Radiatorul răcește lichidul de răcire care circulă prin motorul dumneavoastră. Iată cum vă puteți da seama dacă radiatorul este defect și cât costă înlocuirea acestuia.

Există puține componente mai bine cunoscute decât radiatorul dumneavoastră. Dar, deși s-ar putea să știi unde se află radiatorul tău, să știi cum funcționează și cum să-ți dai seama când ceva nu merge bine este o altă poveste.

Dacă bănuiți că aveți un radiator defect, continuați să citiți. Vom acoperi cele mai frecvente cinci semne că aveți un radiator defect, cum funcționează, unde se află și cât costă înlocuirea acestuia.

Când veți termina de citit, veți ști cu siguranță dacă radiatorul vehiculului dumneavoastră este problema – și veți fi pe drumul cel bun pentru a obține reparații.

În plus, doar pentru că aveți o scurgere de radiator sau un motor care se supraîncălzește, nu înseamnă că este sigur că radiatorul este de vină. Vom analiza fiecare simptom al unui radiator defect sau înfundat și vă vom prezenta mai jos tot ce trebuie să știți.

Simptomele unui radiator defect sau înfundat

Cel mai frecvent simptom al unui radiator defect sau înfundat este supraîncălzirea motorului. De asemenea, este posibil să observați o scurgere de lichid de răcire sub mașină sau un indicator de temperatură fluctuant pe tabloul de bord.

Iată o listă mai detaliată a celor mai frecvente simptome ale unui radiator defect sau înfundat:

1. Citiri ridicate ale indicatorului de temperatură

Dacă urmăriți cum indicatorul de temperatură devine nespus de ridicat, acesta este un semn că ceva nu funcționează așa cum ar trebui. Dacă motorul se încălzește prea tare, acesta se va opri pur și simplu, ceea ce înseamnă că problema a evoluat spre ceva mai grav.

Dar un motor care se supraîncălzește poate fi o gamă largă de probleme, inclusiv un termostat defect, un ventilator stricat sau scurgeri de lichid de răcire. Va trebui să faceți un pic mai mult de depanare pentru a identifica problema.

2. Scurgeri de lichid de răcire

Una dintre cele mai frecvente probleme cu un radiator defect este o scurgere. Deși, de obicei, veți vedea scurgeri sub vehiculul dumneavoastră, acest lucru nu este garantat. Aruncați o privire în jurul radiatorului dumneavoastră – dacă observați dungi albe sau bălți de lichid de răcire, atunci radiatorul dumneavoastră are o scurgere și are nevoie de reparații.

CITEȘTE ȘI:
Simptome ale unui termostat auto defect

3. Aripioare de radiator deteriorate

O altă problemă frecventă a radiatoarelor este reprezentată de aripioare deteriorate. Radiatoarele se află în partea din față a vehiculului, dar aripioarele sunt una dintre cele mai ușor de deteriorat componente. Deși câteva aripioare sparte nu vor face ca motorul să se supraîncălzească, cu cât aveți mai multe aripioare sparte, cu atât mai puțin flux de lichid de răcire aveți în radiator.

În plus, aripioare zdrobite înseamnă că există o posibilitate mai mare să aveți o scurgere.

4. Decolorarea lichidului

Unul dintre cei mai mari ucigași ai radiatorului este coroziunea. Deși coroziunea nu ar trebui să aibă loc în interiorul sistemului de răcire, pe măsură ce lichidul de răcire se uzează, crește probabilitatea de formare a coroziunii.

Deoarece coroziunea se află în interiorul radiatorului, nu o veți putea vedea, dar va decolora lichidul de răcire. Încercați o spălare a lichidului de răcire dacă este vorba de lichid de răcire vechi, dar dacă acesta este relativ nou și este deja puternic decolorat, înseamnă că aveți o coroziune semnificativă în sistem.

Încercați o spălare a radiatorului pentru a vedea dacă puteți elibera suficient de mult pasajele, dar fiți pregătit, deoarece s-ar putea să trebuiască să înlocuiți radiatorul.

5. Coroziunea vizibilă

Coroziunea vizibilă este adesea primul semn că sunteți pe cale să aveți o problemă mai semnificativă. Coroziunea duce la garnituri suflate, aripioare uzate și o litanie de alte probleme potențiale. În timp ce puțină coroziune nu este o problemă uriașă, ar trebui să vă faceți radiatorul să fie verificat de un mecanic certificat dacă există o cantitate excesivă.

Funcția radiatorului

Radiatorul este o parte esențială a sistemului de răcire. Pe măsură ce lichidul de răcire trece prin motor, acesta se încălzește și, având suficient timp și fără o metodă de răcire, va continua să se încălzească până când motorul dumneavoastră se supraîncălzește și se oprește.

