Compresia scăzută este adesea un semn al unui motor de mașină vechi și uzat, dar se poate întâmpla și din alte motive. Iată care sunt cele mai frecvente

Pentru ca un motor să funcționeze corect, acesta trebuie să aibă o compresie ridicată și sănătoasă. Cu cât mai mult aer pe care motorul îl poate comprima la fiecare ciclu este egal cu o performanță mai mare a motorului.

Compresia scăzută este un lucru pe care nu doriți să îl experimentați cu motorul mașinii dumneavoastră, deoarece o problemă costisitoare o provoacă de cele mai multe ori. Dar este întotdeauna așa?

În acest articol, vom discuta despre ce piese comune pot cauza o compresie scăzută și cum puteți diagnostica corect compresia scăzută. Să începem cu cele mai frecvente cauze!

Cauze ale compresiei scăzute

Cea mai frecventă cauză a compresiei scăzute la un motor de mașină se datorează garniturilor de supapă deteriorate sau supapelor defecte. Alte cauze frecvente sunt inelele sau pistoanele uzate. Un ridicător hidraulic defect sau o sincronizare incorectă a arborelui cu came pot provoca, de asemenea, în cazuri rare, o compresie scăzută.

Deși pot părea o mulțime de motive diferite, nu sunt toate, din păcate! Iată o listă mai detaliată a celor mai frecvente cauze ale compresiei scăzute în motorul mașinii dumneavoastră:

1. Supape sau scaune de supapă defecte

Cea mai frecventă cauză a compresiei scăzute este reprezentată de supapele sau scaunele de supapă uzate. Acest lucru poate afecta atât supapele de evacuare, cât și supapele de admisie.

Supapele etanșează presiunea de combustie înainte ca aceasta să fie eliberată în sistemul de evacuare. Dacă există o scurgere la supape sau la scaunele supapelor, compresia se va scurge în sistemul de evacuare sau de admisie în timpul procesului de ardere.

La motoarele mai vechi, a trebuit să refaceți aceste scaune de supapă de mai multe ori pe durata de viață a mașinii. Din fericire, acest lucru a fost îmbunătățit la motoarele moderne și nu ar trebui să trebuiască să faceți acest lucru niciodată pe durata de viață a motorului mașinii.

Din nefericire, se poate întâmpla în continuare, la unele modele de motoare auto, ca scaunele supapelor să se uzeze și să trebuiască refăcute. O altă cauză frecventă este că apar găuri sau alte deteriorări pe supape, iar pentru a remedia acest lucru, trebuie să le înlocuiți.

Veți avea nevoie de un tester de scurgere pentru a identifica orice scurgeri de gaze de la supapele din colectorul de admisie a aerului sau din țeava de eșapament.

2. Inele de piston uzate sau deteriorate

O altă cauză frecventă a compresiei scăzute este reprezentată de inelele de piston uzate sau deteriorate. În jurul fiecărui piston din motorul mașinii dumneavoastră, aveți între 2 și 4 inele de piston. Aceste inele se asigură că aproape nicio compresie nu se va scurge în carterul motor și, de asemenea, se asigură că nu va urca ulei în camera de combustie.

CITEȘTE ȘI:
Cum să mărești puterea și cuplul motorului mașinii tale? (8 pași)

Se întâmplă ca inelele de piston să fie deteriorate sau să se uzeze din cauza vârstei. Din fericire, nu este foarte frecvent ca la motoarele auto moderne să se deterioreze sau să se uzeze. Spun „din fericire” pentru că, pentru a înlocui inelele de piston, trebuie să dezasamblați întregul motor, ceea ce este o operațiune costisitoare.

Inelele de piston pot fi blocate de nămolul motorului dacă motorul este vechi, iar acest lucru va face ca ele să nu se extindă și să nu se etanșeze corect împotriva pereților cilindrului.

Pentru a remedia acest lucru, puteți scoate bujiile, turnați puțină motorină în cilindri și lăsați-l să stea câteva ore, apoi faceți un nou test de compresie. Dacă sunt deteriorate sau prea uzate, trebuie să le înlocuiți, din păcate.

