Nu știi care este cauza fumului alb care iese din țeava de eșapament a mașinii tale? Consultați acest articol pentru câteva sfaturi despre cum să depistați și să remediați problema.
Fumul din țeava de eșapament poate fi de diferite tipuri și poate fi cauzat de diverse motive și situații.
Variind de la albastru, gri, alb și albastru, fiecare tip indică în mod direct diferite probleme cu mașina ta.
Dar ce înseamnă și ce cauzează fumul alb din țeava de eșapament și va fi costisitor de reparat? Să începem cu o privire rapidă asupra semnelor pe care trebuie să le căutăm:
Cauze ale fumului alb care iese din țeava de eșapament
Cea mai frecventă cauză a fumului alb care iese din țeava de eșapament este condensul din sistemul de evacuare. De asemenea, poate fi cauzat de o scurgere a garniturii colectorului de admisie, de un răcitor EGR defect, de o garnitură de chiulasa suflată sau de un cap de cilindru fisurat.
Fumul alb poate fi fie foarte ușor, ca un abur, fie poate fi un fum dens și greu. Fumul alb care iese din țeava de eșapament în timpul pornirii, la ralanti sau la accelerare ne spune că lichidul de răcire sau apa se vaporizează în țeava de eșapament.
Puteți, de asemenea, să mirosiți cu atenție apa sau fumul de pe țeava de eșapament; dacă are un miros dulce, cel mai probabil este vorba de lichid de răcire, iar în acest caz, aveți o problemă mai mare.
Iată o listă mai detaliată a celor mai frecvente cauze ale fumului alb din țeava de eșapament:
1. Condensare
Cel mai frecvent motiv pentru fumul alb din țeava de eșapament este apa condensată care se vaporizează.
Atunci când mașina ta stă mult timp și nu a fost folosită de o zi sau două, se va crea condens de la ultima dată când a fost condusă.
Această apă va sta în partea de jos a țevii de eșapament, iar odată ce porniți mașina – țeava de eșapament se va încălzi și apoi va vaporiza condensul.
Dacă fumul alb este ușor și vine doar pentru o perioadă scurtă de timp după momentul de pornire la pornirile la rece, nu ar trebui să fie nimic de care să vă faceți griji, deoarece cel mai probabil este doar condens.
2. Garnitura colectorului de admisie care curge
Acum ajungem la o problemă ceva mai serioasă, dar nu prea gravă. Colectorul de admisie este partea care împarte aerul care intră în cilindrii mașinii dumneavoastră.
Colectorii de admisie sunt adesea răciți de lichidul de răcire și, prin urmare, au o garnitură între colectorul de admisie și capul de cilindru. Se întâmplă ca această garnitură să se strice și să înceapă să curgă.
Dacă aveți o garnitură proastă a colectorului de admisie, veți simți adesea un miros dulceag de fum din gazele de eșapament.
3. Răcitor EGR defect
Dacă fumul de eșapament are un miros dulce, cel mai probabil este vorba de un lichid de răcire condensat cu care vă confruntați.
O cauză mai frecventă a acestui lucru la vehiculele moderne este o fisură în interiorul răcitorului EGR. Totuși, nu toate mașinile au răcitoare EGR, iar acest lucru este mai frecvent la mașinile europene, dar cu siguranță merită verificat.
Acest lucru poate fi destul de dificil de diagnosticat corect, deoarece nu există semne pe care să le puteți căuta în afara motorului.
Cu toate acestea, dacă răcitorul EGR este crăpat, trebuie să fie înlocuit. Dacă bănuiți că răcitorul EGR este defect, este posibil să trebuiască să cereți ajutorul unui mecanic pentru a-l diagnostica corect.
Cel mai bun mod este să verificați în interiorul cilindrilor și bujiilor. Dacă mașina arde lichidul de răcire, acesta va curăța cilindrii. Deci, dacă niciunul dintre cilindri nu este curățat, dar mașina încă arde lichidul de răcire, acesta trebuie să provină de după camerele de ardere, cum ar fi de la răcitorul EGR.
4. Garnitură de cap explodată
Garnitura de cap este o garnitură plasată între blocul motor și capul cilindrilor. Această garnitură separă combustia, uleiul și lichidul de răcire între aceste două părți.
Atunci când garnitura de cap este deteriorată sau fisurată, aceasta poate cauza scurgerea lichidului de răcire în camerele de ardere sau invers.
Acest lucru poate provoca combustia lichidului de răcire în motor și, în funcție de mărimea scurgerii, va rezulta un fum alb și greu de la eșapament.
