Un senzor de oxigen defect poate duce la scăderea eficienței combustibilului și a performanțelor motorului. Iată care sunt cele mai frecvente simptome la care trebuie să fiți atenți.
Dacă sunteți ca majoritatea proprietarilor de mașini, probabil că nu vă gândiți prea mult la senzorii de oxigen ai mașinii dvs. până când aceștia nu provoacă o problemă. Dar știați că un senzor de oxigen defect poate avea un impact asupra performanțelor mașinii dvs. și chiar poate duce la scăderea eficienței combustibilului?
În acest ghid, acoperim simptomele comune ale senzorului o2 defect, astfel încât să știți ce se întâmplă. De asemenea, vă arătăm unde găsiți senzorul de oxigen și discutăm despre funcția acestuia. Vorbim, de asemenea, despre ce ați putea cheltui pentru a-l înlocui și de ce ar trebui să efectuați imediat reparația.
Simptomele unui senzor O2 defect
Principalele simptome ale senzorului O2 defect includ:
- Lumina de verificare a motorului
- Scăderea economiei de combustibil
- Ralanti dur
- Motor înțepenit
- Performanță slabă a motorului
- Testul de emisii eșuat
- Sunete ciudate
- Eșecul convertorului catalitic
Iată o listă mai detaliată a celor mai frecvente simptome ale senzorului de oxigen defect pe care trebuie să le căutați:
1. Lumina de control a motorului se aprinde
Unul dintre cele mai frecvente simptome ale senzorului de oxigen defect este aprinderea unei lumini de verificare a motorului pe tabloul de bord. În multe cazuri, poate exista un cod de defecțiune legat de senzorul de oxigen și nu observați niciun alt simptom al senzorului o2 defect.
Toate codurile de defecțiune P0030, P0031, P0130, P0131, P0131, P0132, P0133 și P0134 au legătură cu senzorii de oxigen. S-ar putea să vedeți, de asemenea, P0137, P0140, P0141, P0161 sau P0172 pe cititorul de coduri. Ținând cont de acest lucru, puteți vedea orice număr de coduri de defecțiune legate de un dezechilibru al amestecului aer-combustibil care ar putea fi cauzat în cele din urmă de senzorul de oxigen.
2. Scăderea economiei de combustibil
În interiorul camerelor de combustie, trebuie să existe o cantitate potrivită de amestec de aer și combustibil. Dacă există mai mult combustibil decât aer, este posibil ca senzorul dumneavoastră de oxigen defect să nu fie capabil să detecteze acest lucru.
Pe măsură ce mai mult combustibil arde în motor, consumul de combustibil scade. Ceea ce vă rămâne este mai mulți bani cheltuiți la pompă și călătorii mai frecvente la benzinărie.
3. Mersul în gol greu
Dacă ai observat că mașina merge greu atunci când este oprită sau parcată, înseamnă că ralantiul este oprit. De obicei, o mașină ar trebui să meargă la ralanti la aproximativ 1.000 sau mai puțin de 1.000 de rotații pe minut. Dacă acesta urcă vertiginos, acesta este unul dintre simptomele senzorului o2 defect.
Cu toate acestea, un ralanti dur nu este întotdeauna un indiciu al unui senzor de oxigen defect. Ar putea însemna că orice componentă responsabilă de raportul aer-combustibil este defectă. De aceea, trebuie să compari acest simptom cu celelalte.
4. Motorul se blochează
Când ralantiul motorului devine prea dur, motorul ar putea să se blocheze. În mod normal, această problemă începe ca o defecțiune și, în mod normal, nu apare decât atunci când problema a rămas nerezolvată.
Dacă motorul nu este capabil să susțină cantitatea potrivită de putere pentru a rămâne în funcțiune, acesta se va opri. Ar trebui să puteți să-l porniți din nou, dar nu există garanții.
5. Performanță slabă a motorului
Dacă procesul normal de combustie este întrerupt, vă puteți aștepta să observați probleme în ceea ce privește performanța motorului. Acesta va fi mai slab decât în mod normal, mai ales atunci când încercați să apăsați pe pedala de accelerație. La început, această problemă poate fi atât de subtilă încât nu observați că are loc.
Problemele ar putea continua să se înrăutățească până când conducerea devine greoaie. De aceea, este important ca defecțiunea să fie analizată imediat ce o observați, mai ales înainte ca lipsa de accelerație să ducă la un accident pe șosea. Dacă observați că performanța motorului a scăzut, acesta este unul dintre simptomele puternice ale senzorului o2 defect.
