Supapa PCV controlează emisiile din carter, dar cum vă dați seama dacă supapa PCV este defectă? Citiți mai departe pentru a afla care sunt cele mai frecvente simptome.

Probabil că ați mai auzit despre supapa PCV la un motor pe benzină/carburant. Dar probabil că nu știați cât de importantă este această mică piesă din plastic pentru motor. Această mică piesă este cunoscută pentru că se defectează, iar problema apare la majoritatea motoarelor pe benzină de pe piață.

Cele mai multe dintre supapele PCV sunt realizate din furtunuri de plastic cu un resort în interior. Orice plastic se va uza după 10 ani, montat într-un loc cald precum compartimentul motor și, din cauza importanței supapei PCV, este posibil să observați o mulțime de simptome diferite atunci când aceasta cedează.

Din fericire, vom aborda aceste semne mai în profunzime în acest articol și veți afla, de asemenea, tot ce trebuie să știți despre supapa PCV și costul de înlocuire. Să începem cu o listă mai detaliată a simptomelor comune ale unei supape PCV defecte.

Care sunt simptomele unei supape PCV defecte?

Cel mai frecvent simptom al unei supape PCV defecte este ralantiul neregulat, împreună cu o lumină de verificare a motorului pe tabloul de bord. De asemenea, este posibil să observați că motorul dumneavoastră are un consum ridicat de ulei și să vedeți fum albastru ieșind din eșapament.

După cum puteți vedea, majoritatea simptomelor sunt probleme de performanță a motorului, care ar putea fi cauzate și de alte probleme, așa că este important să cercetați cu atenție subiectul. Iată o listă mai detaliată a simptomelor unei supape PCV defecte:

1. Lumina de verificare a motorului

Cel mai comun și cel mai vizibil semn al tuturor simptomelor unei supape PCV defecte este, probabil, o lumină de verificare a motorului pe tabloul de bord. Atunci când se aprinde lumina motorului, există un cod de defecțiune stocat în modulul de control al motorului.

Pentru a citi codul de defecțiune din unitatea de control a motorului, trebuie să folosiți un scaner OBD2. Unele mașini mai vechi cu o supapă PCV montată fără un motor controlat electronic nu vor avea acest simptom.

2. Turație mare a turației la ralanti/ ralanti dur

Deoarece supapa PCV controlează fluxul de aer dintre carter și colectorul de admisie, o supapă PCV defectă poate avea aceleași simptome ca o scurgere de aer de admisie, ceea ce poate cauza ca turația la ralanti să devină prea mare și alte comportamente ciudate la ralanti, cum ar fi un ralanti foarte dur.

Dacă aveți probleme ciudate de ralanti, este întotdeauna o idee bună să verificați mai întâi supapa PCV.

3. Amestec sărac/răspândit

Din cauza problemelor discutate, o supapă PCV defectă poate avea aceleași simptome ca și o scurgere de admisie, iar amestecul aer/combustibil poate ajunge să fie greșit. De obicei, amestecul aer/combustibil va deveni sărac și puteți simți aceleași simptome ca la un amestec sărac.

CITEȘTE ȘI:
4 tipuri de bujii: Cupru vs. Iridiu vs. Platină

Amestec bogat, puteți vedea adesea că mașina are ceva mai mult fum gri/alb decât de obicei și puteți simți adesea un miros de benzină.

Amestecul sărac este mai greu de găsit, dar cauzează adesea rateuri de aprindere, așa cum vom discuta în continuare.

4. Rateuri de aprindere

Deoarece puteți obține un amestec sărac/rar din cauza unei supape PCV defecte, puteți simți rateuri de aprindere atât la ralanti, cât și la accelerare atunci când supapa PCV este defectă.

Dacă aveți un amestec prea sărac, cilindrii nu se vor aprinde corect, ceea ce poate cauza rateuri de aprindere. Dacă aveți un amestec prea bogat, puteți opri scânteia odată cu combustibilul și, prin urmare, puteți provoca un rateu de aprindere.

