Un convertizor catalitic defect poate cauza o varietate de probleme. Dacă bănuiți că convertorul catalitic nu funcționează corect, iată care sunt simptomele pe care trebuie să le căutați.

Este întotdeauna important să fiți conștienți de semnele unei probleme cu mașina dumneavoastră, astfel încât să o puteți repara înainte ca aceasta să devină o problemă mai mare.

Convertoarele catalitice sunt cunoscute pentru că se defectează și sunt adesea foarte scumpe de înlocuit, mai ales dacă sunteți în căutarea unuia nou.

Prin urmare, diagnosticarea unui catalizator defect este crucială pentru a vă asigura că nu veți înlocui un convertor catalitic complet funcțional. În această postare, vom analiza cele mai frecvente simptome, locația și funcția catalizatorului defect și vom trece în revistă ceea ce le face atât de atractive pentru hoți.

9 Simptomele unui convertizor catalitic defect sau înfundat

Cel mai frecvent simptom al unui convertizor catalitic defect este un miros de sulf atunci când motorul este cald, împreună cu o lumină de verificare a motorului pe tabloul de bord.

Principalele simptome ale unui convertizor catalitic defect sau înfundat includ:

Deși acestea nu sunt toate simptomele posibile, ele sunt cele mai frecvente. Iată o listă mai detaliată a semnelor pe care trebuie să le căutați:

Lumina de verificare a motorului

Lumina de verificare a motorului, unul dintre cei mai evidenți indicatori ai unei defecțiuni a mașinii dumneavoastră, este, de asemenea, unul dintre cei mai puternici indicatori ai unui convertizor catalitic defect. Atunci când este verificată cu un scaner OBD compatibil, vă va arăta un cod de defecțiune legat de convertizorul catalitic, care trebuie decodificat cu ajutorul manualului de utilizare.

Cel mai frecvent cod de defecțiune când vine vorba de un convertizor catalitic defect este codul P0420.

Decalaj de accelerație

Dacă observați întârzieri la accelerare sau o scădere a puterii atunci când conduceți în zone abrupte, în timp ce toate celelalte piese, cum ar fi bujiile, filtrele, senzorii etc., sunt în regulă, atunci ar putea fi vorba de catalizatorul care este defect.

Mecanicii diagnostichează adesea greșit un convertizor catalitic defect cu alte componente, cum ar fi un senzor de oxigen defect sau orice alt senzor.

Pentru a verifica dacă convertizorul catalitic este înfundat, țineți mâna aproape de capătul țevii de eșapament și rugați pe cineva să apese pedala de accelerație pentru a crește turația mașinii până la 2000 de rotații. Dacă vă iese o cantitate slabă de gaze de eșapament, este posibil să aveți un convertor catalitic înfundat. Comparați debitul cu cel al unei mașini similare, dacă este posibil.

Consum mare sau mic de combustibil

Un consum mai bun sau mai puțin bun de combustibil este unul dintre simptomele unui convertizor catalitic slab. Deși un consum mai bun de combustibil poate părea o afacere bună, acesta poate deteriora motorul și poate cauza reparații și mai costisitoare.

Din cauza arderii necorespunzătoare a combustibilului atunci când gazele de eșapament sunt înfundate, va face ca motorul mașinii dvs. să fie mult mai puțin eficient și trebuie să lucreze mai mult pentru aceeași cantitate de putere. Prin urmare, un convertizor catalitic prost va cauza cel mai adesea un consum mai mare de combustibil, chiar dacă în unele cazuri este posibil un consum mai mic.

CITEȘTE ȘI:
Simptomele curelei de alternator slăbite (și costul înlocuirii)

Miros de sulf

Atunci când convertizorul catalitic este înfundat, acesta va restricționa fluxul de aer al gazelor de eșapament, astfel încât amestecul aer-combustibil al motorului se va îmbogăți (prea mult combustibil, ceea ce duce la combustibil nears)

Combustia acestui amestec aer-combustibil excesiv provoacă un miros de ouă stricate sau de sulf ars, ceea ce reprezintă un indiciu evident al funcționării defectuoase a convertizorului catalitic.

Carcasa decolorată

Dacă observați că carcasa convertizorului catalitic a devenit albastră sau de o altă culoare, ar putea însemna că acesta este înfundat și creează căldură excesivă.