6. Testul de emisii eșuat
Senzorii de oxigen fac parte din sistemul de control al emisiilor din vehicul. Dacă aceștia nu funcționează, ar putea exista un dezechilibru în sistemul de evacuare, care ar fi citit printr-un test de emisii.
Deși există numeroase motive pentru a eșua la aceste teste obligatorii, senzorii de oxigen tind să fie un vinovat major. Odată ce testul a eșuat, cereți verificarea computerului pentru coduri care să vă arate care ar putea fi problema.
7. Sunete ciudate
Atunci când un senzor de oxigen nu reușește să monitorizeze amestecul aer-combustibil, în camera de combustie se poate acumula o abundență de carbon. Această problemă ar putea cauza un amestec sărac în funcționare în motor.
Cu un amestec sărac, rămâneți cu preaprindere care duce la zgomote de ping sau bătaie. Cu toate acestea, aceste zgomote pot apărea și din alte motive, cum ar fi un injector de combustibil înfundat, un combustibil prost sau deteriorarea motorului. De cele mai multe ori, aceste zgomote se aud sub sarcina motorului.
8. Defecțiunea convertizorului catalitic
Ce se întâmplă dacă continuați să rulați sistemul cu un senzor de oxigen defect? În cele din urmă, convertizorul catalitic va ceda din cauza dezechilibrului dintre aer și combustibil. Senzorii de oxigen trebuie să fie în stare optimă de funcționare pentru a împiedica deteriorarea convertorului catalitic.
Nu este niciodată ieftin să înlocuiești un convertizor catalitic. Doar din acest motiv, doriți să reparați senzorul de oxigen defect, deoarece acesta cauzează probleme mai mari.
Locația senzorului de oxigen
Senzorul de oxigen se găsește în sistemul de evacuare. Acesta poate fi găsit lângă motor sau pe colectorul de evacuare. Multe mașini au mai mulți senzori de oxigen, dar toți monitorizează cantitatea de oxigen din sistemul de evacuare.
Dacă mașina are mai mult de un senzor de oxigen, celălalt va fi situat în spatele convertizorului catalitic. Acest senzor monitorizează performanța convertorului prin compararea citirilor care au loc înainte și după.
Funcția senzorului de oxigen
Motorul autoturismului folosește un proces de combustie care produce gaze de eșapament după ce combustibilul și aerul s-au aprins în cilindri. Aceste gaze de eșapament conțin mai multe componente, cum ar fi oxigenul și carbonul. Senzorii de oxigen monitorizează nivelul acestor gaze în gazele de eșapament pe măsură ce acestea părăsesc motorul. Indiferent de oxigenul care circulă prin procesul de combustie, acesta este măsurat de acest senzor.
Informațiile primite de la senzorul de oxigen sunt trimise înapoi la modulul de control al motorului (ECM). Acest computer este responsabil de procesarea tuturor informațiilor, astfel încât să se poată face ajustări ale raportului aer și combustibil. Dacă ECM-ul citește că există prea mult oxigen, va regla alți senzori pentru a adăuga mai mult combustibil și invers. În caz contrar, veți rămâne fie cu o stare de funcționare săracă, fie cu una bogată, care creează probleme la motor.
Nu numai că senzorul de oxigen defect va cauza probleme la motor, dar poate duce și la deteriorarea în continuare a altor componente. De exemplu, pe măsură ce gazele de eșapament dezechilibrate continuă să treacă prin convertizorul catalitic, permiteți o uzură suplimentară a acestei piese costisitoare. De aceea, reparația trebuie efectuată cât mai curând posibil.
Costul înlocuirii senzorului de oxigen
În medie, este posibil să cheltuiți între 50 și 450 de euro pentru a înlocui un senzor de oxigen defect. Cu toate acestea, acest preț se bazează exclusiv pe mai mulți factori. Tipul de mașină și de motor pe care îl conduceți are o mare legătură cu costul.
Dacă conduceți o mașină mică, economică, costul va fi probabil mult mai mic decât cel al unui SUV sau al unui camion mai mare. Mașinile de lux au, de asemenea, piese mai scumpe care măresc totalul general. În plus, s-ar putea să aveți nevoie de un mecanic special pentru a lucra la marca dvs. de lux decât dacă ați conduce un Vw mic.
