Termostatul se asigură că motorul dvs. va ajunge la temperatura de funcționare cât mai repede posibil. Iată cum vă puteți da seama că termostatul este defect și cât costă înlocuirea acestuia.
Un termostat controlează fluxul de lichid de răcire care intră și iese din motor, iar senzorul de temperatură al lichidului de răcire înregistrează temperatura lichidului de răcire afișând-o pe tabloul de bord.
În cazul unui termostat defect, este posibil ca motorul să nu funcționeze la o temperatură optimă și să se supraîncălzească, ceea ce poate deteriora grav motorul.
În acest articol veți afla care sunt cele mai frecvente simptome, locația și costul de înlocuire a unui termostat. Să începem cu o privire rapidă asupra semnelor pe care trebuie să le căutați.
5 simptome ale termostatului defect
Cel mai frecvent simptom al unui termostat defect este supraîncălzirea motorului sau un motor care nu va ajunge niciodată la temperatura de funcționare.
Simptomele vă avertizează din timp pentru a lua măsurile de precauție necesare. Iată o listă mai detaliată a celor mai frecvente simptome ale unui termostat defect:
Supraîncălzirea motorului
Atunci când termostatul mașinii rămâne blocat închis, lichidul de răcire fierbinte nu poate curge către radiator. Deoarece lichidul fierbinte nu poate fi răcit, acesta menține temperatura motorului la un nivel mai ridicat decât în mod normal.
Lichidul de răcire trebuie să se îndrepte spre radiator pentru a fi răcit. Odată ce acest lucru se întâmplă, acesta revine la motor și disipează mai multă căldură. Cu toate acestea, cu termostatul blocat, lichidul de răcire rămâne stagnant, continuând să acumuleze mai multă căldură.
În cazul în care motorul se supraîncălzește, acesta poate provoca daune grave. De exemplu, dacă ajungeți să aveți o garnitură de chiulasa explodată, vă așteaptă facturi masive de reparații.
Cu toate acestea, un motor care se supraîncălzește nu este întotdeauna cauzat de un termostat defect. Vreți să verificați nivelul lichidului de răcire pentru a vă asigura că aveți suficient lichid în sistem. De asemenea, ar putea fi cauzată de o pompă de apă defectă sau de o scurgere a sistemului de răcire. În plus, radiatorul ar putea fi înfundat. Totuși, termostatul ar trebui să fie una dintre piesele pe care le examinați.
Probleme la atingerea temperaturii de funcționare
Dacă ar fi adevărat opusul plângerii de mai sus, termostatul ar fi blocat deschis. Când se întâmplă acest lucru, lichidul de răcire poate curge liber spre radiator. Fără ca lichidul de răcire să stea în motor pentru o perioadă lungă de timp, este posibil ca temperatura de funcționare să nu reușească să atingă limitele normale. Nu numai că motorul se va chinui să crească temperatura, dar va avea și probleme în menținerea intervalului.
Atunci când motorul nu se încălzește suficient, va fi mai puțin eficient. S-ar putea să observați că motorul consumă mai mult combustibil decât de obicei, ceea ce vă costă bani în plus la pompă. Această problemă poate duce, de asemenea, la uzura prematură a componentelor motorului.
Fluctuații de temperatură
Atunci când termostatul începe să cedeze, poate crea o funcționare neregulată. Uneori ar putea fi blocat deschis când ar trebui să fie închis și viceversa. Această funcționare defectuoasă duce la fluctuații de temperatură în motor care nu sunt normale.
Atunci când termostatul nu cedează uniform, poate crea semnale mixte. Veți observa citiri ciudate ale temperaturii, ceea ce vă va face să vă întrebați care este cauza problemei. Cu toate acestea, o verificare rapidă a termostatului ar putea dezvălui că acesta este vinovatul.
Fluctuații ale încălzitorului
Lichidul de răcire încălzește încălzitorul din mașina dumneavoastră. Prin urmare, este posibil să aveți fluctuații de temperatură în interiorul mașinii de la gurile de ventilație dacă termostatul nu își face treaba în mod corespunzător pentru a menține o temperatură uniformă în motorul mașinii.
