Bujiile asigură aprinderea corectă a cilindrilor pentru o ardere completă. Iată cum vă puteți da seama că bujiile sunt defecte

Ați observat că motorul dumneavoastră nu funcționează așa cum ar trebui, iar pe tabloul de bord apare uneori lumina motorului?

Este posibil ca acest lucru să fie cauzat de o bujie stricată sau defectă. Bujia de aprindere este o componentă foarte importantă a motorului dumneavoastră și poate provoca o mulțime de simptome ciudate și chiar deteriorarea motorului.

În acest articol, veți afla ce este o bujie și care sunt simptomele pe care ar trebui să le căutați atunci când depistați o bujie defectă în motorul dumneavoastră. De asemenea, veți obține informații despre costul și modul de înlocuire a bujiei de aprindere. Să începem cu semnele.

Care sunt simptomele bujiilor defecte?

Principalele simptome ale bujiilor proaste includ:

  • Motorul are rateuri de aprindere
  • Lumina de verificare a motorului
  • Rough idle
  • Accelerație lentă/încetinită
  • Stare de pornire dificilă
  • Economie slabă de combustibil

Din cauza importanței bujiilor în motor, pot exista multe simptome diferite la un motor de mașină atunci când bujiile sunt defecte. Iată o listă mai detaliată a semnelor de bujii proaste sau defecte pe care trebuie să le căutați:

1. Motorul are rateuri de aprindere

Cel mai frecvent simptom al bujiilor stricate este că veți simți rateuri de aprindere din partea motorului dumneavoastră. Defecțiunile de aprindere pot cauza ca motorul să funcționeze greu la ralanti, greu la accelerare și modificări ale economiei de combustibil. Lumina de verificare a motorului va apărea, probabil, de asemenea, după un timp. Puteți simți ratele de aprindere, deoarece motorul va funcționa probabil mai greu, iar sunetul motorului poate să nu mai fie cel de altădată.

CITEȘTE ȘI:
Cum să îndepărtezi zgârieturile de pe un parbriz (7 metode)

2. Lumina de verificare a motorului

Atunci când motorul are rateuri de aprindere, unitatea de control a motorului va recunoaște adesea rateul de aprindere și va afla unde are loc acesta și îl va stoca ca un cod de defecțiune și va aprinde lumina de verificare a motorului. De aceea, este o idee excelentă să citiți codurile de defecțiune cu un scaner OBD2 atunci când vă depanați mașina.

3. Rough idle

Atunci când apare un rateu de aprindere din cauza bujiilor proaste, combustibilul nears poate păcăli senzorii O2. Senzorul O2 va regla apoi amestecul de combustibil și este posibil să obțineți un amestec sărac. Acest lucru poate cauza ralanti bruște și chiar mai multe rateuri de aprindere pe alți cilindri.

După cum știți deja acum, bujiile stricate cauzează rateuri de aprindere în cilindru și acest lucru poate fi vizibil mai ales la turații mici, cum ar fi la ralanti, de exemplu. Dacă ralantiul se simte foarte greu și mașina ta sună poate ca un tractor și acum ca de obicei, este o mare șansă să te confrunți cu bujii defecte.

4. Accelerație lentă/încetinită

Din cauza senzorilor O2 menționați anterior, poți avea parte și de o accelerație lentă și dură din cauza unor rateuri de aprindere și a unui amestec sărac. Veți simți adesea acest lucru la accelerări bruște, dar poate fi resimțit și la accelerări mai lente. Dacă bujia este atât de stricată încât cilindrul cu bujia stricată nu funcționează deloc, puteți simți diferența și cu un cilindru mai puțin.

5. Pornire dificilă

Din cauza importanței unei scântei bune în momentul pornirii unui motor, bujiile de aprindere proaste pot împiedica motorul să pornească deloc sau vă pot oferi un timp de pornire foarte lung înainte de a porni. Dacă simțiți și un miros de combustibil nears atunci când încercați să porniți motorul, ar trebui să verificați bujiile.

CITEȘTE ȘI:
Cum să resetați lumina de verificare a motorului [reset check engine]

6. Economie slabă de combustibil

Din cauza ratelor de aprindere și a reglementărilor senzorului O2, puteți obține o economie de combustibil slabă din cauza bujiilor proaste. Cel mai probabil, aceasta nu va fi o diferență dramatică, dar poate fi, deoarece un rateu de aprindere poate cauza o mulțime de probleme pentru amestecul de combustibil.

Dacă observați că mașina dumneavoastră funcționează greu și în același timp are un consum mare sau mic de combustibil, ar trebui să verificați bujiile.

Ce este o bujie?

Bujia de aprindere este componenta motorului dumneavoastră care aprinde amestecul carburant/aer din cilindru. Injectoarele de combustibil injectează combustibil în camera de combustie, iar apoi pistonul comprimă amestecul aer-combustibil. Este momentul ca bujia să aprindă amestecul de combustibil pentru a împinge pistoanele în jos în acest eveniment. Dacă există o problemă cu scânteia, amestecul aer-combustibil nu se va aprinde, iar acesta va ieși nears prin țeava de eșapament. Acest eveniment se numește rateu de aprindere.

Este posibil să înțelegeți acum importanța bujiilor și de ce este o parte foarte importantă a motorului pe care trebuie să o păstrați în stare bună.

Locația bujiilor de aprindere

Bujiile sunt amplasate la nivelul capului cilindrilor motorului, adesea sub un capac în partea superioară a motorului și sub o bobină de aprindere.

În unele cazuri, ele pot fi amplasate și pe partea laterală a capului cilindrului, ceea ce le face mai dificil de înlocuit.

Costul înlocuirii bujiilor de aprindere

Costul mediu de înlocuire a bujiilor este cuprins între 40 și 600 de euro, în funcție de numărul de bujii pe care doriți să le înlocuiți, de modelul mașinii și de costurile forței de muncă. O bujie costă între 10 și 30 de dolari euro, iar manopera este cuprinsă între 20 și 500 de euro.

CITEȘTE ȘI:
Sunt Volvo mașini bune? Sunt fiabile?

Costul de înlocuire a bujiilor diferă foarte mult în funcție de modelul de mașină pe care îl aveți. Bujiile costă între 20 și 100 de euro fiecare, în funcție de model și de tipul de bujie. Costul manoperei de înlocuire a bujiilor de scânteie poate fi de 20-100 de euro la un motor de mașină cu 4 cilindri, dar poate ajunge până la 1000 de euro la un motor V8 sau la un alt motor, dacă acestea sunt localizate prost.

Luați în considerare că aveți o bujie normală, iar prețul este de 10 euro bucata, și aveți un motor V6, prețul bujiilor va fi de 60 de euro. Costul forței de muncă diferă foarte mult în diferite modele de mașini. La unele mașini, puteți înlocui bujiile în 10 minute, iar la altele este nevoie de câteva ore pentru a face treaba. Dar cel mai frecvent costul manoperei pentru înlocuirea bujiilor este de aproximativ 50-150 de euro pentru majoritatea mașinilor.