Dacă conduceți un autovehicul diesel, este posibil să fi auzit de filtrul de particule diesel (DPF), dar este posibil să nu cunoașteți scopul acestuia. De fapt, este posibil să nu vă dați seama niciodată ce este această piesă vitală până când nu încercați să vă dați seama dacă vehiculul dumneavoastră are un filtru de particule diesel (DPF) defect. Dar cum vă dați seama dacă DPF-ul dumneavoastră este înfundat sau rău?
În acest ghid, evaluez simptomele filtrului DPF înfundat. De asemenea, vă voi arăta de ce este important și voi discuta despre cât costă înlocuirea acestuia.
Simptomele unui filtru DPF înfundat sau rău
Atunci când filtrul DPF se blochează sau se înfundă, motorul devine mai slab, iar pe tabloul de bord apare adesea o lumină de verificare a motorului. De asemenea, poate duce la un consum mai mare de combustibil și poate crea o situație de pornire dificilă. În plus, este posibil să observați și mirosuri ciudate sau probleme la turbocompresor.
Iată o listă mai detaliată a semnelor pe care trebuie să le căutați în cazul unui filtru de particule diesel (DPF) defect sau înfundat:
Lumina de verificare a motorului
Primul și cel mai frecvent semn al unui DPF defect este o lumină de verificare a motorului pe tabloul de bord. Filtrul de particule diesel utilizează senzori pentru a măsura presiunea și temperatura înainte și după filtrul DPF. Dacă presiunea nu este corectă, modulul de control al motorului va aprinde lumina de verificare a motorului pe tabloul de bord.
Dacă vedeți o lumină de verificare a motorului pe tabloul de bord, trebuie să scanați memoria de coduri de defecțiune cu un scaner de coduri pentru a vă da seama ce este în neregulă.
Scăderea performanțelor motorului
Atunci când DPF este blocat, sistemul de evacuare devine dramatic afectat. Capacitatea de a elimina eficient gazele de eșapament din motor este împiedicată, ceea ce face să existe o rezervă în sistem.
Cu această rezervă, motorul începe să se simtă slab și lent. Cu cât se acumulează mai multe gaze de eșapament, cu atât mai lent poate fi pompat noul combustibil, lăsându-vă fără capacitatea de a accelera normal. În plus, motorul va trebui să folosească mai multă putere pentru a împinge afară excesul de gaze.
Eficiența slabă a combustibilului
În condițiile în care motorul nu funcționează eficient, veți arde mai mult combustibil decât în mod normal. O parte din ineficiență provine chiar de la filtrul blocat, ceea ce face ca mai mult combustibil să fie pompat pentru a îndeplini aceeași sarcină. De asemenea, este cauzată și de nevoia de mai mult combustibil pentru a obține rezultatele dorite de la motorul tău.
Cu aceste probleme, veți cheltui mai mulți bani la pompă. Pe măsură ce costul motorinei continuă să crească, veți observa cu siguranță diferența.
Probleme la pornire
DPF-ul blocat creează o acumulare de gaze de eșapament în motor. Acest gaz blocat nu este capabil să se ducă nicăieri, creând o presiune mai mare decât în mod normal. În acest timp, devine dificil să faceți motorul să pornească. De fapt, motorul nu va dori să pornească decât dacă această presiune este eliberată.
Această problemă este mai mult un proiect de siguranță. Dacă motorul pornește cu toată acea presiune înăuntru, ar putea apărea daune permanente, ceea ce ar duce la facturi mari de reparații. Pentru a economisi acești bani, cel mai bine este să curățați DPF-ul înainte de a se produce o blocare.
Mirosuri ciudate
Pe măsură ce gazele de eșapament se acumulează în motor, acestea pot duce la un miros vizibil. Nu numai că acest lucru este enervant, dar poate fi și periculos.
Gazele de eșapament nu sunt sigure pentru respirație și pot fi inflamabile, ceea ce vă expune la riscul unui incendiu. În plus, în timp ce apar aceste mirosuri, este dificil să vă dați seama dacă mai este ceva în neregulă.
Avarierea turbocompresorului
Odată cu un blocaj în sistemul de evacuare, trebuie să luați în considerare și starea de sănătate a turbocompresorului. Atunci când fluxul de gaze este împiedicat sau încetinit, temperaturile pot crește rapid. Atunci când problema nu este rezolvată prompt, carcasa turbinei se încălzește și ea.
Lăsat necontrolat, turbocompresorul se deteriorează. Dacă carcasa se deteriorează, pot apărea scurgeri și eficiența va scădea. Această problemă poate provoca, de asemenea, carbonizarea uleiului din interiorul turbocompresorului, ceea ce devine periculos pentru motorul însuși.
