Motoarele diesel sunt adesea privite ca fiind murdare și zgomotoase. În timp ce fumul negru poate părea un lucru obișnuit în cazul acestor motoare, nu este niciodată normal. Cu toate acestea, nu există niciun motiv de panică atunci când vedeți fum negru la motorul dvs. diesel, deoarece majoritatea cauzelor sunt ușor de remediat.

Evaluăm cele mai frecvente patru motive pentru care apare acest fum. În plus, discutăm despre modalitățile prin care puteți reduce fumul negru de la motoarele diesel.

Cum să reduceți fumul negru de la motoarele diesel

Pentru a reduce fumul negru dintr-un motor diesel, doriți mai întâi să inspectați și să schimbați filtrul de aer al motorului dacă este murdar. De asemenea, doriți să curățați senzorul MAF, să inspectați sistemul de combustibil și să folosiți un aditiv pentru combustibil diesel.

Iată câțiva pași mai detaliați despre cum să reduci fumul negru dintr-un motor diesel:

Schimbați filtrul de aer

Primul lucru pe care ar trebui să îl faci dacă vrei să reduci fumul negru de la motorul tău diesel este să verifici filtrul de aer și să îl înlocuiești dacă este murdar.

Fumul negru este un indiciu clar că combustibilul este ars doar parțial în camera de combustie. Atunci când motorul diesel în funcțiune arde combustibilul, rămân în urmă apă și CO2. Fumul negru este un indicator că ceva împiedică combustibilul să ardă complet, în mod normal cauzat de un raport aer-combustibil dezechilibrat.

Primul loc unde trebuie să ne uităm este amestecul de aer care se îndreaptă spre camera de combustie. Cea mai simplă reparație ar fi înlocuirea filtrului de aer al motorului, care ar putea fi înfundat. Dacă nu există suficient aer care își face drum spre motor, raportul aer-combustibil va fi bogat, lăsând în urmă motorină nearsă.

Simptomele unui filtru de aer înfundat

În afară de fumul negru care iese din vehiculul diesel, vă puteți aștepta să aveți și alte câteva simptome. Dezechilibrul creează o lipsă de putere, în special în timpul accelerării sau dacă împingeți motorul cu putere.

CITEȘTE ȘI:
Simptomele filtrului de combustibil înfundat (și costul înlocuirii)

Deoarece motorul nu funcționează așa cum ar trebui, va exista și o scădere a economiei de combustibil. Puteți scoate filtrul de aer al motorului și îl puteți inspecta. Dacă pare murdar și înfundat, înlocuiți-l pentru o performanță mai bună.

Costul înlocuirii filtrului de aer

Un filtru de aer mediu costă doar între 10 și 75 de euro. Schimbarea filtrului de aer este un lucru pe care îl puteți face singur și durează doar câteva minute.

Filtrul de aer trebuie schimbat ca parte a întreținerii programate în mod regulat. Verificați manualul proprietarului pentru a afla cât de des ar trebui să îl schimbați pe al dumneavoastră, dar majoritatea producătorilor de automobile recomandă să fie schimbat la fiecare 12.000 – 15.000 de km.

Înlocuiți sau curățați senzorul MAF

O altă problemă care ar putea afecta raportul aer-combustibil este un senzor MAF defect. Senzorul debitului masic de aer se asigură că se amestecă cantitatea corectă de combustibil cu aerul care intră în camera de ardere.

Atunci când senzorul MAF se defectează, ar putea citi cantitatea greșită de flux de aer care intră în sistem, ceea ce ar putea determina adăugarea mai mult sau mai puțin combustibil decât este necesar. Ceea ce vă rămâne este fum negru de la combustibilul nears și o listă lungă de alte probleme.

Dacă sunteți norocos, de multe ori este suficient să curățați cu grijă senzorul MAF cu un detergent electronic. Dar trebuie să fiți foarte atent pentru a nu deteriora senzorul.

Simptomele unui senzor MAF defect

În mod normal, atunci când senzorul MAF se defectează, se aprinde lumina Check Engine Light. Ar trebui să puteți citi codurile de defecțiune cu ajutorul scanerului OBDII.

Cu toate acestea, este posibil să observați, de asemenea, fum negru care iese din eșapament sau să aveți probleme de accelerare. Un senzor de debit masic de aer defect poate duce, de asemenea, la un ralanti neregulat, economie de combustibil slabă și pornire dificilă.

