Aflați de ce mașina dvs. se încinge, dar nu se supraîncălzește și care sunt pașii pe care îi puteți face pentru a rezolva această problemă. Obțineți sfaturi de încredere despre cum să o diagnosticați și să o remediați.

Atunci când motorul mașinii începe să funcționeze la cald, știți că este timpul să luați măsuri imediate. Nu vreți ca mașina să se supraîncălzească. Așadar, ce înseamnă când mașina funcționează fierbinte, dar nu se supraîncălzește? Există o mulțime de aspecte care pot cauza această problemă, toate acestea trebuind să fie rezolvate imediat.

În acest ghid, acoperim principalele motive pentru care mașina se încinge. De asemenea, vă arătăm ce trebuie să faceți în continuare pentru a evita deteriorarea motorului. În cele din urmă, la sfârșitul acestui articol, răspundem la principalele întrebări legate de temperatura motorului.

Motive pentru care mașina ta funcționează la cald, dar nu se supraîncălzește

Multe dintre aceleași motive pentru care mașina funcționează la cald și se supraîncălzește se vor aplica în continuare. Printre acestea se numără un termostat defect, un radiator înfundat sau defect, un senzor de temperatură a lichidului de răcire defect, o pompă de apă defectă, lichid de răcire scăzut, aer în sistemul de răcire, un indicator de temperatură care funcționează defectuos sau un motor uzat.

Haideți să aruncăm o privire la acestea pentru a ne da seama ce se întâmplă cu mașina dumneavoastră.

Termostat defect

O componentă principală a sistemului de răcire este termostatul de răcire a motorului. Această piesă este poarta de intrare a sistemului, controlând fluxul de lichid de răcire atunci când motorul se încălzește. Dacă motorul este rece, termostatul se închide pentru a împiedica fluxul de lichid de răcire. Odată ce se încălzește, termostatul se deschide pentru ca lichidul de răcire să curgă liber.

În timp, termostatul se uzează și nu mai poate măsura cu exactitate temperatura. Când se întâmplă acest lucru, se poate deschide prea târziu, permițând motorului să se încălzească mai mult decât ar trebui. Dacă termostatul nu a cedat încă complet, este posibil ca motorul să nu se supraîncălzească, dar ar putea fi doar o chestiune de timp.

Radiator înfundat sau defect

Radiatorul mașinii transferă căldura de la motor printr-o serie de tuburi. Atunci când lichidul de răcire fierbinte iese din motor, acesta circulă prin radiator pentru a se răci.

Dacă apare o înfundare sau radiatorul se defectează, motorul se va încălzi și mai tare. De asemenea, este posibil să observați scurgeri de lichid de răcire sau culoarea lichidului ar putea începe să se schimbe.

Senzor de temperatură a lichidului de răcire defect

Senzorul de temperatură a lichidului de răcire monitorizează cât de fierbinte devine lichidul. Această măsurătoare ajută la determinarea raportului aer-combustibil, deoarece motoarele mai reci necesită mai mult combustibil.

Atunci când acest senzor se defectează, motorul funcționează în mod normal bogat și, de asemenea, poate funcționa prea cald. De asemenea, este posibil să aveți un ralanti mai aspru sau să vedeți fum negru ieșind din eșapament. În plus, dacă senzorul de temperatură a lichidului de răcire acționează ventilatorul auxiliar din mașina dumneavoastră, acesta poate ceda, ceea ce duce, de asemenea, la un motor fierbinte.

CITEȘTE ȘI:
Uleiul miroase a benzină? 7 cauze și cum se poate remedia

Pompa de apă proastă

Pompa de apă este responsabilă pentru deplasarea lichidului de răcire de la radiator la motor. În timp, pompa de apă se va defecta, dând în mod normal mai întâi semne de avertizare.

Atunci când nu mai funcționează eficient, motorul tinde să funcționeze pe partea fierbinte. De asemenea, este posibil să observați scurgeri de lichid de răcire din pompă sau aceasta ar putea începe să facă un zgomot ciudat pe măsură ce cedează.

Lichid de răcire scăzut

Mașina ta trebuie să aibă cantitatea potrivită de lichid de răcire pentru ca motorul să rămână la temperatura potrivită. Lichidul de răcire a motorului este un amestec de antigel și apă. Antigelul mărește punctul de fierbere al apei și o împiedică să înghețe atunci când este frig. Acesta conține, de asemenea, inhibitori de rugină pentru a proteja motorul.