Amplasarea filtrului de particule diesel
Filtrul de particule diesel (DPF) face parte din sistemul de evacuare al vehiculului dumneavoastră diesel. Puteți găsi filtrul așezat în fața capcanei NOx, cunoscută și sub numele de convertizor catalitic de stocare a NOx. Adesea veți găsi filtrul DPF aproape de colectorul de evacuare.
Se găsește, de asemenea, în fața țevii de eșapament, dar va fi găsit în spatele primului senzor de temperatură. Pentru a îndepărta filtrul, veți avea nevoie de o șurubelniță pentru a scoate grilele și plăcile din jur. După ce plăcuțele sunt îndepărtate, ar putea exista și niște O-ring-uri sau alte cleme care să fie scoase.
Funcția filtrului de particule diesel
Filtrul de particule diesel face parte din sistemul de evacuare. Acesta este menit să rețină particulele, cum ar fi cenușa și funinginea. DPF este construit cu un substrat care este realizat din material ceramic. Acesta formează o structură în formă de fagure de miere care este eficientă în captarea resturilor.
Filtrul de particule diesel este menit să capteze și să stocheze funinginea din gazele de eșapament, astfel încât vehiculul diesel să aibă emisii reduse. Această funingine este arsă periodic pentru a ajuta la regenerarea DPF. Prin acest proces de regenerare, funinginea în exces este arsă și depusă înapoi în filtru, reducând emisiile nocive și fumul negru pe care sunteți obișnuiți să le vedeți la modelele diesel în timpul accelerării.
DPF-urile sunt acum obligatorii pe toate vehiculele începând cu 2007, conform directivelor EPA. Aceste filtre rețin materia pentru ca vehiculul să poată respecta standardele stricte de emisii.
Costul înlocuirii filtrului de particule diesel
Un filtru de particule diesel nou-nouț poate costa între 1.000 și 7.000 de euro. Aceste piese noi nu sunt niciodată ieftine, motiv pentru care este important să mențineți sistemul în stare de funcționare corectă. În loc să îl înlocuiască, majoritatea oamenilor aleg să îl curețe pentru o durată de viață mai mare.
Având în vedere că DPF nu se defectează în mod normal la un vehicul cu kilometraj redus, este mai logic să îl curățați. La urma urmei, costul unui DPF nou ar putea fi mai mare decât valoarea vehiculului în sine. În cazul în care este întreținut corespunzător, DPF nu ar trebui să fie nevoie să fie curățat mai mult de fiecare 200.000 de km.
Cum se curăță un filtru de particule diesel
Termic
Dacă duceți filtrul DPF la un profesionist pentru curățare, s-ar putea să-l auziți folosind metoda termică. Această tehnică de curățare este cunoscută și sub numele de „coacere și suflare”.
DPF-ul este pus într-un cuptor. Cu căldura ridicată, funinginea este oxidată, în timp ce fluxul de aer împinge cenușa din filtru.
Aqueous
Această altă metodă profesională s-a dovedit a fi eficientă. Un agent tensioactiv înconjoară particulele de cenușă, facilitând astfel spălarea resturilor de pe substrat de către apă.
După ce substratul este curățat, acesta trebuie uscat complet. Este nevoie de un dulap special, așa că va trebui să așteptați cel puțin două ore înainte de a putea fi reinstalat.
Curățători la domiciliu
Dacă nu doriți să vă duceți vehiculul la un profesionist pentru curățare, puteți încerca să o faceți singur cu un aditiv special. Puteți găsi unele mărci de top pentru mai puțin de 25 de dolari pe sticlă. Aceste produse sunt menite să descompună funinginea și cenușa.
Urmați toate instrucțiunile care se găsesc pe spatele sticlei. Va trebui să îl puneți în rezervorul de combustibil cu motorul în funcțiune. După ce a fost adăugat, cel mai bine este să conduceți timp de treizeci de minute. Acest lucru ajută aditivul să circule în sistem. Nu contează cu ce viteză circulați – va funcționa. În plus, lumina de avertizare DPF ar putea dispărea dacă era aprinsă anterior.
În timp ce aditivii de curățare pot desface unele blocaje, aceștia sunt cel mai bine folosiți pentru întreținere. Dacă folosiți un agent de curățare la fiecare trei până la șase luni, nu ar trebui să aveți probleme de colmatare pe parcurs.
Dacă aveți în continuare probleme după ce ați folosit un aditiv, s-ar putea să aveți nevoie în schimb de una dintre metodele profesionale de curățare. Vizitați mecanicul diesel local pentru mai mult sprijin.
Un filtru DPF înfundat poate cauza multe probleme pentru mașina dumneavoastră. Dacă observați oricare dintre semnele menționate mai sus, este important să luați măsuri și să înlocuiți sau să reparați filtrul DPF cât mai curând posibil. Un filtru DPF nou va contribui la îmbunătățirea emisiilor, a performanțelor și a eficienței consumului de combustibil al mașinii dumneavoastră.