Majoritatea oamenilor nu circulă cu antigel în plus în mașină. Ce se întâmplă dacă aveți nevoie să îl umpleți, dar aveți acces doar la apă? Haideți să aflăm!

Ați pus vreodată apă în rezervorul de lichid de răcire al autovehiculului dumneavoastră în loc să folosiți antigel? Nu ați fi prima persoană care face acest lucru. Mulți oameni cred că este în regulă să adaugi apă distilată în loc de lichid de răcire, mai ales dacă locuiești într-un climat cald. La urma urmei, de ce ai nevoie de un lichid care să oprească înghețul dacă nu coboară niciodată sub 0 grade Celsius? Așadar, este sigur să folosiți apă în loc de lichid de răcire?

Sigur, apa este mai ieftină și ar putea preveni supraîncălzirea, dar nu numai la asta este bun lichidul de răcire. Este necesar pentru buna funcționare a sistemului de răcire. Să aruncăm o privire mai atentă.

Puteți folosi apă în loc de antigel?

Puteți utiliza apă în loc de lichid de răcire în situații de urgență, atunci când aveți acces doar la apă. Se recomandă să umpleți sistemul cu amestecul corect de lichid de răcire imediat după repararea scurgerii. Cu toate acestea, nu conduceți niciodată doar cu apă pe termen lung.

Cu siguranță nu este recomandat să folosiți doar apă pentru utilizare pe termen lung, chiar dacă locuiți într-un climat cald. Aceasta poate cauza rugină internă, supraîncălzire și alte probleme cu motorul dumneavoastră dacă folosiți doar apă.

Diferențe între antigel și apă

1. Punctul de fierbere

Puțini oameni se gândesc la diferențele de punct de fierbere dintre apă și lichidul de răcire. Cu toate acestea, este clar că temperatura de funcționare a autovehiculului dumneavoastră va fi mai ridicată decât punctul de fierbere al apei (100°C).

CITEȘTE ȘI:
Ulei în rezervorul de lichid de răcire? Iată cum se repară

Atunci când amestecați antigelul cu etilen glicol într-un raport de 50/50, punctul de fierbere crește la 106°C. Această cifră este mult mai apropiată de temperatura de funcționare a motorului. Folosirea unui lichid de răcire fără apă modifică punctul de fierbere la 190°C sau mai mult.

Fără antigel, motorul vehiculului se va supraîncălzi. Lichidul din interior va fierbe și se va evapora, obligându-vă să opriți vehiculul pentru ca motorul să se răcească. De asemenea, puteți provoca daune grave motorului dacă îl lăsați să se supraîncălzească.

2. Punctul de îngheț

Se poate spune contrariul dacă locuiți într-un climat mai rece. Fără antigel în sistemul de răcire, acesta va îngheța.

Atunci când radiatorul îngheață, aveți probleme mari pe cap. De fapt, radiatorul ar putea crăpa, făcând inutilizabil sistemul de răcire.

3. Protecția împotriva coroziunii

În timp, mineralele din apă vor crea depozite în radiator care pot face ca acesta să nu mai funcționeze corect. De asemenea, apa este corozivă pentru metal, așa că rugina se va forma mai repede. Ambele condiții sunt periculoase pentru motorul mașinii tale, motiv pentru care lichidul de răcire are aditivi speciali pentru a opri formarea ruginii.

Atunci când amestecați antigelul, ar trebui să folosiți întotdeauna apă distilată, deoarece aceasta nu conține impurități. Cu amestecul potrivit, componentele metalice sunt protejate corespunzător, asigurând o viață lungă.

Ce este lichidul de răcire/antigelul?

Termenii lichid de răcire și antigel tind să fie folosiți interschimbabil, chiar dacă sunt ușor diferiți. Antigelul este fabricat din etilen glicol sau propilen glicol, asigurându-se că lichidul de răcire rămâne în formă lichidă pentru o protecție maximă.

CITEȘTE ȘI:
Bule în rezervorul de lichid de răcire - Semnificație și cauze

Antigelul este amestecat cu apă distilată în proporție de 50/50, devenind astfel lichid de răcire. Antigelul este disponibil într-o varietate de culori, fie verde, roz, galben, roșu, albastru sau portocaliu. Aceste culori facilitează identificarea tipului corect de antigel pentru vehiculul dumneavoastră.

Cum funcționează lichidul de răcire?

În timp ce conduceți autovehiculul, motorul creează multă căldură și trebuie să fie răcit continuu pentru a funcționa corect. Dacă motorul nu ar fi răcit, ar duce la o defecțiune completă a motorului.

Sistemul de răcire direcționează fluxul de lichid de răcire în pasajele blocului motor, precum și în capetele cilindrilor. În timp ce lichidul de răcire trece prin motor, acesta absoarbe căldura.

Lichidul încălzit se deplasează de la motor la radiator. În timp ce trece prin tuburile subțiri ale radiatorului, se răcește datorită aerului care vine prin partea din față a vehiculului. Există, de asemenea, un ventilator care suflă pe radiator pentru a-l răci.

Lichidul răcit iese din nou din radiator spre motor. Această circulație a lichidului de răcire este ceea ce face să funcționeze sistemul de răcire.

De ce este important lichidul de răcire?

Atunci când căldura creată de un motor cu ardere internă se acumulează, poate cauza numeroase probleme care sunt costisitoare de reparat. Nu numai că garnitura de etanșare a capului poate să explodeze, dar și capul de cilindru se poate deforma și urmează deteriorări grave ale motorului.

Utilizând apă în motor, lichidul se evaporă și se fierbe, lăsând vehiculul fără lichid. Pe de altă parte, în climatele reci, există un risc mai mare ca apa să înghețe, ceea ce duce la fisuri în radiator, la un bloc motor fisurat sau la defectarea miezului de încălzire.

CITEȘTE ȘI:
Simptome ale unui radiator defect sau înfundat

Fiecare producător de automobile are o configurație diferită a sistemului de răcire, necesitând un anumit lichid de răcire pentru o protecție completă. Nu doriți să folosiți alt antigel decât cel recomandat, altfel ați putea face mai mult rău decât bine.

Modul corect de adăugare a lichidului de răcire

Înainte de a începe, doriți să verificați nivelul lichidului de răcire. Nu deschideți capacul radiatorului cât timp motorul este cald, deoarece s-a acumulat presiune în interior, ceea ce duce la pulverizarea de lichid fierbinte atunci când este scos capacul.

Odată ce motorul este rece, deschideți capacul rezervorului de lichid de răcire. Vă puteți uita în interior sau puteți verifica nivelul citind marcajele de pe partea laterală a rezervorului.

Dacă este nevoie de mai mult lichid de răcire, amestecați antigelul conform instrucțiunilor, folosind apă distilată. Dacă achiziționați un lichid de răcire preamestecat, puteți sări peste acest pas.

Turnați lichidul de răcire în rezervorul de depășire, dar nu-l umpleți, deoarece acest lichid se dilată când se încălzește. Dacă autovehiculul dumneavoastră nu are un rezervor de revărsare, îl puteți turna direct în radiator, dar nu depășiți marcajul „plin”.

Puneți capacul la loc și porniți motorul. De asemenea, ar trebui să inspectați radiatorul și furtunurile pentru scurgeri în acest moment. Îngrijirea sistemului de răcire cu lichidul potrivit vă asigură că motorul funcționează așa cum trebuie.