Se poate întâmpla, de asemenea, dacă motorul dumneavoastră nu funcționează așa cum ar trebui și combustibilul nears va intra în catalizator. Acest amestec se aprinde apoi în convertizor din cauza căldurii și topește materialul interior al acestuia, provocând și mai multe blocaje.

În cazul în care convertizorul catalitic este înfundat, ar putea crea, de asemenea, căldură excesivă în interiorul motorului, ceea ce ar putea deteriora foarte repede alte piese și, prin urmare, nu ar trebui să vă conduceți mașina dacă bănuiți că convertizorul catalitic este defect.

Probleme de pornire

Dacă convertizorul catalitic este înfundat, motorul va primi prea mult combustibil pe care motorul nu îl poate arde. De asemenea, se va crea o contrapresiune care va face ca motorul să se chinuie să scape de gazele de eșapament.

Dacă mașina dumneavoastră pornește timp de 2-3 secunde și apoi moare, ar putea fi cu siguranță cauzată de un convertizor înfundat. Acest lucru se datorează faptului că ar putea dura 2-3 secunde pentru ca presiunea să crească în sistemul de evacuare până când motorul este înecat și se oprește.

Emisii crescute

Dacă convertizorul catalitic este deteriorat sau înfundat, există riscul ca acesta să nu-și mai facă treaba în mod corespunzător. Acest lucru va cauza o creștere a emisiilor motorului mașinii. Scopul general al convertizorului catalitic este de a elimina emisiile rele, așa că acest lucru este probabil destul de evident.

Veți observa deseori acest lucru văzând fumul de eșapament întunecat care iese din țeava de eșapament în timpul accelerării sau la ralanti. Dacă aveți o inspecție anuală a mașinii în statul sau țara în care locuiți, cel mai probabil mașina dvs. nu va trece un test de emisii sau un test de smog.

Defecțiuni ale motorului

Atunci când convertizorul catalitic este înfundat, acesta restricționează fluxul de oxigen în motoare, iar motoarele au nevoie de mult oxigen pentru o ardere corectă a combustibilului. Acest flux de aer redus duce la supraîncălzire din cauza cantității excesive de gaze nearse și poate duce, de asemenea, la o aprindere greșită a motorului.

CITEȘTE ȘI:
8 simptome ale unui injector de combustibil defect (și costul înlocuirii)

Dacă motorul dumneavoastră are rateuri de ardere, ar trebui să îl reparați cât mai repede posibil, deoarece poate duce la reparații costisitoare suplimentare dacă pur și simplu ignorați acest lucru.

Zăngănit sau alte zgomote

În interiorul convertizorului catalitic există un „fagure de miere” care se poate uza, iar acest lucru poate face ca fagurele să se rupă în bucăți. Acest lucru va provoca un zgomot de zăngănit din partea convertizorului catalitic atunci când turați motorul mașinii dumneavoastră.

Puteți ruga un prieten să apese pedala de accelerație în timp ce încercați să ascultați sub mașină dacă zgomotele de zăngănit provin de la convertizorul catalitic sau din altă parte.

Ce este un convertizor catalitic?

Convertizorul catalitic este un dispozitiv situat în sistemul de evacuare al unei mașini. Convertizorul catalitic este format dintr-un catalizator care ajută la transformarea gazelor poluante ale mașinii în poluanți mai puțin dăunători. Structura convertizorului catalitic are aspectul unui fagure de miere.

Forma de fagure de miere are scopul de a se asigura că gazele poluante trec prin suprafața mai expusă și transformă oxidul de azot, monoxidul de carbon și hidrocarburile în elemente mai sigure, cum ar fi dioxidul de carbon . În ciuda faptului că este unul dintre cele mai scumpe produse, platina este folosită în mod normal ca și catalizator în convertizoarele catalitice. Cu toate acestea, în unele cazuri, se utilizează și rodiu și paladiu.

Deoarece combustia are loc în motor, toate gazele arse curg la aproximativ 800 de grade prin țeava de eșapament, care trece prin convertizorul catalitic, afectând astfel fluxul de gaze de eșapament al motorului. Un convertizor perfect durează, de obicei, până la 10 ani. Structura în formă de fagure de miere a convertizorului catalitic începe să se sufoce încet, ceea ce afectează performanța motorului.

Ce ar putea deteriora un convertizor catalitic?

