Ventilatorul radiatorului previne supraîncălzirea mașinii atunci când conduceți la viteze mici sau la ralanti. Iată cum vă puteți da seama dacă aveți un ventilator de radiator defect

Toate vehiculele moderne sunt echipate cu un ventilator de radiator pentru a elimina căldura din lichidul de răcire care circulă prin motor. Atunci când aveți de-a face cu un ventilator de radiator defect, acesta poate cauza numeroase probleme.

Trecem în revistă principalele simptome ale unui ventilator de radiator defect și analizăm scopul acestuia. Înainte de a o repara, veți dori, de asemenea, să cunoașteți costul de înlocuire a unui ventilator de radiator. Să aruncăm o privire rapidă asupra semnelor comune pe care trebuie să le căutați:

Cel mai frecvent simptom al unui ventilator de radiator defect este supraîncălzirea motorului mașinii. De asemenea, este posibil să observați că performanța aerului condiționat este mai slabă decât de obicei și, uneori, puteți auzi niște zgomote de vâjâit venind din compartimentul motor.

Iată o listă mai detaliată a celor mai frecvente simptome ale unui ventilator de radiator defect:

Simptomele unui ventilator de radiator defect

1. Ventilatorul nu pornește

Cel mai frecvent simptom că ventilatorul radiatorului s-a stricat este că nu va mai funcționa. Uneori, motorul se arde sau cedează. Alteori, releul nu mai funcționează.

Oricum ar fi, știți că există o problemă cu sistemul ventilatorului dacă acesta nu poate funcționa. Dacă se permite ca această condiție să persiste, va duce la probleme mai mari, așa cum urmează să vedeți.

2. Siguranța ventilatorului radiatorului s-a ars

Un alt motiv pentru care ventilatorul nu va mai funcționa este dacă se arde o siguranță. Ventilatoarele de radiator vor arde o siguranță pentru că aceasta cedează și creează prea mult amperaj.

CITEȘTE ȘI:
Demarorul nu se învârte la contact? Iată cum să îl reparați

Atunci când motorul electric se supraîncarcă, siguranțele sar pentru a se asigura că sistemul rămâne în siguranță în fața acestei puteri suplimentare. Puteți schimba siguranța, dar un ventilator defect va provoca probabil că o altă siguranță se va stinge.

3. Supraîncălzirea vehiculului

Ventilatorul este responsabil pentru menținerea lichidului de răcire la temperatura potrivită. În cazul în care ventilatorul nu funcționează, temperaturile motorului vor începe să crească. Deși ventilatorul ar trebui să pornească imediat ce temperatura atinge un anumit punct, nu o va face.

De multe ori, șoferii nu sunt conștienți că motorul se supraîncălzește până când lumina de temperatură se aprinde pe tabloul de bord. În acest moment, trebuie să opriți mașina și să lăsați motorul să se răcească, altfel ați putea provoca daune ireversibile.

4. Performanță slabă a aerului condiționat

Atunci când ventilatorul radiatorului nu mai funcționează, s-ar putea să observați dificultăți cu sistemul de aer condiționat. Ventilatorul radiatorului ar trebui să tragă aerul prin condensator și să elimine căldura din refrigerant. De fapt, acesta creează o cantitate dublă de aer în comparație cu ventilatorul condensatorului.

Cu un ventilator de radiator defect, nu doar motorul se încălzește mai tare, ci și habitaclul vehiculului. Ceea ce credeți că ar putea fi o problemă cu aerul condiționat ar putea fi, de fapt, o problemă cu ventilatorul radiatorului.

5. Zgomote de vâjâit

Orice zgomote ciudate ar trebui să fie un motiv de alarmă. Atunci când motorul ventilatorului de răcire a radiatorului începe să cedeze, acesta poate emite un sunet de vâjâit sau un clic puternic.

Aceste sunete pot apărea, de asemenea, dacă una dintre paletele ventilatorului se deteriorează și începe să atingă alte componente. Dacă auziți sunete, cel puțin știți că ventilatorul încă funcționează, chiar și minimal. Cu toate acestea, cel mai bine este să îl reparați înainte ca acesta să ducă la alte probleme.

CITEȘTE ȘI:
4 tipuri de bujii: Cupru vs. Iridiu vs. Platină

Locația ventilatorului de radiator

Ventilatorul de răcire a radiatorului este montat direct pe radiator. Toate vehiculele de ultimă generație sunt echipate cu un ventilator de răcire a radiatorului.

La unele vehicule, există mai mult de un ventilator de răcire a radiatorului atașat la radiator. Este posibil ca unul să se defecteze în timp ce celălalt continuă să funcționeze.

Funcția unui ventilator de radiator

Ventilatorul radiatorului trage aerul prin radiator pentru a răci motorul. Este folosit intens în timpul vitezelor mici și la ralanti, când aerul nu este împins în mod natural prin sistem. Atunci când motorul este în funcțiune, temperaturile lichidului de răcire cresc. Dacă nu circulă aer prin radiator pentru a-l răci, motorul începe să se supraîncălzească. Această operațiune este alimentată de motoarele electrice ale ventilatorului.

Ca și în cazul majorității motoarelor industriale, motorul ventilatorului electric funcționează la fel. Este o componentă înlocuibilă sau care poate fi reparată a ansamblului. Cu toate acestea, deoarece conține părți mobile, este supus uzurii în timp și poate ceda. Uneori, un ventilator de radiator defect nu este cauzat de ventilatorul în sine, ci mai des de motorul care îl alimentează. Va fi necesară o inspecție completă pentru a determina cauza defecțiunii.

Costul înlocuirii ventilatorului de radiator

Costul mediu de înlocuire a ventilatorului de radiator este de obicei între 550 și 650 de euro. În multe cazuri, ventilatorul de radiator va costa în jur de 400-450 de euro, în timp ce manopera se adaugă 150-200 de euro. Cu toate acestea, unele vehicule pot fi mai scumpe, în funcție de design.

Majoritatea mașinilor au ventilatorul radiatorului montat direct pe radiator, ceea ce face ca acesta să fie simplu de înlocuit. Dacă vă pricepeți să folosiți unelte auto de bază și aveți o oarecare experiență generală, ați putea să schimbați singur ventilatorul radiatorului și să economisiți din costurile de manoperă.

CITEȘTE ȘI:
5 simptome ale unui capac de supapă defect

Cu toate acestea, nu ar trebui să conduceți niciodată cu un ventilator de radiator defect. Dacă ventilatorul nu reușește să aducă aer rece în motor, ați putea provoca daune grave motorului pe măsură ce acesta se supraîncălzește. Cheltuielile pe care le veți plăti pentru a înlocui motorul depășesc cu mult costul unui ventilator de radiator defect.