Este necesar să lăsați mașina să se încălzească mult timp la ralanti în timpul iernii? Se va deteriora motorul dacă nu faceți acest lucru? Aflați răspunsul de la experții noștri.

A fost un mit de lungă durată că trebuie să lași mașina la ralanti pentru a lăsa motorul să se încălzească, dar s-ar putea ca acest lucru să nu mai fie în întregime adevărat în cazul vehiculelor moderne. Așadar, cât timp ar trebui să vă lăsați mașina să se încălzească iarna?

În acest ghid, analizăm motivele pentru care nu trebuie să încălziți motorul mașinii. În plus, împărtășim și câteva momente în care încălzirea mașinii are sens. La finalul acestui ghid, veți găsi câțiva pași practici care vă ajută să vă încălziți mașina în mod sigur.

Cât timp ar trebui să lăsați mașina să se încălzească iarna?

Conduceți ușor mașina în primele 5-10 minute după pornirea la rece, însă nu există niciun motiv pentru a lăsa motorul la ralanti mai mult de 30 de secunde. Sistemele moderne de injecție electronică a combustibilului știu cât de mult aer și combustibil să folosească în funcție de temperatura motorului.

Cu toate acestea, trebuie să conduceți întotdeauna cu atenție după o pornire la rece dacă locuiți într-un climat foarte rece, deoarece uleiul de motor devine mult mai gros când este rece. Prin urmare, nu este recomandat să accelerați la maximum la 30 de secunde după o pornire la rece, dar conducerea cu atenție la turații mai mici nu va fi dăunătoare pentru motor.

Motive pentru a nu încălzi mașina iarna

1. Risipă de combustibil

Cea mai mare problemă dacă lăsați motorul la ralanti este combustibilul pe care îl veți irosi. Dacă lăsați motorul să funcționeze mai mult de treizeci de secunde înainte de a porni la drum, veți consuma mai mult combustibil decât este necesar.

În cazul sistemelor moderne de injecție electronică a combustibilului, se folosesc senzori pentru a determina cât de mult aer și gaz ar trebui să fie combinate. Acest raport se ajustează în funcție de temperatura motorului pentru a se asigura că se folosește întotdeauna cantitatea potrivită. Dacă stați degeaba și așteptați ca motorul să se încălzească, permiteți pomparea în motor a mai mult combustibil decât este necesar.

CITEȘTE ȘI:
6 simptome ale bujiilor defecte

Au existat studii care spun că consumul de combustibil poate crește cu până la 14% în timp ce motorul merge la ralanti. Imaginați-vă costul acestui lucru dacă se face în fiecare zi.

2. Poluarea aerului crește

Mersul motorului la ralanti nu doar că folosește mai mult combustibil, ci creează și mai multă poluare. Vehiculele care merg la ralanti creează aproape 2% din emisiile de gaze cu efect de seră.

Deși nu pare mult, este uimitor cum se pune acest lucru în perspectivă. Uzinele de producție a fierului și oțelului nu creează nici măcar jumătate din această cantitate de emisii.

3. Nociv pentru motor

Motoarele mașinilor de astăzi sunt create pentru a funcționa la niveluri optime în orice condiții. Nu este nevoie să lași motorul la ralanti pentru a-l face să funcționeze bine.

În schimb, combustibilul suplimentar utilizat în timpul mersului în gol ar putea crea un dezechilibru față de raportul prețios de care are nevoie motorul. Dacă motorul funcționează bogat, ceea ce înseamnă că are prea mult combustibil, uleiurile pot fi desprinse de pe componentele metalice și lubrifierea se poate uza. În timp, motorul poate suferi daune care sunt costisitoare de reparat.

Dacă v-ați uitat vreodată la costul de înlocuire a pieselor motorului, știți că nu este niciodată ceva cu care doriți să vă confruntați. De aceea, are mai mult sens să aveți grijă de motorul dvs. acum, cu obiceiuri bune și o întreținere adecvată.

4. Aburirea ferestrelor

Este un mit comun faptul că trebuie să dai mașina la ralanti pentru a dezaburi geamurile. În schimb, lăsarea mașinii la ralanti crește de fapt cantitatea de ceață de pe parbriz și geamuri. Cu toate acestea, dacă locuiești într-un climat geros, este posibil să dorești ca motorul să se încălzească pentru a îndepărta gheața de pe geamuri, dar în acest caz, este de preferat un preîncălzitor de bloc sau de combustibil în loc să o lași la ralanti în fiecare dimineață.

Pe măsură ce încălziți mașina, umezeala se depune acolo unde este cel mai rece. De obicei, acesta este locul unde se află geamurile.