Dacă atât indicatorul de temperatură, cât și căldura din interiorul mașinii fluctuează, este cu siguranță timpul să verificați termostatul.
Posibile scurgeri și aburi din motor
În cazul în care termostatul nu funcționează corect, lichidul de răcire fierbinte din camera de răcire a motorului va găsi o cale de a scăpa din cauza presiunii prea mari. Știm cu toții că aerul cald se ridică și că apa fierbe și formează aburi atunci când se încălzește.
Atunci când lichidul de răcire se încălzește, iar presiunea devine prea mare, poate ataca punctele slabe și poate provoca o scurgere. Lichidul de răcire este adesea presat din rezervorul radiatorului
Scurgerile sunt adesea simplu de detectat, deoarece sunt vizibile și apar adesea sub formă de fum alb de abur.
Temperatură în creștere și rezervor de expansiune plin
Dacă clapeta termostatului rămâne închisă, lichidul de răcire nu poate scăpa în radiator. Lichidul de răcire din interior se încălzește și începe să se transforme în abur, în timp ce lichidul de răcire din interiorul radiatorului rămâne neschimbat.
Așadar, dacă vedeți că indicatorul de temperatură crește și rezervorul radiatorului este plin cu apă, cel mai probabil aveți o problemă cu termostatul. Un nivel în creștere al lichidului de răcire poate însemna, de asemenea, că mașina este pe cale să se supraîncălzească.
Performanță slabă
Termostatul este o componentă critică concepută pentru a se asigura că motorul funcționează întotdeauna la temperatura optimă. Fără el, motorul nu va funcționa așa cum ar trebui.
Atunci când motorul nu funcționează corect, veți observa probleme de performanță. Cel mai important, economia de combustibil va avea de suferit, deoarece motorul lucrează mai mult pentru a compensa discrepanțele de temperatură.
Dacă motorul se supraîncălzește sau nu reușește să atingă temperatura, ar putea exista, de asemenea, o creștere a emisiilor din cauza defecțiunii. Nu numai că termostatul defect pune motorul în pericol de defecțiune, dar contribuie și la poluarea mediului înconjurător.
Cum funcționează un termostat auto?
Treaba termostatului auto este de a menține temperatura motorului în limitele sale de lucru. Această mică piesă se află între motor și radiator, reglând fluxul de lichid de răcire între cele două părți. Atunci când termostatul se închide, lichidul de răcire nu mai poate curge. Când este deschis, lichidul de răcire curge pentru a disipa căldura.
Majoritatea motoarelor auto din ultimii ani funcționează în același interval de temperatură pentru a asigura o performanță maximă. În general, motorul autoturismului ar trebui să se situeze în jurul valorii de 90 până la 105 grade Celsius. Atunci când nu funcționează în aceste limite de temperatură, nu funcționează eficient.
Atunci când lichidul de răcire este împiedicat să curgă spre radiator, temperatura motorului crește rapid. Pe de altă parte, când lichidul de răcire curge în radiator, căldura este disipată rapid.
Termostatul mașinii funcționează ca un gardian. Fie permite, fie blochează sau permite ca lichidul de răcire să curgă de la motor în radiatorul vehiculului. Este treaba termostatului să citească temperatura motorului și să determine dacă lichidul de răcire trebuie să curgă sau nu. Dacă motorul este cald, termostatul se deschide și permite lichidului de răcire să circule. În caz contrar, când motorul rămâne rece, termostatul rămâne închis.
Amplasarea termostatului
Termostatul este adesea amplasat într-o carcasă din plastic sau metal lângă pompa de apă, conectată la furtunul inferior al radiatorului.
Cel mai adesea este amplasat pe carcasa care conectează furtunul inferior al radiatorului, dar la unele mașini poate fi furtunul superior.
