Vă confruntați cu o trepidație a volanului la frânare? Obțineți sfaturi despre cum să diagnosticați și să remediați problema cu ajutorul acestui ghid util.

Puține lucruri sunt la fel de înspăimântătoare ca senzația de tremurat al volanului în timp ce frânați mașina. Dacă devine suficient de rău, poți simți că volanul se desprinde din mâinile tale. Cu toate acestea, atunci când afli de ce tremură volanul la frânare, îți dai seama că majoritatea problemelor sunt ușor de rezolvat.

Acest ghid explică cele mai frecvente motive pentru senzația de tremurat și vă arată ce trebuie să faceți pentru a o remedia. În calitate de mecanici profesioniști, vă putem răspunde și la unele dintre cele mai importante întrebări.

Motive pentru care vă tremură volanul la frânare

Atunci când apeși pedala de frână și volanul tremură, ar putea fi un semn de rotoare de frână față deformate sau ruginite. De asemenea, este posibil să aveți bucșe de braț de control defecte, un etrier de frână lipit, o aliniere proastă a roților, roți dezechilibrate sau alte componente de suspensie uzate.

Să ne uităm la acestea pentru a vedea dacă vă puteți da seama care dintre ele cauzează trepidațiile.

Rotoare de frână față deformate sau ruginite

Unul dintre principalii vinovați pentru tremurul volanului la frânare este reprezentat de rotoarele frânelor față. Rotoarele pot fi uzate sau s-au deformat. De asemenea, ar putea exista rugină la suprafață, provocând vibrația atunci când apăsați pe pedala de frână.

Bineînțeles, există întotdeauna șansa ca și plăcuțele de frână să fie de vină. Atunci când frânele încep să se strice, ar trebui să auziți un sunet de scârțâit. Dacă le lăsați să meargă mai departe, zgomotul poate deveni mai mult un mârâit sau o măcinare, împreună cu unele vibrații.

Bucșe de braț de control proaste

Bucșele brațelor de control sunt o parte vitală a suspensiei, creând stabilitate în timpul unei deplasări. Aceste bucșe se află pe partea interioară a brațului de control, acolo unde acesta se atașează de cadru.

Atunci când o bucșă se strică, mașina începe să piardă stabilitate la viteze mai mari. De asemenea, poate crea o uzură neuniformă a anvelopelor și un volan care vibrează, în special în timpul frânării.

Etrierul de frână lipit

Etrierii de frână se pot bloca sau pot deveni lipicioși, ceea ce cauzează probleme cu rotoarele. Dacă un etrier se blochează, este posibil să simțiți că mașina trage în partea respectivă. De asemenea, poate face zgomot în timp ce frânele trag. Pe lângă asta, este posibil să observați unele vibrații.

Vibrațiile se vor înrăutăți doar dacă aveți un etrier gripat și un rotor deformat din cauza frecării. Ar trebui să vă opriți din condus atunci când apare acest lucru, deoarece veți avea probleme în a controla vehiculul.

Aliniere proastă a roților

Pentru ca vehiculul să meargă drept pe șosea, roțile trebuie să fie aliniate. Dacă nu sunt, anvelopele vor avea un contact neuniform cu drumul, ceea ce va duce la o uzură excesivă a benzii de rulare.

CITEȘTE ȘI:
Servodirecție electrică vs. hidraulică: Care este mai bună?

Cu toate acestea, această problemă poate duce, de asemenea, la vibrații și tremurături. Chiar și o ușoară modificare a alinierii poate provoca vibrații ale volanului.

Roți dezechilibrate

Echilibrarea roților este o altă problemă frecventă. Dacă roțile nu sunt echilibrate, anvelopele nu vor putea face contact cu drumul așa cum ar trebui. Acestea ar putea sări ușor în timp ce se rotesc, ceea ce duce la o vibrație care poate fi simțită în volan.

Este posibil să observați această problemă mai mult atunci când conduceți la viteze mai mari sau când încercați să opriți. Deoarece ați putea pierde cu ușurință controlul vehiculului, este mai bine să verificați imediat această problemă.

Alte componente de suspensie uzate

Sistemul de suspensie al mașinii este alcătuit din mai multe componente care au rolul de a amortiza imperfecțiunile drumului. Dacă oricare dintre aceste piese este uzată sau deteriorată, ați putea simți trepidații în habitaclu, în special prin intermediul volanului.