CITEȘTE ȘI:
15 cele mai frecvente defecte și probleme auto (verificați înainte de a cumpăra)

Dacă vrei să scapi de geamurile aburite, trebuie să urmezi acești pași:

  • Porniți setarea de dezghețare.
  • Porniți încălzirea la High (ridicat) pentru ca aerul din habitaclu să se încălzească
  • După o scurtă perioadă de timp, comutați încălzirea pe aer condiționat, care va scoate umezeala din aerul din habitaclu.
  • Asigurați-vă că circulația aerului este oprită.
  • Deschideți puțin geamurile pentru a lăsa aerul proaspăt să intre înăuntru.

Geamurile aburite ar trebui să dispară rapid cu acești pași. Dacă nu, puteți lăsa, de asemenea, o șosetă umplută cu nisip pentru pisici lângă parbriz. Această metodă ajută la absorbția și mai multă umiditate.

Când ar trebui să încălziți o mașină?

Dacă vehiculul dumneavoastră are mai mult de treizeci de ani, este posibil să aibă un carburator în loc de un sistem electronic. În acest caz, are sens să vă încălziți mai întâi vehiculul. Prin încălzirea motorului, permiteți sistemelor să funcționeze în mod normal. Cu toate acestea, nu există niciun motiv pentru a-l încălzi mai mult de cinci minute sau cam așa ceva.

În plus, există beneficii pentru preîncălzirea mașinii hibride plug-in sau electrice. Deși acest lucru pare ciudat, deoarece acestea nu se bazează exclusiv pe un motor tradițional, există motive în spatele acestei recomandări. Dacă puteți preîncălzi vehiculul în timp ce este încă conectat la o sursă de energie, puteți păstra capacitatea bateriei, ceea ce permite o autonomie mai mare și o utilizare mai mare a accesoriilor.

Pe vreme rece, veți dori să folosiți încălzirea. Cu toate acestea, vehiculul alimentat cu baterii utilizează energie electrică pentru a furniza această căldură. După cum vă puteți imagina, încălzirea habitaclului unei mașini consumă foarte multă energie. Dacă puteți face cabina să fie bine încălzită cât timp este încă conectată la priză, nu va fi nevoie să o faceți să funcționeze atât de mult odată ce porniți la drum.

Cum să încălziți o mașină – În mod corect

1. Luați în considerare locul în care parcați

Cel mai bun mod de a te asigura că mașina se încălzește rapid este să te gândești mai întâi la locul în care parchezi vehiculul. Dacă alegeți să o lăsați în aer liber, va fi la fel de frig ca și afară.

CITEȘTE ȘI:
Ce se întâmplă dacă puneți benzină într-un motor diesel?

În schimb, luați în considerare parcarea mașinii într-un garaj, unde nu va fi la fel de frig și unde vehiculul este la adăpost. De asemenea, ați putea investi într-un încălzitor de garaj pentru a o menține caldă pe tot parcursul anului.

2. Porniți dezaburirea

Dezaburitoarele sunt făcute pentru a reduce condensul de pe parbriz și geamuri. Cu toate acestea, trebuie să știți cum să folosiți corect sistemul pentru a obține dezaburirea rapidă.

După ce porniți motorul, parcurgeți pașii pe care i-am prezentat mai sus. Acești pași presupun să folosiți atât funcția de dezghețare, cât și cea de aer condiționat a sistemului.

3. Rulați timp de 30 de secunde

Nu există niciun motiv pentru a lăsa motorul mașinii să funcționeze mai mult de treizeci de secunde înainte de a porni la drum, la turații mai mici și cu accelerație ușoară. Orice altceva mai mult decât atât la o mașină mai nouă nu va face decât să irosească combustibil și să creeze mai multă poluare.

Cel mult, dacă este un frig cumplit de rece, s-ar putea să îi permiteți să se încălzească timp de un minut, dar, dincolo de asta, nu există niciun motiv să vă rețineți mai mult. Singurele momente în care încălzirea motorului are sens este dacă aveți un vehicul mai vechi sau dacă conduceți unul care funcționează cu baterii.

Mergeți primele câteva minute ușor

V-am spus deja că se pot produce daune motorului dacă lăsați vehiculul la ralanti. Din acest motiv, doriți să porniți la drum cât mai curând posibil, dar cum arată acest lucru? Ar trebui să porniți motorul și să porniți la viteză maximă? Nu neapărat.

Pe măsură ce porniți la drum, doriți să o luați ușor în primele cinci până la 15 minute. Cu cât este mai frig, cu atât mai mult ar trebui să mergeți mai mult timp. Pe măsură ce motorul ajunge la temperatura normală, trebuie să apăsați ușor pedala de accelerație. Odată ce atinge vârful, puteți zbura ca vântul.