Nivelul scăzut al lichidului de răcire este un lucru care se întâmplă la toate mașinile cu vârsta. Dar dacă se întâmplă destul de des, este timpul să începeți să vă faceți griji. Citiți mai departe!
Unitatea de combustie internă a motorului produce multă căldură – uneori, temperaturile ating mult peste 200 de grade. Prin urmare, este important să controlați această căldură prin utilizarea unui sistem de răcire.
Sistemul de răcire al unei mașini este un sistem etanș, ceea ce înseamnă că nivelul lichidului de răcire ar trebui să se mențină chiar dacă totul funcționează așa cum trebuie.
Din nefericire, mașinile nu sunt întotdeauna cunoscute pentru a fi fără probleme și, prin urmare, pot apărea probleme care să determine scăderea nivelului lichidului de răcire.
Dar este sigur să conduci cu un nivel scăzut al lichidului de răcire al motorului, care sunt cauzele și cum să îl recunoști fără să deschizi capota? Haideți să aflăm! Dar, mai întâi, să aruncăm o privire asupra motivelor pentru care nivelul lichidului de răcire este scăzut.
Care sunt cauzele nivelului scăzut al lichidului de răcire?
Cel mai frecvent motiv pentru un nivel scăzut al lichidului de răcire este aproape întotdeauna cauzat de o scurgere a sistemului de răcire. Scurgerile pot proveni de la furtunuri, senzori sau garnituri care prezintă scurgeri. Simpla completare a nivelului lichidului de răcire nu ar trebui să fie niciodată o soluție pe termen lung.
Veți găsi mai multe simptome posibile mai jos în articol, dar, mai întâi, haideți să aruncăm o privire la consecințele conducerii cu un nivel scăzut al lichidului de răcire al motorului.
Consecințele conducerii cu un nivel scăzut al lichidului de răcire a motorului
Cea mai frecventă consecință a conducerii cu un nivel scăzut al lichidului de răcire a motorului este prezența aerului în sistemul de răcire, ceea ce duce la supraîncălzirea motorului. Un motor care se supraîncălzește poate duce la spargerea garniturii de cap sau la deteriorarea blocului motor.
Iată o listă mai detaliată a ceea ce se poate întâmpla dacă ignorați și circulați cu un nivel scăzut al lichidului de răcire a motorului:
Aer în sistemul de răcire
Primul lucru care se poate întâmpla dacă circulați cu un nivel scăzut al lichidului de răcire este că pompa de apă va pompa aer în sistemul de răcire, ceea ce va provoca blocaje de aer în sistemul de răcire.
Blocajele de aer vor face ca fluxul sistemului de răcire să fie perturbat, ceea ce va cauza o supraîncălzire a motorului, despre care vom vorbi mai mult în secțiunea următoare.
Supraîncălzirea motorului
Din cauza camerelor de aer din sistemul de răcire despre care am vorbit mai devreme, pompa de apă nu va pompa în jurul lichidului de răcire pentru a menține motorul la o temperatură bună, iar acest lucru va cauza supraîncălzirea motorului.
Un motor supraîncălzit poate cauza multe probleme costisitoare cu motorul dumneavoastră, pe care le vom discuta în secțiunile următoare.
Deteriorarea garniturii de chiulasă
Un lucru foarte comun și nu atât de amuzant care se poate întâmpla atunci când motorul se supraîncălzește din cauza unui nivel scăzut de lichid de răcire a motorului este o garnitură de chiulasa explodată.
Garnitura de cap este situată între capul motorului și capul cilindrului; scopul său este de a separa compresia, uleiul și lichidul de răcire. Înlocuirea garniturii de cap este adesea destul de costisitoare și vă puteți aștepta la costuri de reparație de peste 1000 euro; cu toate acestea, nu este nimic în comparație cu ceea ce urmează.