5. Accelerație dură

Atunci când aveți o supapă PCV defectă, cauzând un amestec de combustibil greșit, puteți simți că mașina dumneavoastră are o accelerație dură la turații înalte și joase.

La majoritatea mașinilor, nu veți simți o supapă PCV defectă la turații mai mari decât la ralanti, dar merită menționat pentru că se poate întâmpla în funcție de designul supapei.

6. Consum crescut de ulei și scurgeri de ulei

Dacă supapa PCV sau furtunurile sunt blocate de umezeală, veți obține o presiune foarte mare în interiorul carterului motorului, care va împinge presiunea în sus în cilindri și va ieși din garnituri.

Dacă vedeți brusc mai multe scurgeri mari de ulei și un consum crescut de ulei în mașina dumneavoastră, verificați supapa PCV și furtunurile de la aceasta pentru a vă asigura că nu sunt blocate.

7. Fumul alb/negru/albastru de la eșapament

Dacă supapa PCV sau furtunurile sunt blocate, carterul va împinge uleiul în sus în camerele de combustie, ceea ce va face ca uleiul să ardă în interiorul motorului și să iasă prin țeava de eșapament.

Acest lucru va provoca mult fum albastru din țeava de eșapament. Dacă supapa PCV este defectă și cauzează un amestec bogat sau sărac în motor, puteți avea simptome precum fum alb sau negru care iese pe țeava de eșapament, în funcție de tipul de problemă de amestec pe care o are motorul.

O scurtă concluzie este următoarea: dacă vedeți fum ciudat din țeava de eșapament, asigurați-vă că supapa PCV este în stare bună.

Ce este o supapă PCV?

Supapa PCV înseamnă Positive Crankcase Ventilation (ventilație pozitivă a carterului) și este unul dintre cele mai vechi și mai utilizate dispozitive de emisii din multe vehicule. Funcția supapei PCV este de a elimina emisiile de gaze din carterul motor și de a le trimite la admisie. Prin urmare, le ard din nou într-un alt ciclu al motorului, făcând ca emisiile motorului să fie mai curate și mai eficiente.

CITEȘTE ȘI:
Fum alb de la eșapament

Cele mai multe supape PCV sunt realizate în același mod; doi conectori de furtun cu o supapă unidirecțională cu arc în interiorul acesteia. Atunci când motorul este la ralanti, aveți mult vid în interiorul colectorului de admisie, ceea ce ajută ca emisiile să fie aspirate eficient din carter la viteze mai mici.

Atunci când turați motorul și conduceți la turații mai mari, supapa PCV se va deschide mai mult și va aspira și mai multă ventilație din carterul motor, cauzată de turația mai mare și de creșterea mai rapidă a presiunii în carterul motor.

Regim de mers în gol/rpm scăzut: Vacuum ridicat, supapa PCV pe jumătate închisă

Vacuum ridicat, supapa PCV pe jumătate închisă Turații mai mari: Vacuum mai mic, supapa PCV deschisă complet

Vacuum mai mic, supapa PCV complet deschisă Contraclipiri din carter: Închiderea supapei PCV

Dacă aveți un motor cu turbocompresor, nu doriți ca presiunea de supraalimentare să ajungă în carterul motorului, ceea ce ar provoca scurgeri de ulei și ar arunca în aer garnituri. În acest caz, este esențial să aveți o supapă PCV unidirecțională.

Aceste supape sunt proiectate diferit, iar supapa PCV funcționează doar la ralanti și la turații mici. Unele supape PCV au, de asemenea, 3 conectori pentru un vid, care le controlează cu ajutorul unor solenoizi de vid electric. Acestea pot funcționa într-o mulțime de moduri și le vom discuta într-un alt articol.

Coduri de defecțiune comune asociate cu supapa PCV

Unele coduri de defecțiune comune apar cu o supapă PCV defectă. Dacă aveți oricare dintre aceste coduri de defecțiune de la unitatea de control a motorului, probabil că este timpul să verificați supapa PCV.

