentru a ști acest lucru, mașina folosește un senzor de unghi de direcție care se află în spatele volanului.
Dacă acest senzor se defectează și arată un unghi greșit, va provoca apariția mesajului de eroare al sistemului de asistență la servodirecție. Este posibil să aveți și alte probleme cu controlul tracțiunii sau cu alte sisteme importante atunci când acest senzor este, de asemenea, defect.
Aliniere proastă a roților
Dacă alinierea roților este foarte proastă, aceasta poate păcăli computerul să creadă că problema este senzorul unghiului de direcție, ceea ce va determina apariția mesajului de eroare de asistență la servodirecție.
Dacă observați că volanul nu este drept, chiar și atunci când conduceți mașina în linie dreaptă la viteze mari, sau dacă mașina dumneavoastră trage într-o parte, este posibil să aveți o problemă de aliniere a roților.
Siguranță arsă
În unele cazuri, problema ar putea fi ceva la fel de simplu ca o siguranță arsă pentru pompa de servodirecție sau un alt sistem de servodirecție. De obicei, o siguranță nu ar trebui să se arunce dacă nu este nimic în neregulă, dar poate fi vorba, de fapt, doar de un vârf de tensiune brusc.
Verificați manualul de utilizare pentru a găsi locația siguranțelor sistemului de servodirecție din mașina dumneavoastră.
Defecțiune electrică
Problemele electrice pot fi întotdeauna de vină, mai ales dacă aveți un sistem de servodirecție mai nou. Dacă lichidul este plin și ați verificat celelalte lucruri, acesta ar fi următorul pas.
S-ar putea să se datoreze unei baterii descărcate. Dacă lumina este pe tabloul de bord, puteți folosi scanerul de coduri pentru a vâna problema. De asemenea, ar trebui să inspectați cablajul și conectorii care alcătuiesc sistemul de direcție, deoarece orice ar putea merge prost după mulți ani de utilizare.
Cureaua defectă
Dacă aveți o configurație tradițională de servodirecție, există o curea care pornește de la motor. Aceasta valorifică puterea pentru a acționa servodirecția.
Cu toate acestea, această curea este cunoscută pentru faptul că provoacă probleme. Dacă auziți un sunet ciudat în timp ce întoarceți, problema ar putea fi o curea defectă.
Pompă de servodirecție defectă
Atât sistemul de servodirecție tradițional, cât și cel electric au pompe, chiar dacă funcționează diferit. Dacă pompa începe să cedeze, lichidul nu poate curge prin sistem.
În ambele cazuri, pompa este piesa cea mai puțin probabilă să se defecteze, dar nu este imposibil. Dacă depanarea dvs. nu a condus la alte cauze, ar putea fi timpul să evaluați pompa.
Cum să remediați o defecțiune la asistența servodirecției
Adăugați lichid
Este important să verificați des lichidul de servodirecție și ar trebui să îl completați ori de câte ori este necesar. Deși sistemul nu ar trebui să piardă lichid, este întotdeauna înțelept să verificați de două ori. Dacă observați o scădere a lichidului, doriți să îl umpleți din nou și să vă dați seama ce cauzează scăderea bruscă. Orice scurgeri trebuie rezolvate prompt.
De asemenea, majoritatea producătorilor de automobile recomandă înlocuirea lichidului de servodirecție la fiecare patru ani sau la 80.000 km, oricare dintre acestea survine mai întâi. Neînlocuirea lichidului poate cauza contaminarea acestuia, făcându-l mai puțin eficient în îndeplinirea misiunii sale.
Verificați codurile de defecțiune
Înainte de a începe să depanați orice problemă electrică a mașinii dumneavoastră, ar trebui să citiți întotdeauna codurile de defecțiune cu un scaner OBD2. Acest lucru vă poate oferi informații foarte valoroase, astfel încât să nu fiți nevoit să vă risipiți banii.
Dacă pe tabloul de bord apare mesajul de defecțiune a sistemului de asistență la servodirecție, există un cod de defecțiune stocat care spune de ce este aprinsă lumina. Puteți merge la un atelier de reparații auto pentru ca acesta să vă citească codurile de defecțiune sau vă puteți procura propriul scaner OBD2. Cu toate acestea, este important să obțineți un scaner compatibil cu sistemul de asistență a servodirecției din modelul dumneavoastră de mașină.
Obțineți o aliniere a roților
Dacă scanați codurile de defecțiune și descoperiți că există o problemă cu senzorul unghiului de direcție, este posibil să doriți să aruncați mai întâi o privire la alinierea roților. Dacă aveți scanerul OBD2 al proprietarului, puteți verifica valorile unghiului de direcție de la senzor.