Radiatorul dvs. acționează ca parte integrantă a sistemului care răcește lichidul de răcire. Lichidul de răcire călătorește de la o parte la alta a radiatorului prin intermediul aripioarelor metalice mici pe care le vedeți. Subțiindu-se pe măsură ce trece prin aripioare, acesta devine mai ușor de răcit.

CITEȘTE ȘI:
Indicatorul de temperatură rămâne la rece

Vehiculul dvs. face acest lucru cu ajutorul unui ventilator al motorului și prin faptul că aerul trece în mod natural peste el în timp ce conduceți. Acesta este motivul pentru care producătorul plasează radiatorul vehiculului dvs. în partea din față a acestuia.

Amplasarea radiatorului

Radiatorul este una dintre cele mai simple componente care se găsesc pe vehiculul dumneavoastră. Acesta este întotdeauna amplasat în partea din față a vehiculului dumneavoastră – în acest fel, poate utiliza fluxul de aer în timp ce conduceți pentru a ajuta la procesul de răcire.

În mod obișnuit, veți avea zona barei de protecție/grilă a vehiculului, în spatele acesteia veți avea ventilatorul, iar în spatele acestuia, radiatorul.

Condensatorul și radiatorul arată remarcabil de asemănător, dar nu sunt greu de distins odată ce știi la ce te uiți. Puteți deosebi condensatorul de radiator în două moduri. În primul rând, condensatorul se află în fața radiatorului. În al doilea rând, miezul de încălzire este adesea mult mai subțire decât radiatorul dumneavoastră.

Atunci când localizați radiatorul vehiculului dumneavoastră, căutați pur și simplu cea mai mare dintre cele două componente și veți fi în formă bună. Cu toate acestea, dacă încercați să obțineți acces la radiator, s-ar putea să întâmpinați probleme, deoarece acesta este adesea strâns între alte componente.

Costul înlocuirii radiatorului

Costul mediu de înlocuire a radiatorului este cuprins între 550 și 800 de euro, în funcție de modelul mașinii și de costurile forței de muncă. Deși acesta este un cost scump, vestea bună este că un mecanic poate repara multe probleme ale radiatorului.

De exemplu, dacă una dintre aripioare are o mică scurgere, un atelier de reparații certificat poate suda scurgerea, economisind o tonă de bani. În plus, dacă interiorul radiatorului este murdar, un mecanic ar putea să-l salveze cu o spălare a lichidului de răcire pentru aproximativ 100 de euro.

Țineți cont de faptul că, dacă spălarea nu funcționează, s-ar putea să vă aflați în aceeași situație și să trebuiască să vă înlocuiți radiatorul.

CITEȘTE ȘI:
Bule în rezervorul de lichid de răcire - Semnificație și cauze

Dacă sunteți înclinat spre mecanică și încercați să economisiți niște bani, puteți să vă înlocuiți singur radiatorul. Deși de obicei este puțin mai complicat, un radiator aftermarket costă de obicei între 100 și 200 de euro.

Când adăugați prețul noului lichid de răcire de care veți avea nevoie – veți cheltui probabil în jur de 250 de euro pentru a efectua singuri reparațiile. Dacă optați pentru o piesă de schimb OEM, vă puteți aștepta să cheltuiți ceva mai mult în piese în comparație cu o piesă de schimb aftermarket.

Întrebări frecvente despre radiator

Cum știți dacă aveți un radiator defect?

Dacă mașina dumneavoastră se supraîncălzește, s-ar putea să se datoreze unui radiator defect. Este, de asemenea, obișnuit ca radiatorul să înceapă să curgă, așa că, dacă vedeți că se scurge lichid de răcire sub mașină, ar putea fi un semn că radiatorul este defect. Un indicator fluctuant al temperaturii lichidului de răcire ar putea fi, de asemenea, cauzat de un radiator înfundat.

Un radiator defect afectează performanța?

Radiatorul nu afectează performanța unei mașini în sine. Cu toate acestea, dacă temperatura lichidului de răcire se supraîncălzește, modulul de control al motorului al unor mașini moderne poate limita performanța motorului pentru a preveni supraîncălzirea, ceea ce poate fi fatal pentru un motor.

Este sigur să conduci cu un radiator defect?

Nu, nu este sigur să conduci cu un radiator stricat, nici dacă acesta este înfundat sau prezintă scurgeri. Dacă mașina dvs. începe să se supraîncălzească, aceasta poate arunca în aer garnitura de etanșare a capului sau poate provoca daune și mai grave motorului. Așadar, dacă radiatorul dvs. este stricat, cel mai bine este să îl reparați cât mai curând posibil.

Cât durează un radiator?

Radiatorul mașinii este făcut să dureze toată viața unei mașini. Cu toate acestea, vă puteți aștepta ca acesta să dureze între 8 și 10 ani, dar totul depinde de climatul în care locuiți și de modul în care conduceți și întrețineți mașina.