Garnitura de chiulasă menține separate combustia, uleiul și lichidul de răcire. Iată cum să vă dați seama dacă garnitura de chiulasă a cedat și cât costă înlocuirea acesteia
O garnitură de chiulasa care a cedat nu este niciodată un lucru bun. De fapt, este una dintre defecțiunile auto de care se tem cei mai mulți oameni.
Cu toate acestea, majoritatea oamenilor știu când garnitura de chiulasă a cedat, deoarece simptomele îți atrag atenția.
Vom vedea mai îndeaproape ce se întâmplă atunci când garnitura de chiulasă se strică, de ce aveți nevoie de garnitura de chiulasă și unde se află aceasta. Să începem cu semnele comune pe care trebuie să le căutați.
Cel mai frecvent simptom al unei garnituri de chiulasă arse este o supraîncălzire a motorului sau fumul excesiv care iese din țeava de eșapament. De asemenea, este posibil să observați ulei în lichidul de răcire sau viceversa dacă inspectați joja de ulei sau verificați rezervorul de lichid de răcire.
Acestea sunt doar câteva dintre simptomele posibile și departe de a fi toate. Haideți să investigăm fiecare dintre aceste simptome ale unei garnituri de chiulasă defecte sau explodate în mod individual.
Simptomele unei garnituri de chiulasă defecte
1. Supraîncălzirea sistemului de răcire
În timp ce garnitura de chiulasă defectă ar fi putut fi cauzată inițial de supraîncălzirea motorului, aceasta poate cauza și alte probleme legate de temperatură. Dacă ați folosit recent lichidul de răcire prea puțin, ați avut un radiator înfundat sau ați găsit o scurgere a sistemului de răcire și ați făcut motorul să se încălzească prea tare, este posibil să fi deteriorat garnitura de chiulasa.
Acum, este posibil ca uleiul să se infiltreze în sistemul de răcire sau lichidul de răcire să se scurgă în cilindri, unde este ars. Oricum ar fi, aveți de-a face cu un motor care nu se oprește din supraîncălzire.
Nu ar trebui să conduceți niciodată o mașină atunci când motorul se supraîncălzește, deoarece poate duce la deformarea capului cilindrului și la deteriorarea convertizorului catalitic. Ambele probleme nu vor face decât să adauge cheltuieli suplimentare la facturile de reparații auto.
2. Contaminarea uleiului
Defecțiunea garniturii de chiulasă duce adesea la apariția unei substanțe lăptoase, asemănătoare cu nămolul, pe capacul de umplere a uleiului sau pe jojă. Aceasta seamănă cu un milkshake și apare deoarece lichidul de răcire s-a scurs în ulei sau viceversa.
Deși acest lucru ar putea însemna și alte probleme în afară de o garnitură de chiulasă spartă, este un semn destul de bun că motorul dvs. trebuie să fie dezmembrat.
Nu vrei să conduci niciodată cu o contaminare a uleiului care apare, deoarece va distruge rulmenții motorului. Reparația necesită adesea o spălare completă a uleiului, înlocuirea filtrului de ulei și îndepărtarea părții inferioare a motorului pentru a verifica rulmenții.
3. Performanță proastă a motorului
Atunci când garnitura de chiulasă cedează, aceasta poate permite aerului comprimat și combustibilului să scape peste un alt cilindru. Această problemă reduce compresia în cilindru, ceea ce duce la un motor care funcționează greu. În timp ce vă îndreptați pe șosea, ați putea observa o pierdere semnificativă de putere ca urmare.
Acest simptom ar putea apărea, de asemenea, cu un sunet ciudat, ceva care sună ca o scurgere de evacuare.
Un alt lucru care se poate întâmpla este ca lichidul de răcire să se scurgă în camera de ardere, ceea ce va face ca mașina să nu mai aibă focuri de armă și să aibă un ralanti și o accelerație bruște.
Dacă se întâmplă acest lucru, cel mai probabil veți observa, de asemenea, o lumină de verificare a motorului pe tabloul de bord, care vă va spune în ce cilindru a avut loc rateul de ardere atunci când citiți codul de defecțiune.
4. Scurgeri externe
În timp ce discutăm despre scurgeri, defectarea garniturii de chiulasă poate duce la probleme externe similare. Garnitura cedează și permite uleiului sau apei să se scurgă nu numai în motor sau în sistemul de răcire, ci și în exterior.