Convertizoarele catalitice se uzează adesea cu timpul și cel mai probabil trebuie să fie înlocuit de una sau mai multe ori în timpul vieții mașinii dumneavoastră. Unele modele de mașini au chiar și un program de service cu privire la momentul în care ar trebui înlocuit (chiar dacă majoritatea oamenilor nu îl respectă din cauza costului scump de înlocuire).

Dacă motorul mașinii dvs. arde ulei de motor, din cauza inelelor de piston uzate sau a ventilației înfundate a carterului, ar putea provoca daune catalizatorului foarte repede. Alte cauze ar putea fi contaminanții, cum ar fi combustibilul nears cauzat de rateuri de aprindere. Lichidul de răcire care pătrunde în camera de combustie din cauza unei garnituri de etanșare a capului sparte ar putea, de asemenea, să provoace deteriorarea alveolei.

Furtul convertizorului catalitic

Convertoarele catalitice conțin metale prețioase, cum ar fi cantități mici de platină, rodiu și paladiu. Aceste metale sunt foarte atractive pentru hoți, deoarece depozitele de fier vechi plătesc bine pentru un convertizor catalitic folosit.

CITEȘTE ȘI:
6 Semne ale unui senzor de poziție a arborelui cu came defect (cost de înlocuire)

Convertoarele catalitice sunt, de asemenea, relativ ușor de furat, deoarece trebuie doar să tai țeava cu un fierăstrău sau ceva similar și se face în mai puțin de 3 minute. 

Locația convertizorului catalitic

Convertizorul catalitic este amplasat pe sistemul de țevi de eșapament, între toba de eșapament și colectorul țevii de eșapament.

În funcție de motorul mașinii, distanța la care este instalat față de motor poate diferi foarte mult. La unele motoare, convertizorul catalitic este instalat direct pe colectorul de evacuare, în timp ce la altele ar putea fi instalat aproape în mijlocul țevii de eșapament.

Înlocuirea convertizorului catalitic

Înlocuirea sau repararea convertizorului catalitic este adesea foarte costisitoare și de multe ori nu merită, dacă mașina dumneavoastră este veche. Există unele ateliere care înlocuiesc fagurele din interiorul convertizorului catalitic și păstrează părțile exterioare. Acest lucru ar putea fi valoros la unele catalizatoare scumpe, dar în majoritatea cazurilor, este mai ușor și mai ieftin să cumpărați unul nou.

Costul mediu de înlocuire a convertizorului catalitic este cuprins între 400 și 2.500 de euro. Puteți afla mai multe despre costurile de înlocuire aici: Costul de înlocuire a convertizorului catalitic.

Întrebări frecvente

Un convertizor catalitic prost vă poate strica motorul?

Da, se poate, dar este mai probabil ca motorul dumneavoastră să se oprească și să nu mai funcționeze până când nu reparați convertizorul catalitic deteriorat. Un catalizator înfundat sau deteriorat poate crea o contrapresiune ridicată în motor, care poate deteriora alte părți ale motorului sau ale sistemului de emisii al mașinii dumneavoastră, ceea ce ar putea duce la o defecțiune gravă a motorului.

Care este durata medie de viață a unui convertizor catalitic?

Durata medie de viață a unui convertizor catalitic este de aproximativ 10 ani sau 160.000 de kilometri. Cu toate acestea, există mulți factori care pot afecta durata de viață a unui convertizor catalitic, cum ar fi calitatea convertizorului, tipul de vehicul în care se află și cât de bine este întreținut vehiculul. Multe convertoare catalitice vor dura toată viața mașinii, în timp ce altele au un serviciu programat pentru momentul în care convertorul catalitic trebuie să fie înlocuit.

Cum sună un convertizor catalitic defect?

Dacă puteți auzi un zgomot de zdrăngănit provenind de la convertizorul catalitic, poate însemna că acesta este defect. Cu toate acestea, din păcate, nu există neapărat un sunet specific din eșapament care să indice o problemă cu convertizorul catalitic.

Cum se repară un convertizor catalitic fără a-l înlocui?

Dacă există o deteriorare severă a convertizorului catalitic, nu există altă soluție decât înlocuirea acestuia sau scoaterea convertizorului catalitic și reprogramarea ECU. Dar dacă este doar înfundat, puteți curăța catalizatorul.