Rețineți că doar pentru că vedeți aceste coduri de defecțiune, nu înseamnă 100% că supapa PCV este defectă. Aceste coduri pot fi și alte lucruri și vă recomand întotdeauna să efectuați o depanare adecvată înainte de a înlocui orice piesă.

P052E – Performanța supapei de reglare a ventilației pozitive a carterului motor

P0171 – Sistem de alimentare prea sărac (Banca 1)

P0300 – Detectate rateuri de aprindere aleatorii/multiple ale cilindrilor

P053A Circuitul de control al ventilației pozitive a carterului / deschis

Unde este amplasată supapa PCV?

Supapa PCV este adesea amplasată pe capacul supapei, în partea superioară a motorului, dar poate fi și pe un furtun între capacul supapei și filtrul de admisie a aerului.

Trebuie doar să urmați furtunul din partea superioară a motorului mașinii și veți găsi supapa PCV. Unele mașini au, de asemenea, o supapă PCV integrată cu capacul supapei.

Cât costă înlocuirea unei supape PCV?

Costul mediu de înlocuire a supapei PCV este între 50 și 250 de dolari, în funcție de modelul de mașină și de costurile forței de muncă. O supapă PCV costă în general între 20 și 50 de euro. Costul manoperei este între 30 și 200 de euro la un atelier mecanic.

CITEȘTE ȘI:
Simptome ale unui regulator de presiune a combustibilului defect

Costul de înlocuire a supapelor PCV defecte poate diferi semnificativ în funcție de motor și de mașina pe care o aveți. Cu toate acestea, prețul supapei PCV este deseori modic, și vă puteți aștepta la prețuri de aproximativ 20-50 de euro pentru o supapă nouă.

Dacă credeți că aveți cunoștințele necesare pentru a înlocui singur supapa, nu veți avea de suferit din cauza costurilor cu manopera, dar nu uitați că poate fi dificil să o înlocuiți dacă este amplasată sub colector la unele mașini.

Dacă doriți ca un mecanic să o înlocuiască pentru dvs., vă puteți aștepta la un cost al manoperei de 30-200 de euro, în funcție de locație și de tipul de mașină.

În general, dacă aveți o mașină mai veche, supapele PCV sunt adesea ușor de înlocuit și ar trebui să dureze doar în jur de 10 minute, în timp ce la mașinile mai noi, ar putea exista un timp de înlocuire de peste 3 ore dacă este amplasată sub admisie. Uneori, trebuie să scoateți admisia pentru a accesa supapa PCV; din fericire, acest lucru nu este atât de frecvent.

Întrebări frecvente despre supapa PCV

Se poate curăța supapa PCV?

Dacă supapa PCV este înfundată, o puteți curăța cu siguranță. Dar, de obicei, mecanismul cu arc din interiorul supapei PCV devine vechi și deteriorat. Supapele PCV sunt adesea destul de ieftine, așa că, deși o puteți curăța, vă recomandăm să o înlocuiți pentru a evita problemele în viitorul apropiat.

Este necesară supapa PCV?

Da, fără supapa PCV poate rezulta o subpresiune prea mare în carterul motorului în timpul mersului în gol și o suprapresiune prea mare în carterul motorului în timpul supraalimentării turbo. În plus, supapa PCV ajută, de asemenea, la îmbunătățirea eficienței combustibilului prin reciclarea vaporilor de combustibil nears înapoi în camera de ardere.

Este o supapă PCV deschisă la ralanti?

Supapa PCV ar trebui să fie închisă sau semiînchisă în timpul mersului în gol pentru a nu crea un vid prea mare în interiorul carterului motor. Atunci când apăsați puțin accelerația, supapa PCV se deschide complet pentru a evacua gazele din carterul motorului.

Cât de des trebuie schimbată supapa PCV?

Nu există un program pentru momentul în care trebuie înlocuită supapa PCV. Adesea, supapa PCV va dura peste 160.000 km. Cu toate acestea, supapa PCV este destul de ieftină și adesea destul de ușor de înlocuit, astfel încât, dacă mașina dvs. are câțiva ani vechime, este posibil să doriți să înlocuiți supapa PCV.