Luați în considerare posibilitatea ca o articulație sferică sau o tijă de legătură să fie stricată. Oricum ar fi, nu doriți să continuați să conduceți mașina cu o suspensie proastă. Nu numai că veți consuma mai multe anvelope, dar ați putea permite apariția unor daune suplimentare.

Cum se repară un volan care tremură la frânare

Odată ce simțiți că volanul tremură, cel mai bine este să duceți vehiculul într-un loc sigur. Nu doriți să pierdeți controlul vehiculului. Dacă puteți conduce până acasă pentru a vă uita la ea, este bine. În caz contrar, ar trebui să cereți ca mașina să fie tractată până la domiciliu sau la un atelier auto local.

Dacă preferați să găsiți problema pe cont propriu, iată câteva sfaturi pe care le avem de oferit în calitate de profesioniști.

Inspectați rotoarele de frână față

Deoarece frânele sunt cele mai probabile vinovate, aici este locul de unde doriți să începeți. Scoateți roțile și aruncați o privire la rotoarele de frână. Dacă simțiți sau vedeți caneluri vizibile, este timpul pentru rotoare noi.

În unele cazuri, rotoarele pot fi reasfaltate. Câteva magazine de piese auto oferă resoftare a rotoarelor de frână pentru o taxă minimă, mult mai puțin decât veți plăti la un atelier de reparații. Dacă nu a mai rămas suficient material pentru reasfaltare, doriți să înlocuiți rotoarele.

Întotdeauna înlocuiți rotoarele de frână în perechi. Pentru rotoarele din față, este posibil să cheltuiți între 100 și 150 de euro. Costul va fi mai mare dacă va trebui să plătiți pe cineva să le monteze. Dacă etrierul a cauzat deteriorarea rotoarelor, trebuie să remediați și acest lucru. Aflați ce a cauzat blocajul etrierului, astfel încât să nu se mai întâmple.

Inspectați bucșele brațului de control și alte piese de suspensie

Începeți cu o inspecție vizuală a bucșelor brațului de control. Materialul de cauciuc trebuie să fie în stare bună, fără rupturi sau deteriorări. De asemenea, doriți să verificați dacă bucșele au joc și să le înlocuiți dacă sunt uzate.

CITEȘTE ȘI:
5 Simptome ale anvelopelor dezechilibrate (și costul echilibrării anvelopelor)

Dacă bucșele arată bine, nu uitați să verificați și restul suspensiei. Este posibil să aveți de-a face cu o tijă de legătură sau o articulație sferică defectă.

Inspectați frânele

În timp ce aveți rotoarele expuse pentru o inspecție, ar putea fi util să puneți în același timp și plăcuțe de frână noi. Ca și în cazul rotoarelor, plăcuțele de frână trebuie înlocuite întotdeauna în perechi, făcând ambele roți din față în același timp.

De obicei, puteți obține un set de plăcuțe de frână pentru mai puțin de 150 de euro. Dacă le montați singur, nu va trebui să plătiți nimic nici pentru manoperă.

Echilibrați și aliniați roțile

Atât echilibrarea cât și alinierea roților ar trebui să fie efectuate în mod regulat. În medie, ar trebui să faceți echilibrarea roților la fiecare doi ani, în timp ce alinierea roților ar trebui să aibă loc în fiecare an. Dacă nu ați făcut niciuna dintre aceste operațiuni de ceva timp, programați-le.

În timpul echilibrării roților, tehnicienii plasează greutăți în jurul jantei pentru a asigura un echilibru complet al jantei și al anvelopei. Costul pentru echilibrarea roților poate fi între 15 și 50 de euro pentru fiecare anvelopă. În timpul alinierii roților, mașina este așezată pe un suport special pentru a măsura direcția roților. Se fac ajustări pentru a se asigura că roțile sunt îndreptate drept și sunt egale una față de cealaltă. Costul tipic pentru o aliniere a roților este cuprins între 50 și 75 de euro pe axă.

După aceste inspecții, este posibil să fie nevoie să contactați un tehnician profesionist dacă nu ați găsit problema. Nu doriți să continuați să conduceți cu volanul tremurând, mai ales dacă nu știți care este cauza.