Celălalt factor major are de-a face cu rata forței de muncă. Dacă puteți înlocui singur senzorul de oxigen, nu există niciun motiv pentru a plăti un mecanic profesionist. Având în vedere că senzorul de oxigen ar putea să vă coste doar între 20 și 175 de euro, puteți economisi o mulțime de bani rezolvând acest lucru pe cont propriu. Manualul de service sau un manual de reparații este destul de util atunci când vine vorba de aceste remedieri.
Problema apare atunci când așteptați să schimbați senzorii de oxigen. Dacă tergiversați această reparație, puteți permite apariția altor daune. Din acest motiv, ceea ce ar fi fost o reparație simplă se poate transforma rapid în ceva mai costisitor. De aceea, vă recomandăm întotdeauna să schimbați senzorul de oxigen defect la primul semn de probleme.
Comparați costurile de înlocuire a unui senzor de oxigen cu cele de schimbare a convertorului catalitic. Pentru o înlocuire tipică a convertizorului catalitic, vă așteaptă în medie între 1.000 și 2.500 de euro pentru a fi lucrat de un profesionist. Cu toate acestea, cea mai mare parte a acestui cost nu este legată de costurile forței de muncă, ci de cât de scumpă este piesa. De aceea, este mai bine să cheltuiți banii în avans și să faceți senzorii de oxigen să funcționeze corect decât să vă confruntați cu ceea ce va urma pe parcurs ca urmare a neglijenței.
Întrebări frecvente
Ce se întâmplă dacă nu înlocuiți senzorul de oxigen?
Dacă senzorul de oxigen nu este înlocuit, computerul mașinii nu va putea monitoriza cu precizie amestecul aer/combustibil. Ca urmare, motorul mașinii va funcționa fie prea bogat (cu prea mult combustibil), fie prea sărac (cu prea puțin combustibil). Acest lucru poate cauza tot felul de probleme, inclusiv emisii excesive, economie de combustibil slabă. Pe termen lung, va provoca o uzură excesivă a motorului, ceea ce poate deteriora piese scumpe, cum ar fi convertorul catalitic sau piesele interne ale motorului.
Pot să conduc cu un senzor de oxigen defect?
Deși puteți conduce mașina cu un senzor de oxigen defect în cele mai multe cazuri, nu este recomandat, deoarece poate face ca mașina să funcționeze săracă sau bogată și poate deteriora motorul. Cu toate acestea, dacă sunteți în drum spre mecanic, puteți conduce în continuare mașina, atâta timp cât sunteți conștient de riscurile potențiale.
Pot să înlocuiesc singur senzorul de oxigen?
Da, înlocuirea unui senzor de oxigen este, în majoritatea cazurilor, o treabă destul de simplă. Cu toate acestea, depinde de marca și modelul mașinii dumneavoastră. În unele cazuri, dacă mașina este mai veche, senzorul de oxigen se poate bloca din cauza ruginii și poate fi dificil să îl îndepărtați fără unelte speciale.
Lumina de verificare a motorului se va reseta după înlocuirea senzorului O2?
Depinde de marca și modelul mașinii dumneavoastră. Pentru majoritatea mașinilor, răspunsul este da – lumina de verificare a motorului se va reseta după înlocuirea senzorului O2, dar poate dura ceva timp. De fiecare dată când porniți motorul și îl încălziți, mașina verifică emisiile. Poate fi nevoie de 10-20 de cicluri reușite înainte ca modulul de control al motorului să înțeleagă că senzorul de oxigen funcționează și să înlăture lumina. Așa că este cu siguranță mai ușor să ștergeți codul de eroare cu un scaner.
Concluzie: Simptomele unui senzor de oxigen defect
Cele mai frecvente simptome ale unui senzor de oxigen defect sunt performanța slabă a motorului și ralantiul neregulat, împreună cu o lumină de verificare a motorului pe tabloul de bord. De asemenea, este posibil să observați o economie de combustibil redusă, iar mașina poate eșua la o inspecție a emisiilor.
Există câteva simptome care pot indica un senzor de oxigen defect, dar cel mai bun mod de a ști cu siguranță este să folosești un scaner OBD-II sau să lași un mecanic profesionist să diagnosticheze mașina. Dacă observați oricare dintre aceste probleme la vehiculul dumneavoastră, asigurați-vă că îl duceți la service cât mai curând posibil.