Temperatura ideală a mașinii este între 90 și 105 de grade. Atunci când lichidul de răcire este prea slab sau nu este suficient, căldura nu va fi absorbită corespunzător în timp ce lichidul trece prin motor. Rămâneți atunci cu un motor încins.

Aer în sistemul de răcire

În legătură cu ultima problemă, nivelul scăzut al lichidului de răcire poate duce, de asemenea, la apariția aerului în sistemul de răcire. Acest lucru se poate întâmpla și din cauza unei garnituri de etanșare a capului sparte sau după o spălare care nu a fost efectuată corect.

Oricum ar fi, cu aer în sistem, lichidul de răcire nu poate curge corespunzător și nu poate reduce căldura. De asemenea, poate provoca un sas în radiator.

Indicatorul de temperatură prost

Indicatoarele de temperatură sunt fiabile, dar și electronice, așa că se pot defecta. Atunci când indicatorul în sine se defectează, acesta poate începe să acționeze neregulat.

Este posibil să vedeți cum indicatorul sare în sus și în jos. Problema ar putea fi, de asemenea, o conexiune proastă sau o cablare defectuoasă la manometru, ambele trebuind să fie inspectate.

Motor suprasolicitat

Este posibil ca pur și simplu să forțezi prea tare mașina. Dacă tractați o încărcătură grea, urcați un munte sau ați umplut vehiculul cu marfă grea, este posibil să cereți prea mult de la el.

De asemenea, puteți face ca mașina să funcționeze la cald dacă afară este cald și stați în trafic cu aerul condiționat pornit. Fără fluxul de aer prin radiator, lichidul de răcire poate rămâne mai cald decât de obicei.

Cum să repari o mașină care funcționează la cald, dar nu se supraîncălzește

Dacă observați că indicatorul de temperatură urcă, dar motorul nu a început să se supraîncălzească, acțiunea dumneavoastră rapidă poate preveni problemele. Iată ce am face noi, ca mecanici profesioniști.

Citiți codurile de defecțiune

Fiecare vehicul modern este echipat cu un sistem de coduri de diagnosticare a problemelor care vă spune când ceva nu este în regulă. La primul semn de problemă cu ceva electronic, cum ar fi termostatele sofisticate, se va seta un cod în sistem.

CITEȘTE ȘI:
Puteți folosi apă în loc de antigel? De ce nu ar trebui să o folosiți

Puteți citi aceste coduri cu ajutorul unui scaner compatibil. Dacă nu sunteți sigur de semnificația informațiilor, consultați biblioteca noastră online de coduri de defecțiune.

Verificați nivelul lichidului de răcire

Următorul pas este la fel de ușor de făcut. Aruncați o privire la nivelul lichidului de răcire și completați-l dacă este necesar. Iată care sunt pașii pe care doriți să îi urmați.

Verificați lichidul de răcire numai atunci când motorul este rece. Uitați-vă pe partea laterală a rezervorului de lichid de răcire. Este posibil să existe marcaje pe plastic care să vă arate nivelurile. Dacă lichidul de răcire ajunge la marcajul „Full”, nu trebuie să faceți nimic altceva. Dacă este sub acest marcaj, scoateți cu grijă capacul radiatorului. Adăugați lichid de răcire doar atât cât să completați.

Asigurați-vă că folosiți tipul și amestecul de lichid de răcire potrivite pentru autovehiculul dumneavoastră, altfel ați putea provoca daune majore.

Spălați și goliți sistemul de răcire

Pentru a elimina orice aer din sistemul de răcire, trebuie să îl goliți.

Scoateți capacul radiatorului după ce motorul este rece. Introduceți o pâlnie în radiator. Umpleți radiatorul cu cât de mult lichid de răcire puteți. Asigurați-vă că folosiți tipul potrivit. Odată ce lichidul de răcire este stabil și nu se mișcă, porniți vehiculul. Porniți încălzirea la cea mai caldă setare și ventilatorul la nivel scăzut. Pe măsură ce nivelul lichidului de răcire scade, completați din nou sistemul. Confirmați că există căldură care iese din gurile de aerisire ale habitaclului. Urmăriți indicatorul de temperatură pentru a vă asigura că motorul nu se supraîncălzește. Odată ce radiatorul este complet completat și nu mai scade, opriți motorul și puneți capacul la loc. Conduceți autovehiculul pentru a vă asigura că mașina nu se supraîncălzește. Odată ce sistemul s-a răcit din nou, confirmați că mai există suficient lichid de răcire. Completați dacă este necesar.