În plus, dacă nu vă simțiți confortabil să efectuați oricare dintre inspecțiile sau reparațiile pe care le-am prezentat, cel mai bine este să duceți mașina la un atelier de reparații. Ultimul lucru pe care doriți să îl faceți este să creați mai multe daune din cauza lipsei de cunoștințe.

Cum să preveniți vibrațiile frânelor

Prevenirea este mult mai bună decât reparațiile. Puteți preveni multe dintre aceste probleme având grijă de vehiculul dumneavoastră. Iată câteva sfaturi pe care să le luați în considerare.

Folosiți mai ușor frânele. Dacă sunteți atent la traficul din fața dumneavoastră, este mai ușor să frânați încet, ceea ce reduce uzura.

Nu supraîncălziți frânele. Dacă sunteți în mod constant pe frâne, acestea se încălzesc și încep să se deformeze. În schimb, accelerați încet și luați piciorul de pe pedală atunci când doriți să încetiniți.

Alegeți frâne de înaltă calitate. Este posibil să cheltuiți ceva mai mult pentru a obține un set bun de plăcuțe de frână sau rotoare, dar acestea vor dura mai mult. Cercetați diferite tipuri de frâne pentru a găsi ceea ce funcționează cel mai bine pentru vehiculul și stilul dvs. de condus.

CITEȘTE ȘI:
Defecțiune servodirecție - Semnificație, cauze și remedieri

Respectați programul de întreținere recomandat. Solicitați verificarea frânelor de către un profesionist și înlocuiți-le atunci când este necesar.

Întrebări frecvente

Este sigur să conduceți cu un volan care tremură la frânare?

Nu, trebuie să duceți mașina într-un loc sigur și să vă dați seama ce este în neregulă. Ar putea exista un defect la frâne, la roți sau la suspensie, oricare dintre acestea putând să vă facă să pierdeți controlul vehiculului. Până când nu reușiți să parcați vehiculul, conduceți cu prudență și reduceți viteza.

De ce îmi tremură și bate volanul când frânez?

Dacă afecțiunea pare să apară numai în timpul frânării, ar putea fi o problemă la frâne, posibil rotoare deformate sau ruginite. De asemenea, este posibil ca bucșele defecte ale brațului de control sau un etrier lipicios să fie de vină. În caz contrar, verificați alinierea roților, echilibrarea roților și sistemul de suspensie pentru a vedea dacă nu sunt defecte.

Cum vă dați seama dacă rotoarele sunt deformate?

Rotoarele de frână ar trebui să fie netede și plate, permițând plăcuțelor să se fixeze pe suprafață și să oprească roțile să se învârtă. Atunci când rotoarele sunt deformate, suprafața nu mai este netedă. Acest lucru cauzează probleme în ceea ce privește contactul plăcuțelor și poate duce la vibrații în volan.

Cât de des trebuie înlocuite rotoarele?

Rotoarele de frână nu trebuie înlocuite la fel de des ca plăcuțele. În medie, acestea trebuie înlocuite la fiecare 30.000 până la 70.000 de km. În unele cazuri, este posibil să puteți obține reasfaltarea rotoarelor. Dacă nu sunt suficient de groase, va trebui să le înlocuiți în schimb. Nu uitați să înlocuiți rotoarele în perechi, ambele pe aceeași axă.

Cât costă înlocuirea rotoarelor deformate?

Pentru rotoare de frână pe ambele părți, este posibil să cheltuiți între 100 și 150 de euro pe piese. Dacă puteți înlocui singur rotoarele, nu va trebui să plătiți niciun cost de manoperă. În caz contrar, este posibil să cheltuiți o oră sau două de muncă pentru un mecanic. Dacă puteți face ca rotoarele să fie reasfaltate, costul va fi și mai mic.

Concluzie

Aveți tot dreptul să fiți alarmat de vibrațiile volanului atunci când frânați. Este un semn clar că ceva nu funcționează corect. Pentru a evita probleme mai mari, doriți să faceți imediat o verificare a vehiculului. Deși ar putea fi ceva simplu, nu vreți să pierdeți controlul și să provocați un accident.

Dacă ai suficiente cunoștințe de mecanică pentru a verifica singur roțile, frânele și suspensia, fă-o. În caz contrar, cel mai bine este să angajați un mecanic care să vă ajute. Să sperăm că te confrunți cu o reparație simplă care să te repună rapid pe drum.