CITEȘTE ȘI:
Fum alb de la eșapament

Costul înlocuirii senzorului MAF

Costul de înlocuire a senzorului MAF este cuprins între 220 și 350 de euro. Piesele de schimb vor constitui aproximativ 175-280 de euro din acest cost.

Forța de muncă reprezintă doar aproximativ 45-70 de euro din costul total de înlocuire. Nu este dificil să înlocuiți singuri majoritatea senzorilor MAF, cu câteva cunoștințe de bază de mecanică.

Folosiți aditiv pentru motorină

Ultimul mod de a reduce fumul negru ar putea fi cea mai ușoară soluție, dar nu va rezolva toate problemele motorului tău. Dacă vehiculul este mai vechi, cu mulți kilometri, problema ar putea fi cauzată doar de acumularea de carbon.

Cu un aditiv pentru motorină, acumularea de carbon poate fi curățată pentru un motor mai eficient. 

Semne că motorul are nevoie de un aditiv diesel

Aditivii diesel sunt grozavi pentru a realiza mai mult decât pentru a rezolva pur și simplu situația fumului negru. Puteți găsi o varietate de aditivi pentru combustibil pe piață, fiecare cu ingrediente unice pentru un scop specific.

De exemplu, ați putea alege să folosiți un aditiv pentru combustibil înainte de iarnă pentru a stabiliza combustibilul. De asemenea, puteți alege o formulă care are detergenți pentru un motor mai curat care să favorizeze longevitatea.

Costul aditivului pentru motorină

Majoritatea aditivilor pentru motorină vă vor costa mai puțin de 15 euro pe sticlă. Va trebui să citiți instrucțiunile pentru a determina cât de des trebuie folosită o sticlă și în ce cantitate de combustibil să o puneți.

Cea mai bună parte a utilizării unui aditiv pentru motorină este că este simplu de utilizat. Pur și simplu turnați conținutul sticlei în rezervorul de combustibil atunci când faceți plinul. Să sperăm că aditivul reduce cazurile de fum negru și vă ajută să vă păstrați motorul diesel într-o stare mai bună.

Inspectați sistemul de combustibil

Cealaltă parte a amestecului aer-combustibil este motorina însăși. Sistemul de combustibil este alcătuit din numeroase piese care ar putea cauza problema. Veți dori să vă uitați mai întâi la părțile evidente și mai simple.

CITEȘTE ȘI:
Lumina de verificare a motorului (Check Engine Light) după schimbarea uleiului - Cauze posibile și cum se repară

Începeți cu filtrul de combustibil, sistemul EGR sau sincronizarea injectoarelor. În unele cazuri, este doar o chestiune de a avea un filtru de combustibil prost sau o supapă EGR care trebuie înlocuită. De asemenea, ar trebui să luați în considerare faptul că un injector înfundat ar putea fi de vină. Dacă un dispozitiv de curățare a injectorului de combustibil nu funcționează, va trebui să îl înlocuiți.

Cel mai simplu mod de a controla sistemul de combustibil este prin verificarea codurilor de defecțiune cu un scaner OBD2. Motoarele diesel moderne controlează totul în mod electronic și, de obicei, vă va spune când este ceva în neregulă și cu sistemul de combustibil.

Simptomele unei alimentări proaste cu combustibil

Atunci când motorul diesel primește o cantitate greșită de combustibil, ați putea vedea fum negru ieșind din eșapament. În plus, ați putea observa un ralanti dur și performanțe generale slabe.

În plus, camionul va avea probabil o economie de combustibil redusă, deoarece motorul nu funcționează la capacitate maximă. S-ar putea chiar să simțiți miros de combustibil dacă acesta nu este ars corect.

Costul de reparare a sistemului de combustibil diesel

Cea mai puțin costisitoare reparație ar fi schimbarea filtrului de combustibil. În medie, un filtru de combustibil nou va costa între 50 și 100 de euro pentru piese. De asemenea, acestea trebuie schimbate periodic, între 10.000 și 25.000 de km, în funcție de tipul de filtru pe care îl folosiți și de recomandările producătorului.

Pe de altă parte, înlocuirea unei pompe de injecție diesel poate fi costisitoare. Ați putea cheltui între 1.700 și 2.400 de euro pentru întreaga lucrare, piesele costând între 1.200 și 1.700 de euro, iar manopera fiind egală cu 500 și 700 de euro.