Din nefericire, o garnitură de cap spartă este adesea foarte costisitoare de reparat, deoarece trebuie să dezasamblați multe piese pentru a o înlocui.
5. Cap de cilindru sau bloc crăpat
Un alt lucru nu foarte amuzant care poate provoca fum alb din țeava de eșapament este un cap cilindru sau un bloc motor fisurat. Blocul motor și capul cilindrilor sunt pline de canale prin care curge lichidul de răcire pentru a răci motorul.
Dacă sunteți foarte ghinionist, se întâmplă ca blocul motor sau capul de cilindri să se fisureze, iar acest lucru poate face ca lichidul de răcire să curgă în camera de combustie sau să iasă prin eșapament.
Acest lucru este însă foarte rar și, de obicei, se întâmplă adesea după o supraîncălzire a motorului sau ceva similar. Se poate întâmpla, totuși, și se întâmplă mai mult la unele modele de motoare decât la altele.
Pentru a remedia aceste probleme, de multe ori trebuie să înlocuiți întregul cap sau bloc, ceea ce duce la o dezasamblare completă a motorului.
6. Amestec prea bogat de combustibil
Un lucru care nu cauzează direct fumul alb din eșapament – dar care poate fi confundat cu acesta este un amestec de combustibil prea bogat. Acest lucru nu cauzează direct fumul alb, dar cauzează fum gri, care poate fi ușor confundat cu fumul alb.
Un amestec bogat provoacă fum gri, iar un amestec bogat este cel mai adesea cauzat de injectoare de combustibil defecte, de un senzor MAF defect sau de un senzor O2 defect.
Cum să diagnostichezi o mașină cu fum alb din eșapament
Există mai multe moduri de a diagnostica o mașină cu fum alb. Cu toate acestea, unele metode sunt mai ușoare și mai rapide decât altele.
Mirosiți fumul
Primul lucru pe care ar trebui să îl faceți este să gustați sau să mirosiți fumul care iese din țeava de eșapament. Dacă are un miros dulce, este lichid de răcire.
Dacă fumul nu miroase sau nu are alt gust decât cel de apă, cel mai probabil este condens, iar fumul va dispărea după ce mașina este încălzită.
Folosiți un tester de presiune
Cel mai bun și singurul (după părerea mea) mod de a găsi scurgeri interne de lichid de răcire este cu ajutorul unui tester de presiune a lichidului de răcire. Îl potrivești pe capacul radiatorului, pui presiune în interiorul sistemului de răcire și îl lași să stea timp de o oră.
Scoateți bujiile sau bujiile incandescente și verificați dacă există semne de scurgeri de lichid de răcire care intră în camera de ardere. Dacă observați că există lichid de răcire, este posibil să aveți o problemă cu garnitura de etanșare a capului sau un cap de cilindru fisurat.
Dacă nu găsiți lichid de răcire acolo, scoateți țevile de la conductele EGR și verificați dacă există semne de lichid de răcire în interiorul acestora. Dacă observați lichid de răcire, cel mai probabil există o fisură în răcitorul EGR și trebuie să îl înlocuiți.
Întrebări frecvente despre fumul de eșapament alb
Poți conduce o mașină cu fum alb de la eșapament?
Faptul că puteți conduce sau nu mașina cu fum alb de la eșapament depinde de cât de mult fum iese din eșapament. Dacă observați fum alb doar atunci când motorul este rece, în timpul pornirii, cel mai probabil acesta este cauzat doar de condensare. Dacă din eșapament iese mereu un fum alb și gros, s-ar putea să se datoreze unei garnituri de cap defecte și nu ar trebui să continuați să conduceți mașina.
Ce indică de obicei fumul alb din țeava de eșapament?
Fumul alb din țeava de eșapament indică, de obicei, fie că mașina este rece și condensul se evaporă în țeava de eșapament, fie că există o problemă cu apa sau lichidul de răcire care se arde în cilindri.
De ce iese fum alb din țeava de eșapament, dar nu se supraîncălzește?
Dacă din țeava de eșapament a mașinii dumneavoastră iese fum alb, dar nu se supraîncălzește, ar putea fi fie pentru că nu este nimic în neregulă cu mașina dumneavoastră și este vorba doar de condens care iese din țeavă. De asemenea, poate fi cauzat dacă supapa EGR pierde lichid de răcire în țeava de eșapament.
Ce culoare ar trebui să aibă fumul de eșapament?
Fumul de eșapament ar trebui să fie ușor gri. Dacă fumul de eșapament este alb, poate însemna că se arde apă sau lichid de răcire. Dacă este albastru, poate însemna că în cilindri se arde ulei. Dacă este negru, ar putea însemna că motorul dumneavoastră funcționează bogat.