Dacă oricum era timpul pentru o schimbare a lichidului de răcire, ați putea, de asemenea, să spălați sistemul. Acest lucru necesită să goliți lichidul vechi și să îl umpleți din nou.

Măsurați senzorul de temperatură a lichidului de răcire

Cu ajutorul unui multimetru, puteți testa senzorul de temperatură a lichidului de răcire. Senzorul se află de obicei lângă termostat.

Cel mai bine este să consultați manualul de service din fabrică atunci când verificați aceste citiri. Dacă obțineți altceva decât ceea ce este recomandat de producător, puteți alege să înlocuiți senzorul.

Diagnosticarea termostatului și a debitului de lichid de răcire

Porniți vehiculul și lăsați-l să meargă la ralanti. Uitați-vă prin gâtul de umplere al radiatorului pentru a vedea dacă curge lichid de răcire. La început nu ar trebui să vedeți nimic curgând, deoarece motorul nu a atins temperatura de funcționare. Dacă curge, înseamnă că supapa termostatului este blocată în poziție deschisă.

Dacă nu curge, continuați să lăsați motorul să funcționeze până când acesta atinge temperatura optimă. Priviți din nou prin gâtul de umplere al radiatorului și lichidul de răcire ar trebui să curgă. În caz contrar, termostatul este blocat în poziție închisă și temperatura va continua să crească.

CITEȘTE ȘI:
Puteți amesteca diferite tipuri de lichid de răcire?

Lucrul cu sistemul de răcire al mașinii nu este o sarcină ușoară. Chiar și cu toată experiența pe care o avem, unele aspecte ale acestuia ni se par complicate și derutante.

Dacă nu sunteți sigur ce trebuie să faceți sau dacă preferați să nu vă ocupați singur de reparație, discutați cu tehnicianul auto local. Uneori, cel mai bine este să aveți încredere în profesioniști, mai ales că un motor supraîncălzit poate duce la facturi masive de reparații.

Întrebări frecvente

De ce mașina mea se încinge brusc?

S-ar putea să se fi produs o defecțiune mecanică. Verificați termostatul, radiatorul, senzorul de temperatură a lichidului de răcire, pompa de apă și indicatorul de temperatură. Ar putea fi vorba, de asemenea, de un nivel scăzut de lichid de răcire sau de aer în sistem. În caz contrar, s-ar putea ca pur și simplu să vă suprasolicitați motorul mașinii și să aveți așteptări prea mari de la el.

Cum știu dacă termostatul meu este blocat deschis?

Dacă termostatul este blocat deschis, veți vedea lichidul de răcire curgând pe lângă gâtul de umplere al radiatorului chiar înainte ca motorul să atingă temperatura de funcționare. Probabil că motorul nu va ajunge ușor la acea temperatură din cauza lichidului de răcire care curge. Probabil că nu veți obține nici căldură de la gurile de aerisire.

De ce fluctuează indicatorul meu de temperatură, dar nu se supraîncălzește?

Este posibil ca indicatorul de temperatură să fie stricat. Altfel, ar putea fi din cauza unui termostat, a unui radiator, a unui senzor de temperatură a lichidului de răcire sau a unei pompe de apă defecte. În caz contrar, luați în considerare faptul că există aer în sistem, prea puțin lichid de răcire sau că ați forțat prea tare motorul.

De ce mașina mea se încinge și apoi revine la normal?

Este posibil să împingeți mașina dincolo de ceea ce este capabilă să facă sau nu există suficient lichid de răcire. De asemenea, este posibil să aveți aer în sistemul de răcire sau să vă confruntați cu o defecțiune mecanică, cum ar fi un termostat, un radiator, un senzor de temperatură a lichidului de răcire, o pompă de apă sau un indicator de temperatură defect.

Concluzie

Este important să urmăriți îndeaproape indicatorul de temperatură al mașinii dumneavoastră, dar nu toată lumea o face. Recunoscând din timp problemele legate de temperatura de funcționare, aveți mai multe șanse de a preveni o problemă. Pe măsură ce urmăriți indicatorul de temperatură, vă veți fi obișnuit mai mult cu modul în care ar trebui să arate, astfel încât să vă puteți da seama când ceva este anormal.

Dacă nu sunteți sigur la ce vă uitați, nu este nimic rău să cereți o a doua opinie. Atunci când motorul dumneavoastră se supraîncălzește, poate provoca daune serioase. Dacă trebuie să înlocuiți motorul, vă așteaptă mii de dolari. Doar din acest motiv, toate problemele legate de temperatură trebuie luate în serios dacă doriți să evitați aceste reparații costisitoare.