Deoarece este adesea instalat în interiorul unei carcase, este în majoritatea cazurilor imposibil de văzut cu proprii ochi fără a-l îndepărta, astfel încât să folosiți un manual de reparații este o modalitate bună de a găsi locația exactă a modelului dvs. de mașină.
Costul înlocuirii termostatului
Costul mediu de înlocuire a termostatului este cuprins între 70 și 450 de euro, în funcție de modelul de mașină și de costurile forței de muncă. Un termostat costă între 20 și 50 de euro, iar costul manoperei la un atelier este cuprins între 50 și 400 de euro.
Unele mașini au o carcasă întreagă cu termostatul integrat, ceea ce face imposibilă înlocuirea termostatului singur. Acest lucru poate face ca piesa să fie foarte scumpă.
La unele mașini, termostatul este plasat foarte prost, necesitând câteva ore de muncă, în timp ce la alte mașini, îl puteți înlocui singur în 10 minute.
Consultați un manual de reparații pentru a afla cât de multă muncă presupune înlocuirea termostatului la modelul dumneavoastră de mașină.
Cum se testează un termostat defect
Nu este nevoie de multe cunoștințe de mecanică pentru a testa termostatul mașinii. De fapt, un simplu examen vizual este tot ce trebuie să efectuați.
Începeți prin a scoate capacul radiatorului. Acesta se află sub capotă, aproape de partea din față a vehiculului, montat pe radiator. Nu deschideți niciodată capacul radiatorului când motorul este fierbinte. Acest test trebuie făcut numai cu motorul rece. Porniți mașina și lăsați motorul să funcționeze.
Când vă uitați în interiorul gâtului, nu ar trebui să vedeți lichid de răcire curgând spre radiator. Pe măsură ce motorul se răcește, lichidul nu ar trebui să se miște în interior. Dacă vedeți deja lichid de răcire curgând, termostatul este deschis când nu ar trebui să fie.
Dacă lichidul de răcire nu curge în timp ce motorul este rece, totul funcționează așa cum ar trebui până acum. Acum, doriți să lăsați motorului șansa de a se încălzi. Cu toate acestea, trebuie să aveți grijă cu lichidul de răcire fierbinte, deoarece poate provoca răniri.
Pe măsură ce temperatura crește în motor, lichidul de răcire va începe să curgă în radiator. Dacă nu vedeți niciun lichid de răcire în mișcare, dar temperatura crește pe tabloul de bord, este posibil ca termostatul să fie blocat închis. În oricare dintre situații, trebuie să
Întrebări frecvente despre termostat
Puteți conduce cu un termostat defect?
Nu, nu este recomandat să conduceți mașina cu un termostat defect. Dacă termostatul dumneavoastră funcționează defectuos, ar putea provoca supraîncălzirea motorului, ceea ce ar putea duce la deteriorarea gravă a acestuia. Întotdeauna este mai bine să reparați un termostat defect cât mai curând posibil – altfel, riscați să faceți reparații foarte costisitoare pe parcurs.
Puteți rula o mașină fără termostat?
Deși puteți conduce o mașină fără termostat, acest lucru nu este recomandat. Dacă scoateți termostatul, mașina dvs. nu va atinge temperatura de funcționare. Acest lucru va cauza un consum mai mare de combustibil și va uza mai repede motorul.
Este greu de schimbat un termostat auto?
Înlocuirea unui termostat poate fi o treabă destul de complicată pentru mulți oameni. Înlocuirea termostatului în sine nu este adesea atât de dificilă, dar o purjare corectă a sistemului de răcire după aceea poate fi complicată. La unele modele de mașini, poate fi foarte dificil să se ajungă și la termostat.
Trebuie să golesc lichidul de răcire atunci când înlocuiesc termostatul?
Da, la majoritatea modelelor de autoturisme, termostatul este situat în partea de jos a sistemului de răcire, astfel încât, atunci când scoateți termostatul, nu aveți de ales – tot lichidul de răcire din motor se scurge de la sine. Unele modele de mașini au termostatul plasat destul de sus și, în acest caz, poate fi suficient doar să se scurgă o parte din lichidul de răcire.