Bloc motor deteriorat
O problemă și mai gravă care poate apărea dacă circulați cu lichidul de răcire a motorului scăzut este un bloc motor deteriorat sau fisurat. Așa cum v-am mai spus, lichidul de răcire a motorului scăzut poate crea puncte fierbinți în sistemul de răcire.
Aceste puncte fierbinți pot cauza temperaturi extreme în blocul motor, ceea ce poate duce efectiv la fisurarea acestuia, iar o fisură în blocul motor sau în capul cilindrilor este ultimul lucru pe care îl doriți. Pentru a o repara, trebuie să înlocuiți întregul bloc motor.
Motor gripat
Majoritatea pieselor motorului sunt fabricate din metal și, după cum probabil știți deja – metalul se dilată și se contractă în funcție de temperatură. Dacă motorul nu menține temperatura în mod corespunzător, poate face ca piesele motorului să se dilate atât de mult încât să apară daune, iar motorul să se blocheze.
De cele mai multe ori, singura modalitate de a repara un motor gripat este de a demonta întregul motor pentru a localiza problema.
Este sigur să conduci cu un nivel scăzut al lichidului de răcire al motorului?
Nu, nu este sigur să conduceți cu un nivel scăzut al lichidului de răcire al motorului. Un nivel scăzut al lichidului de răcire al motorului poate cauza blocaje de aer în sistemul de răcire, iar un motor supraîncălzit poate distruge piese scumpe, cum ar fi blocul motor sau îl poate bloca complet.
Reumplerea lichidului de răcire a motorului este un lucru atât de ușor de făcut și cu siguranță merită să luați în considerare consecințele acestuia. Aveți doar grijă să nu deschideți niciodată rezervorul de lichid de răcire atunci când lichidul de răcire al motorului este fierbinte!
Simptomele unui nivel scăzut al lichidului de răcire a motorului
Cel mai frecvent simptom al unui nivel scăzut al lichidului de răcire al motorului este un simbol de avertizare privind nivelul lichidului de răcire pe tabloul de bord. Dacă indicatorul de temperatură fluctuează, acest lucru ar putea fi cauzat de un nivel scăzut al lichidului de răcire al motorului.
Cel mai simplu mod de a vedea dacă nivelul lichidului de răcire a motorului este scăzut este, desigur, să deschideți capota și să verificați în rezervorul de lichid de răcire.
Cu toate acestea, există și alte lucruri pe care le puteți verifica. Iată o listă mai detaliată a celor mai frecvente simptome ale unui nivel scăzut al lichidului de răcire a motorului:
Simbolul de lichid de răcire a motorului scăzut pe tabloul de bord
Majoritatea mașinilor moderne au o lumină de avertizare care va apărea pe tabloul de bord dacă lichidul de răcire a motorului este scăzut. Poate părea evident, dar nu toate modelele de mașini au această lumină, mai ales dacă modelul de mașină este puțin mai vechi.
Dacă pe tabloul de bord apare sistemul de lichid de răcire a motorului scăzut, este cu siguranță momentul să verificați nivelul lichidului de răcire.
Fluctuația indicatorului de temperatură
Un alt simptom al nivelului scăzut al lichidului de răcire a motorului pe care îl veți observa este că indicatorul de temperatură al motorului poate începe să fluctueze rapid între diferite temperaturi.
Acest lucru se întâmplă atunci când lichidul de răcire a motorului este atât de scăzut încât aerul este pompat în sistemul de răcire. Atunci când un blocaj de aer înconjoară senzorul de lichid de răcire, acesta va scădea, iar când lichidul de răcire vine din nou, va reveni la temperatura normală.
Indicatorul de temperatură în creștere
Atunci când motorul este răcit în mod normal, indicatorul de temperatură de pe tabloul de bord va fi sub marcajul de la jumătatea drumului. Dacă acesta se deplasează în sus peste temperatura de lucru a motorului, atunci trebuie rezolvată rapid o problemă.