3. Pistoane uzate sau deteriorate

Un motiv mai frecvent atunci când vine vorba de compresie scăzută la un motor de mașină este reprezentat de pistoanele uzate sau deteriorate.

Pistoanele sunt adesea fabricate din aliaj de aluminiu și sunt suficient de rezistente pentru a rezista la temperaturile ridicate ale motorului. Cu toate acestea, ele pot dezvolta puncte fierbinți dacă motorul funcționează prea slab sau dacă prezintă bătăi în motor. Aceste puncte fierbinți ard în curând găuri în pistoane, provocând scurgerea gazelor în camera de combustie.

De asemenea, pistoanele se pot uza în cazul motoarelor cu un kilometraj ridicat, iar acest lucru va determina o compresie mai mică pe o perioadă lungă de timp.

Din fericire, este destul de rar ca pistoanele să se uzeze la motoarele moderne, iar acest lucru se întâmplă de obicei mai mult la cele mai vechi. Se întâmplă mai ales din cauza unui injector de combustibil defect care provoacă un amestec sărac care creează suficientă căldură pentru a topi pistoanele dacă se întâmplă într-un motor modern.

Dacă pistoanele sunt uzate sau deteriorate, nu este nimic altceva de făcut decât să dezasamblați întregul motor și să le înlocuiți, precum și segmenții de piston. Trebuie, de asemenea, să reasfaltați pereții cilindrilor.

4. Lifter hidraulic defect

Ridicătoarele hidraulice sunt instalate între arborele cu came și supape. În trecut – motoarele foloseau ridicătoare solide care trebuiau reglate într-un interval de timp fix.

Ridicătoarele hidraulice, pe de altă parte, sunt autoreglate și se vor asigura întotdeauna că jocul dintre ridicător și arborele cu came este perfect. Ridicătoarele hidraulice sunt umplute cu ulei sub presiune pentru a controla acest joc.

Dacă aveți un motor cu un kilometraj ridicat, se întâmplă în mod neforțat ca arborele cu came să creeze găuri în ridicătoarele hidraulice – ceea ce va face ca acestea să nu mai poată menține presiunea uleiului. Acest lucru va face ca ele să fie doar comprimate atunci când arborele cu came le deschide fără a deschide supapele.

CITEȘTE ȘI:
6 Simptome ale unei supape EGR defecte (și costul înlocuirii)

Prin urmare, atunci când supapele nu se deschid corect, se poate produce o compresie scăzută sau inexistentă.

Pentru a diagnostica acest lucru, deseori trebuie să scoateți capacul supapei pentru a inspecta partea superioară a ridicătorilor hidraulici. Uneori, trebuie, de asemenea, să scoateți arborele cu came pentru a le vedea.

5. Sincronizare greșită a arborelui cu came

Dacă vă confruntați cu o compresie scăzută pe toți cilindrii, aceasta poate fi cauzată de o curea sau un lanț de sincronizare a arborelui cu came defect, dar ar putea fi cauzată și de o curea sau un lanț instalat anterior greșit.

Cureaua sau lanțul de distribuție utilizează rotația arborelui cotit și transferă puterea către arborele cu came pentru a controla timpii de deschidere a supapelor. Supapele controlează ieșirea și intrarea gazelor din camerele de combustie.

Atunci când cureaua sau lanțul este defect sau sincronizarea este greșită, nu va reuși să injecteze amestecul aer-combustibil la momentul potrivit și nu va reuși să elibereze gazele de eșapament la momentul potrivit. Acest lucru va duce în cele din urmă la probleme de compresie scăzută.

Dacă sincronizarea arborelui cu came este foarte greșită, aceasta poate, de asemenea, face ca supapele să lovească pistoanele și să le îndoaie în majoritatea motoarelor, ceea ce va determina lipsa compresiei în motorul dumneavoastră.

Dacă aveți compresie scăzută pe toți cilindrii, este cu siguranță momentul să verificați sincronizarea arborelui cu came.

6. Garnitura de chiulasă uzată sau deteriorată

Între blocul motor și capul cilindrilor, este instalată o garnitură mare pentru a separa uleiul, lichidul de răcire și compresia. Dacă această garnitură cedează, puteți experimenta o mulțime de simptome precum ulei în lichidul de răcire, compresie în lichidul de răcire etc.

