Filtrul de aer este una dintre aceste piese pe care ar trebui să le schimbați la fiecare doi până la patru ani, în funcție de cât de mult conduceți. Iată cum vă puteți da seama dacă filtrul de aer este murdar fără a-l inspecta.

Dintre numeroasele sarcini de întreținere a mașinii pe care trebuie să le ai în vedere, schimbarea filtrului de aer al motorului este o prioritate absolută. Un filtru de aer murdar poate duce la numeroase probleme și poate face ca șofatul tău zilnic să fie mai puțin plăcut. De asemenea, poate duce la plata mai mare a combustibilului vehiculului din cauza consumului excesiv.

Din fericire, nu este dificil sau costisitor să schimbi filtrul de aer la majoritatea mașinilor. Trecem în revistă principalele simptome ale unui filtru de aer murdar și analizăm cât de mult vă puteți aștepta să plătiți pentru o înlocuire. Să începem cu o privire asupra semnelor.

Simptomele unui filtru de aer murdar al motorului

Cel mai frecvent simptom al unui filtru de aer murdar este performanța scăzută a motorului, împreună cu o lumină de verificare a motorului pe tabloul de bord. Uneori, puteți auzi și sunete de scuipat sau pocnituri provenind de la motor atunci când filtrul de aer este înfundat.

Iată o listă mai detaliată a posibilelor simptome ale unui filtru de aer de motor murdar sau înfundat.

1. Pierdere de putere

Atunci când filtrul se murdărește, nu mai permite ca suficient aer să ajungă la motor. Fără un echilibru corespunzător al aerului care trece prin el, motorul nu poate funcționa așa cum este prevăzut. Ceea ce vă rămâne este o reducere a puterii și a accelerației.

S-ar putea să observați acest lucru mai frecvent atunci când solicitați mai mult de la vehiculul dvs., cum ar fi în timpul tractării sau al conducerii pe pante abrupte. Cu toate acestea, de fiecare dată când autovehiculul pare lent, este înțelept să inspectați vizual filtrul de aer.

2. Sunete ciudate ale motorului

Atunci când motorul funcționează așa cum ar trebui, ar trebui să auziți un zumzet familiar provenind de la motor. Cu toate acestea, atunci când filtrul se înfundă, lipsa fluxului de aer poate provoca unele sunete ciudate.

În unele cazuri, s-ar putea să auziți un zgomot de scuipat sau un sunet de pocnitură. De asemenea, este posibil să auziți un zgomot de fluierat din cauza fluxului de aer obstrucționat. Cu cât sunt mai multe acumulări care se află pe filtru, cu atât zgomotele pot deveni mai puternice.

CITEȘTE ȘI:
Lumina de verificare a motorului (Check Engine Light) după schimbarea uleiului - Cauze posibile și cum se repară

3. Lumina de verificare a motorului

Atunci când filtrul se înfundă, fluxul de aer în motor este restricționat. Această alimentare inadecvată înseamnă că se amestecă prea mult combustibil.

Cum se arde mai mult combustibil, depunerile de carbon încep să se acumuleze, ceea ce determină aprinderea luminii Check Engine Light. Când aceste lumini de avertizare se aprind, puteți utiliza un scaner de coduri pentru a depista rădăcina problemei.

4. Economie redusă de combustibil

Pentru a produce putere și impuls, motorul autoturismului amestecă aerul cu benzină. Cu toate acestea, atunci când fluxul de aer este restricționat, prea mult combustibil este pompat în motor. Atunci când motorul funcționează bogat, vă treziți că folosiți mai mult combustibil.

Ori de câte ori mașina folosește mai mult combustibil, este un semn că există un dezechilibru la motor. Fiți atenți la cât de des faceți plinul, astfel încât să puteți corecta problemele înainte ca acestea să devină majore.

5. Motorul nu funcționează corect

Fără cantitatea potrivită de aer care intră în camera de ardere, motorul creează mai mult combustibil nears. Acest surplus de funingine se acumulează pe vârfurile bujiilor.

Când bujiile nu mai pot furniza nivelul corect de scânteie pentru aprindere, mașina va avea rateuri de aprindere și va funcționa prost. De asemenea, este posibil să observați un ralanti dur sau o blocarea ca urmare a acestui lucru.

6. Fum negru de eșapament

În cazuri extreme, veți observa o schimbare în fumul de eșapament care iese din țevile de eșapament. Cu o ardere incompletă a combustibilului în camera de combustie, veți observa un fum negru sau gri închis care iese din partea din spate a vehiculului.

Culoarea se datorează combustibilului nears amestecat cu gazele de eșapament fierbinți. Cu toate acestea, este, de asemenea, un simptom al unei funcționări defectuoase a sistemului de injecție a combustibilului sau al unui senzor O2 defect.

7. Miros de benzină

Acel combustibil nears poate crea, de asemenea, un miros diferit în unele cazuri. Cu cât filtrul devine mai murdar, cu atât mai mult puteți observa acest miros.