Acest lucru nu doar că provoacă probleme suplimentare, dar este și murdar. În plus, dacă nivelul lichidului de răcire scade prea mult din cauza scurgerii, aceasta poate cauza supraîncălzirea motorului, ceea ce duce la daune permanente.
5. Fum alb
Dacă există o scurgere de ulei de la garnitura de chiulasă defectă, ați putea ajunge să aveți o problemă de fum albastru. Uleiul poate ateriza pe eșapament, provocând un fum alb sau albastru.
Cu toate acestea, o scurgere de antigel creează un fum alb pur, cu un miros dulce. Antigelul își croiește drum pe lângă garnitura de cap și se infiltrează în cilindri. Ca parte a combustiei care are loc, lichidul de răcire se transformă în fum alb care iese din țeava de eșapament.
Ambele scurgeri permit presiunii să pătrundă în sistemul de răcire sau în sistemul de aerisire a uleiului. Dacă vă chinuiți să mențineți jojă de ulei bine fixată sau dacă unul sau mai multe furtunuri de la radiator continuă să sufle, aceasta ar putea fi cauza.
În plus, trebuie să fiți conștienți de pericolul de incendiu implicat de scurgerile de ulei. Pe măsură ce aterizează pe țeava de eșapament fierbinte, ar putea crea un fum acru, plus riscul de incendiu.
Funcția unei garnituri de chiulasă
Garnitura de chiulasă este responsabilă de etanșarea procesului de combustie al motorului în cameră. Ea permite lichidului de răcire și uleiului să curgă corect prin sistem, fără a se amesteca.
Această etanșare permite ca procesul de combustie să se desfășoare fără întrerupere pentru a produce puterea necesară propulsiei, în timp ce gazele nocive sunt dirijate prin eșapament, așa cum este indicat.
Garniturile moderne ale chiulasei sunt construite din straturi de material de oțel combinat cu elastomer. Acest design este durabil și durează mai mult. Garniturile de chiulasă mai vechi erau fabricate din azbest și grafit. Datorită construcției mai bune, garniturile mai noi sunt mai puțin predispuse la defecțiuni decât modelele mai vechi.
Localizarea garniturii de chiulasă
Garnitura de chiulasă este situată între blocul motor și capul cilindrului. Pentru a o găsi, trebuie să scoateți capul cilindrului împreună cu alte piese ale motorului.
Cel mai dificil aspect al înlocuirii unei garnituri de chiulasă este găsirea acesteia. Această componentă vitală este situată adânc în cadrul motorului.
S-ar putea să puteți găsi instrucțiuni mai detaliate într-un manual de service. În orice caz, dacă vă decideți să înlocuiți singur garnitura de chiulasă, doriți să scoateți cu grijă fiecare piesă și să le puneți într-un loc sigur.
Costul înlocuirii garniturii de cap
Costul mediu de înlocuire a garniturii de chiulasă este cuprins între 1250 și 2300 de euro, în funcție de modelul mașinii și de costurile forței de muncă. O garnitură de chiulasă costă între 250 și 300 de euro, în timp ce manopera costă între 1.000 și 2.000 de euro.
Reparațiile garniturii de chiulasă sunt printre cele mai puțin preferate de mulți proprietari de mașini, în principal din cauza prețului. Acesta este motivul pentru care multe mașini cu o garnitură de chiulasă defectă sunt trimise la cimitirul de mașini vechi, mai ales când valoarea de revânzare este deja scăzută.
De obicei, înlocuirea garniturii de chiulasă este scumpă, dar nu din cauza pieselor. În schimb, costul ridicat provine din cât de multă muncă este necesară pentru a înlocui garnitura de chiulasă.
Întregul cap al motorului trebuie să fie îndepărtat pentru a avea acces la garnitura de chiulasă, ceea ce este o muncă care necesită mult timp. Deoarece mecanicul trebuie să renunțe la alte lucrări în acele ore, veți fi taxat pentru fiecare minut pe care îl petrece lucrând la garnitura de chiulasa.
Dacă sunteți un mecanic calificat, puteți reduce costurile dacă faceți singur reparațiile. Cu toate acestea, veți avea nevoie de mult timp pentru a face treaba și de unele echipamente speciale.
În caz contrar, puteți reduce costurile dacă reparați garnitura de chiulasă din timp. La primul semn de probleme, duceți mașina la atelier. Dacă nu o faceți, ați putea crea mai multe daune la motor care nu vor face decât să crească costurile și să provoace reparații mai îndelungate.