Aflați despre principalele tipuri de bujii – cupru, iridiu, platină și platină dublă. Descoperiți diferențele și beneficiile acestora pentru a face o alegere în cunoștință de cauză.
Întreținerea regulată a mașinii implică schimbarea ocazională a bujiilor. Acest reglaj esențial menține motorul în stare de funcționare optimă. Pentru a finaliza treaba cum trebuie, trebuie să cunoașteți diferitele tipuri de bujii disponibile pentru vehiculul dumneavoastră.
În acest ghid, analizăm diferențele dintre toate tipurile de bujii. Veți înțelege avantajele și dezavantajele fiecăruia, ceea ce vă va permite să luați o decizie atunci când va fi timpul pentru următoarea tuning. Răspundem, de asemenea, la câteva dintre cele mai importante întrebări despre bujii.
Tipuri de bujii de aprindere
Bujiile de aprindere sunt clasificate în funcție de materialul din care sunt fabricate. Principalele tipuri de bujii de aprindere includ cupru/nichel, iridiu, platină și platină dublă. Diferențele au de-a face cu longevitatea, performanța generală și costul cheltuit pentru fiecare dintre ele.
Să analizăm avantajele și dezavantajele principalelor tipuri de bujii pentru a determina ce s-ar putea potrivi cel mai bine mașinii dumneavoastră.
Bujii de aprindere din cupru
Electrodul central are un miez de cupru cu un strat de aliaj de nichel. Dintre toate tipurile de bujii, acesta are cel mai mare diametru, necesitând cea mai mare cantitate de tensiune pentru a crea o scânteie.
Deoarece aliajul de nichel este un material moale, nu va fi durabil. Din acest motiv, trebuie să înlocuiți aceste bujii mai repede decât oricare altele. Cu toate acestea, mulți producători recomandă utilizarea acestui tip de bujie, așa că cel mai bine este să urmați sfaturile din manualul de utilizare.
Pro
- Ieftine
- Cel mai bun pentru modelele mai vechi, înainte de 1980
- Funcționează bine în motoarele turboalimentate
- Ideal pentru situații de compresie ridicată
Contra
- Durată de viață scurtă – schimbări mai frecvente
- Necesită mai multă tensiune
Bujii de iridiu
Materialul de iridiu este mai durabil și mai dur decât platina, pe care îl vom analiza într-un minut. Electrodul central este mic, astfel încât este nevoie de mai puțină tensiune pentru a produce scânteia. Cu toate acestea, aceste beneficii creează una dintre cele mai mari etichete de preț pentru bujiile de aprindere.
Mașinile mai noi vin adesea cu bujii de iridiu. Dacă aceasta este ceea ce recomandă producătorul, cu siguranță nu vreți să treceți la o bujie de cupru sau de platină. Dacă ați face acest lucru, ați observa o scădere semnificativă a performanțelor.
Există, de asemenea, opțiunea de a alege bujii duble de iridiu. Acestea oferă mai multă putere de foc pentru vehiculele care funcționează în condiții extreme, fie că temperaturile sunt ridicate, fie că vitezele sunt la maxim. Aceste bujii pot dura până la de patru ori mai mult decât bujiile din cupru, dar veți plăti atât de mult în plus pentru ele.
Pro
- Asigură o ardere completă
- Mai puțină tensiune necesară
- Durată de viață mai lungă
Contra
- Costisitor
Bujii de platină
Bujia simplă din platină are un design similar cu bujia din cupru, cu excepția faptului că electrodul central este realizat dintr-un disc de platină sudat la vârf. Deoarece platina este un metal mai rezistent, bujia va dura mai mult decât alternativa din cupru.
În plus, aceste fișe creează mai multă căldură. Din acest motiv, acumularea de carbon este minimă. Adesea, producătorii recomandă aceste bujii la modelele mai noi, mai ales dacă are o aprindere cu bobină pe bujie.