Există un inel metalic în jurul fiecărui cilindru în garnitura capului, care, din păcate, poate ceda. În cazul în care acest inel cedează, va face ca compresia să treacă de la un cilindru la altul. Acest lucru poate cauza o compresie scăzută și o mulțime de alte simptome.

Acest lucru poate fi ușor de măsurat cu ajutorul unui tester de scurgere pentru a vedea dacă presiunea suflă dintr-un cilindru în altul.

7. Pereți de cilindru crăpați sau deteriorați

Pistoanele și segmenții de piston rulează în cilindri. Pentru ca inelele de piston să se etanșeze corect, acestea au nevoie de o suprafață bună în interiorul pereților cilindrilor.

Din nefericire, în camera de combustie pot fi aspirate piese care nu ar trebui să se afle acolo. Acest lucru poate cauza zgârieturi adânci în pereții cilindrilor, ceea ce poate cauza scurgerea compresiei în carterul motorului.

Dacă aveți un motor foarte vechi, se poate întâmpla, de asemenea, ca acești pereți de cilindru să fie pur și simplu uzați și, prin urmare, segmenții de piston nu vor putea etanșa corect. Pot apărea și fisuri în pereții cilindrilor, dar este foarte rar.

CITEȘTE ȘI:
Cum să reduceți fumul negru de la motoarele diesel (4 moduri simple)

La blocurile din aluminiu, puteți înlocui adesea pereții cilindrilor singuri cu ajutorul unor unelte speciale, dar, din păcate, la majoritatea motoarelor cu blocuri din oțel, va trebui fie să înlocuiți blocul motor, fie să găuriți cilindrii pentru a scăpa de avarii.

8. Pereții cilindrilor curățați

Dacă mașina ta a funcționat fără combustie pe un cilindru pentru o perioadă de timp, este posibil ca benzina să fi spălat uleiul de pe pereții cilindrilor și acest lucru poate cauza o compresie mai mică pe acel cilindru specific.

Pentru a verifica acest lucru, puteți să scoateți bujiile și să turnați o cantitate mică de ulei în cilindrul afectat și apoi să faceți din nou o nouă măsurare a compresiei pentru a verifica dacă aceasta s-a îmbunătățit sau nu.

Cum se diagnostichează compresia scăzută

Există câteva metode pe care le puteți folosi pentru a afla unde este problema când vine vorba de compresie scăzută. Pentru a diagnostica problemele legate de compresia scăzută, aveți nevoie cel puțin de un tester de compresie, dar mai ales de un tester de scurgere.

Dacă aveți compresie scăzută pe toți cilindrii – verificați sincronizarea arborelui cu came și inspectați lanțul de distribuție sau cureaua de distribuție.

Dacă motorul dumneavoastră are compresie scăzută pe un cilindru – încercați să turnați puțin ulei în cilindrul afectat pentru a vedea dacă rezultatele testului de compresie se îmbunătățesc. Dacă obțineți o presiune mai mare după ce turnați ulei, există în principiu două motive pentru acest lucru. Primul este că, dacă mașina dvs. funcționează o perioadă de timp cu rateuri de aprindere, combustibilul ar putea spăla pereții cilindrilor, ceea ce provoacă o compresie scăzută. Al doilea motiv este că inelele pistonului nu se etanșează bine sau s-au blocat. În unele cazuri, acest lucru poate rezolva problema, dar în cele mai multe cazuri trebuie să înlocuiți inelele de piston.

Scoateți capacul de ulei. Scoateți capacul de ulei în timp ce motorul este în funcțiune. Dacă simțiți acolo o suprapresiune ridicată împreună cu fum, compresia se scurge prin pistoane în jos în carterul motor și este posibil să trebuiască să înlocuiți pistonul sau segmenții de piston sau să reparați o fisură undeva. Ar trebui să existe o ușoară subpresiune în carterul motorului la ralanti dacă totul funcționează corect.

Folosiți un tester de scurgere pentru a verifica unde se scurge compresia. Asigurați-vă că arborele cu came se află în momentul în care ambele supape sunt închise, apoi puneți presiune în cilindru și ascultați dacă se scurge compresia în admisie, evacuare sau în ventilația carterului.