Dacă indicatorul de temperatură depășește temperatura normală de lucru (200 Fahrenheit sau 90 de grade Celsius), trebuie să opriți motorul pentru a nu risca supraîncălzirea.
Încălzirea nu funcționează
Încălzitorul mașinii folosește același lichid de răcire care circulă prin motor. Supapele sunt folosite pentru a controla debitul de lichid de răcire al mașinii; prin urmare, reglează temperatura.
Dacă sistemul de încălzire nu funcționează conform așteptărilor, ați putea suferi de un nivel scăzut al lichidului de răcire al motorului din cauza unor blocaje de aer în miezul de încălzire.
Mirosul dulce de antigel
Antigelul este un compus inclus în lichidul de răcire pentru a preveni solidificarea apei din radiator în timpul anotimpurilor reci.
O caracteristică distinctivă a antigelului este că are un miros dulce. Dacă observați că motorul dumneavoastră produce un miros dulceag, atunci sistemul de răcire are scurgeri.
Cauze ale nivelului scăzut al lichidului de răcire a motorului
Cea mai frecventă cauză a nivelului scăzut al lichidului de răcire a motorului este reprezentată de scurgeri externe de lichid de răcire, dar acesta poate dispărea și din alte locuri.
Iată o listă mai detaliată a celor mai frecvente cauze ale unui nivel scăzut al lichidului de răcire a motorului:
Scurgere externă de lichid de răcire
Așa cum am spus mai devreme, cea mai frecventă cauză a unui nivel scăzut al lichidului de răcire a motorului este reprezentată de scurgerile externe. Scurgerile externe de lichid de răcire pot proveni din orice parte a sistemului de răcire. Din fericire, scurgerile externe de lichid de răcire sunt adesea vizibile și puteți determina cu ușurință de unde provine scurgerea.
Locurile obișnuite din care provin scurgeri externe sunt pompa de apă, radiatorul sau din jurul termostatului.
Garnitură defectă a colectorului de admisie
Multe colectoare de admisie răcesc aerul de admisie cu lichid de răcire și, prin urmare, au canale de răcire în interiorul lor. Între colectorul de admisie și capul de cilindru există, prin urmare, o garnitură instalată.
Această garnitură poate începe să aibă scurgeri, ceea ce va face ca motorul să aspire și să ardă lichidul de răcire. Adesea puteți recunoaște acest lucru prin faptul că vedeți fum alb din țeava de eșapament.
Garnitura de chiulasă defectă
Un alt lucru care îți poate cauza nivelul scăzut al lichidului de răcire al motorului este o garnitură de cap defectă sau explodată. Așa cum am spus mai devreme, garnitura de cap separă compresia, uleiul și lichidul de răcire.
Prin urmare, o garnitură de chiulasa defectă poate face ca lichidul de răcire să se amestece cu compresia și va face ca motorul să ardă lichidul de răcire al motorului. De asemenea, acest lucru este cel mai ușor de recunoscut căutând fum alb din țeava de eșapament.
Capacul radiatorului defect
În interiorul capacului radiatorului, veți găsi o supapă de suprapresiune, cauzată să se deschidă dacă presiunea crește peste o anumită presiune. Dacă această supapă este defectă, se poate întâmpla ca aceasta să se deschidă înainte de acea presiune și să provoace scurgeri de lichid de răcire.
Puteți observa adesea acest lucru căutând fumul alb care iese din compartimentul motor.
Răcitor EGR defect
Ultimul lucru de pe această listă care poate cauza un nivel scăzut al lichidului de răcire al motorului este o fisură în interiorul răcitorului EGR. Nu toate motoarele auto au răcitoare EGR, așa că trebuie să cercetați mai întâi dacă motorul dvs. are unul. Acestea se găsesc mai ales la mașinile europene.
Un răcitor EGR defect va face ca lichidul de răcire să se scurgă în țeava de eșapament, ceea ce va provoca, de asemenea, fum alb din țeava de eșapament.