Pro
- Durează mai mult decât bujiile din cupru
- Acumularea minimă de carbon
Contra
- Costă mai mult decât bujiile din cupru
Bujii de platină dublă
Deci, ce face ca bujiile din platină dublă să fie diferite de cele din platină simplă? Bujiile cu platină dublă conțin un strat de platină pe electrodul de masă și pe cel central. Cu acest design eficient, aveți o opțiune excelentă pentru sistemele de aprindere cu scânteie irosită care sunt cunoscute pentru că exercită o uzură suplimentară asupra electrozilor.
Cu sistemul de scânteie irosită, fiecare dintre bobinele de aprindere aprinde două bujii în același timp. Există o bujie în cilindrul cursei de compresie și o alta în cilindrul cursei de evacuare. Cea o scânteie este irosită deoarece raportul aer-combustibil a ars deja în timpul cursei anterioare. De ce a fost creat acest tip de sistem de aprindere? A fost menit să fie o îmbunătățire față de sistemele anterioare cu funcționare prin distribuitor.
Pro
- Excelent pentru utilizarea cu aprinderi cu scânteie irosită
- Durabil
- Performanță fiabilă
Contra
- Scumpe
Compararea tipurilor de bujii
Acum că aveți o înțelegere de bază a tipurilor de bujii, haideți să le prezentăm față în față cu diferențele.
Performanță
Credeți sau nu, bujia din cupru oferă cea mai bună performanță datorită modului în care materialul conduce electricitatea. De asemenea, funcționează un pic mai rece decât unele dintre celelalte opțiuni. În ceea ce privește celelalte tipuri, iridiul are performanțe mai bune decât platina.
Nu confundați bujia caldă sau rece cu factorul de performanță. Această clasificare vă arată vârful izolatorului, dar nu atinge metalul electrodului utilizat. Prin urmare, o bujie rece are un vârf izolator mai scurt care disipează mai repede căldura din camera de ardere. Dacă aveți o bujie fierbinte, vârful izolatorului este mai lung, astfel încât capătul de ardere reține mai multă căldură.
Durata de viață
Dintre cele trei tipuri de metale, iridiul este cel mai dur, așa că va dura cel mai mult. În timp ce fiecare marcă are propriul design și durata de viață preconizată, iată câteva orientări generale pe care le veți găsi.
Cupru: 30.000 de mile sau doi ani
Platină: 60.000 de mile sau patru ani
Iridiu: 100.000 de mile sau șapte ani
Dacă doriți să rezistați cât mai mult timp fără să înlocuiți bujiile, ar trebui să optați pentru iridiu. Pe de altă parte, dacă doriți doar să vă descurcați cu o mașină mai veche, cuprul ar putea să vă ofere tot ce aveți nevoie.
Cost
Cel mai ieftin dintre tipurile de bujii este cuprul. Oferă performanțe bune, dar consumă mai multă tensiune decât celelalte tipuri. Iridiul este, de obicei, cel mai scump, dar oferă și cea mai lungă durată de viață.
Soluția bună de mijloc este bujia de platină. Aceasta costă mai mult decât cuprul, dar nu la fel de mult ca iridiul. Cu toate acestea, atunci când defalcați costul oricărei bujii pe kilometru, veți descoperi că majoritatea nu sunt atât de diferite.
Sistem conceput pentru
Fiecare dintre tipurile de bujii a fost proiectat special pentru o anumită configurație de vehicul. Ca exemplu, iată câteva orientări generale.
Cupru: Mașini mai vechi, dinainte de anii 1980, cu sisteme de aprindere prin distribuitor/motoare turbo de ultimă generație.
Platină: Mașini mai noi cu aprindere electronică
Platină dublă: Conceput pentru sistemele cu scânteie pierdută
Iridiu: Mașini mai noi cu sistem de aprindere cu bobină pe bujie (COP)
Pot funcționa unele dintre acestea în mod interschimbabil? Absolut, dar trebuie să urmați recomandările din manualul de utilizare.