CITEȘTE ȘI:
8 simptome ale unei pompe de combustibil defecte (și costul înlocuirii)

În plus, alte probleme pot cauza un miros de benzină. Din acest motiv, este important să efectuați un diagnostic complet înainte de a determina ce cauzează mirosul.

8. Contaminare vizibilă

Dacă puteți examina vizual filtrul de aer, veți observa imediat semnele. Un filtru de aer curat va fi fie alb, fie alb palid. Unele filtre reutilizabile au, de asemenea, medii de culoarea prunei.

Odată ce devine contaminat, filtrul va fi plin de murdărie și resturi. Va fi în mod natural murdar și prăfuit, dezvăluind faptul că este timpul să îl schimbați.

Amplasarea filtrului de aer

Vehiculele moderne conțin un filtru de aer al motorului sub capotă. Îl puteți găsi într-o cutie de aer rece de formă dreptunghiulară, adesea în partea din față a compartimentului motorului, unde este ușor de accesat.

Dacă aveți un vehicul mai vechi, cu carburator, locația filtrului de aer poate fi diferită. Aceste mașini folosesc filtre de aer mari, rotunde și metalice, care sunt aproape imposibil de trecut cu vederea.

Filtrul de aer al motorului nu trebuie confundat niciodată cu filtrul de aer din habitaclu. Filtrul de habitaclu menține aerul din interior curat și fără contaminanți. Acesta se găsește, de obicei, în torpedo sau în spatele tabloului de bord.

Funcția unui filtru de aer pentru motor

Filtrul de aer al motorului este responsabil pentru a împiedica contaminanții, resturile și murdăria să pătrundă în motor prin aer. Acesta trebuie să rămână liber de colmatare pentru a se asigura că motorul primește nivelul corect de aer pentru combustie.

Înlocuirea filtrului de aer face parte din întreținerea regulată a mașinii, deoarece acesta se poate înfundă în timp. Atunci când se înfundă, raportul aer-combustibil din camera de ardere devine dezechilibrat, ceea ce duce la numeroase probleme de performanță.

Costul înlocuirii filtrului de aer

Costul mediu de înlocuire a filtrului de aer este de numai 10-30 de dolari pentru unul realizat din material de hârtie. La majoritatea mașinilor, schimbarea filtrului de aer este un proces simplu care nu implică abilități sau unelte speciale.

Dacă preferați să instalați un filtru de aer reutilizabil, vă puteți aștepta să plătiți între 30 și 100 de dolari, în funcție de vehiculul dumneavoastră. Aceste filtre reutilizabile pot fi curățate pentru o utilizare mai îndelungată.

CITEȘTE ȘI:
Simptome ale unui convertor catalitic defect sau înfundat

Filtrul de aer al motorului ar trebui să fie înlocuit adesea la fiecare 12.000 de mile sau 12 luni, oricare dintre acestea survine mai întâi. Puteți găsi programul de înlocuire recomandat în manualul de utilizare al mașinii dumneavoastră. Cu toate acestea, dacă observați oricare dintre simptomele de mai sus, veți dori să înlocuiți filtrul mai devreme. Având în vedere costul redus, este unul dintre primele locuri de unde trebuie să începeți cu orice problemă de performanță a motorului.

Întrebări frecvente despre filtrul de aer

Poate un filtru de aer murdar să vă strice motorul?

Da, un filtru de aer murdar vă poate distruge motorul pe termen lung. Dacă motorul dvs. nu poate respira corespunzător, se va crea căldură inutilă în motor, ceea ce va uza mai repede piesele motorului. De asemenea, un filtru de aer murdar poate permite prafului să pătrundă în motor, ceea ce îl poate deteriora.

Cum vă afectează mașina un filtru de aer murdar?

Un filtru de aer murdar vă va afecta mașina în mai multe feluri, iar performanța motorului suferă în cel mai frecvent mod. O performanță mai scăzută a motorului poate cauza multe alte probleme cu mașina ta, motiv pentru care este important să păstrezi filtrul de aer al motorului curat.

Pot să îmi curăț filtrul de aer în loc să îl înlocuiesc?

Nu, filtrele de aer standard pentru motorul mașinii nu sunt lavabile sau reutilizabile. Există filtre de aer aftermarket pe care le puteți instala și care sunt lavabile, dar acestea costă ceva mai mult la prețul de achiziție. Cu toate acestea, curățarea unui filtru de aer original nu este niciodată o idee bună și vă va da un rezultat prost.

Pot să conduc cu un filtru de aer înfundat?

Deși probabil că puteți conduce cu un filtru de aer înfundat dacă nu este complet înfundat, este întotdeauna o idee proastă. Un filtru de aer înfundat sau murdar va cauza o sarcină mai mare asupra motorului, ceea ce îl poate deteriora. Dacă sunteți foarte ghinionist, motorul poate chiar să aspire părți din filtrul de aer înfundat.