Dacă pare să arate valorile corecte și volanul nu este drept atunci când conduceți la viteze mai mari, este posibil să doriți să faceți o aliniere a roților.
Înlocuiți senzorul unghiului de direcție
Dacă alinierea roților pare în regulă, dar codurile de eroare indică în continuare că există o problemă cu senzorul unghiului de direcție, este posibil să fie nevoie să îl înlocuiți. Pentru a înlocui senzorul unghiului de direcție, trebuie să scoateți volanul la majoritatea modelelor pentru a avea acces la acesta.
Din nefericire, la unele modele de mașini, trebuie să programați noul senzor de unghi de direcție, ceea ce adesea poate fi făcut doar de către dealer.
Reparați defecțiunea electrică
Depanarea unei defecțiuni electrice nu este întotdeauna simplă. Există o mulțime de cabluri și conectori care trebuie inspectați dacă doriți să dați de urma problemei. Vă recomandăm să începeți cu siguranța, deoarece este posibil ca aceasta să fi sărit.
Dacă nu aceasta este problema, este timpul să treceți la tot ce este electric în sistem. Dacă găsiți conectori sau cabluri care sunt sfărâmate sau deteriorate, este timpul să le înlocuiți.
Înlocuiți cureaua defectă
În cazul unui sistem acționat cu curea, este posibil să aveți nevoie de o înlocuire pentru a rezolva problema. La unele modele, acest lucru nu este atât de dificil de făcut.
Cu toate acestea, există multe modele care fac dificilă schimbarea curelei. Dacă nu sunteți sigur de ceea ce faceți, cel mai bine este să vizitați un profesionist înainte ca altceva să se strice.
Înlocuiți pompa de servodirecție
Majoritatea oamenilor nu vor să se ocupe de înlocuirea pompei de servodirecție, dar și această piesă se poate defecta. Dacă evaluarea de diagnosticare vă conduce la pompă, va trebui să puneți una nouă.
Citiți manualul de service pentru a vă da seama care sunt pașii pentru vehiculul dumneavoastră. În caz contrar, duceți-l la un atelier auto local pentru asistență suplimentară.
Costul de reparare a unei defecțiuni la asistența servodirecției
Costul reparației pentru remedierea defecțiunii de asistență la servodirecție ar putea fi între 5 și 550 de euro sau mai mult, în funcție de ceea ce arată diagnosticul. Dacă pur și simplu trebuie să puneți puțin lichid în sistem sau trebuie să înlocuiți o siguranță, costul reparației va fi minim.
Repararea scurgerilor, a problemelor electrice sau a componentelor majore poate face ca nota de plată să urce mult mai mult. În plus, mașinile de lux sunt, de obicei, întotdeauna mai scumpe de reparat, nu doar din cauza pieselor scumpe, ci și pentru că aveți nevoie de un mecanic special pentru a lucra la sistem.
Dacă puteți efectua reparațiile pe cont propriu, va fi mult mai ușor să mențineți factura la un nivel minim. Cu toate acestea, nu ar trebui să lucrați niciodată la sistemul de servodirecție hidraulică sau electrică dacă nu sunteți sigur cu ce aveți de-a face. O mică greșeală poate crea rapid probleme mai mari care vor face ca factura de reparații să crească vertiginos.
Întrebări frecvente privind servodirecția
Vă puteți aștepta să plătiți între 0 și 1.000 de euro pentru a remedia defecțiunea servodirecției, dar nu există un cost fix. Dacă sunteți norocos, o puteți repara prin înlocuirea unei siguranțe sau prin adăugarea de lichid de servodirecție, ceea ce vă poate costa sub 10 euro. Dacă sunteți ghinionist, este cauzată de o pompă de servodirecție defectă care vă poate costa 1000 euro sau mai mult.
Deși puteți conduce cu o defecțiune a servodirecției, cu siguranță nu este recomandat. Devine mult mai dificil să îți manevrezi mașina și poate duce chiar la un accident dacă nu ești capabil să manevrezi mașina suficient de repede.
Direcția asistată sau servodirecția este un sistem conceput pentru a facilita șoferului manevrarea unei mașini. Acesta face acest lucru prin utilizarea unei pompe hidraulice pentru a crea o forță pe volan care ajută la întoarcerea mașinii. Astfel, șoferului îi este mai ușor să rotească volanul, ceea ce poate fi util atunci când încearcă să manevreze o mașină.
Dacă nu vedeți nicio lumină de avertizare sau mesaj pe tabloul de bord legat de servodirecția și dacă volanul este ușor de rotit și de manevrat, cel mai probabil servodirecția dumneavoastră funcționează bine.