Ce tip de bujie este mai bun?
Începeți prin a citi recomandările producătorului. Cu excepția cazului în care aveți un motiv pentru a face ceva diferit, în mod normal respectăm aceste recomandări atunci când lucrăm la o mașină în mod profesionist.
Există, de asemenea, unele lucruri pe care nu doriți să le faceți. Cel mai important, nu recomandăm folosirea bujiilor din cupru dacă aveți un sistem cu bobină pe bujii, deoarece acestea se pot uza prematur.
Dacă bujia OEM este din platină, nu doriți să treceți înapoi la bujii din cupru. Ați putea trece la iridiu sau platină dublă dacă nu vă deranjează să cheltuiți mai mult.
În plus, bujiile din platină simplă și din cupru nu vor funcționa bine cu sistemul de scânteie irosită. Acestea nu au fost niciodată proiectate pentru a face față în mod corespunzător acestui design ineficient. Ați putea trece la bujia combo iridiu-platină care conține un electrod de masă din platină și un electrod central din iridiu.
Bujia de iridiu este cel mai bine utilizată cu sistemele de bobină pe bujie. Dacă producătorul dvs. recomandă utilizarea iridiului, nu ar trebui să faceți downgrade cu nimic mai ieftin.
Cu majoritatea sistemelor, este o pierdere de bani să faceți upgrade dincolo de ceea ce este recomandat. Veți găsi cea mai bună performanță pe baza a ceea ce sugerează producătorul.
Întrebări frecvente
Bujiile cu iridiu vor dura mai mult decât cele cu platină datorită materialului mai dur folosit. Cu toate acestea, aceste bujii costă, de asemenea, mai mulți bani și s-ar putea să nu merite cheltuiala dacă producătorul vehiculului dvs. recomandă utilizarea bujiilor din platină.
Designul bujiilor de iridiu este menit să creeze mai multă putere folosind mai puțină tensiune. Este special concepută pentru a fi utilizată cu sistemele de aprindere cu bobină pe bujie și poate dura adesea mai mult de 160.000 km. Cu toate acestea, există o etichetă de preț mai mare pentru bujiile de iridiu decât pentru orice alt tip.
Da, trebuie să urmați întotdeauna recomandările producătorului. Constructorul auto știe ce are nevoie motorul de la o bujie și vă va îndruma să folosiți acel tip. Există unele care pot fi folosite interschimbabil, dar în mod normal este mai bine să respectați recomandarea.
Bujiile de iridiu funcționează mai rece decât bujiile de cupru și durează mai mult. De asemenea, costă mai mult, așa că există avantaje și dezavantaje pentru ambele. În general, cea mai bună bujie pentru vehiculul dumneavoastră este cea recomandată de producător. Fiecare tip de bujie funcționează cel mai bine cu un anumit tip de sistem de aprindere.
Cea mai mare diferență pe care o fac bujiile scumpe este că acestea durează mai mult decât cele mai ieftine și necesită mai puțină tensiune. Cu toate acestea, unele motoare sunt concepute pentru a funcționa cu bujiile mai ieftine. Din acest motiv, cel mai bine este să urmați recomandarea producătorului auto.
Concluzie
Când vine timpul pentru reglajul obișnuit, este posibil să începeți să vă gândiți la tipul de bujie care ar trebui să fie folosit în mașina dumneavoastră. Este important să luați în considerare opțiunile dvs. pentru a decide ce ar putea funcționa cel mai bine. În cele mai multe cazuri, orientările recomandate de producătorul auto sunt cele mai bune, dar există întotdeauna unele excepții.
Puteți citi acest ghid atunci când vine timpul să schimbați bujiile, doar pentru a vă asigura că faceți totul corect. Ultimul lucru pe care doriți să îl faceți este să schimbați tipul de bujie și să descoperiți că mașina nu va mai avea aceleași performanțe.